کد مطلب: ۷۷۷۴۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۱۴ درصد رسید

نرخ بهره بین بانکی به 23.14 درصد رسید

نرخ بهره بین بانکی در هفته سوم اسفند ماه نیز به صعود خود ادامه داد. نرخ ریپو نیز پس از یک هفته ثبات، بار دیگر صعودی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی مطابق هفته‌های گذشته، جدیدترین به‌روزرسانی خود از آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید، مربوط به هفته منتهی به 17 اسفند ماه سال 1401 را منتشر کرد. گزارشی که بر اساس آن، روند رو به بالای نرخ بهره بازار بین بانکی همچنان ادامه پیدا کرده و حداقل نرخ توافق بازخرید نیز پس از یک هفته ثبات، بار دیگر صعودی شده است. این در حالی است که میزان تزریق پول در بازار بین بانکی در هفته مذکور به بیشترین میزان خود از ابتدای سال جاری رسیده است.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه در سال 1401

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه در سال 1401

جهش ادامه‌دار نرخ بهره بین بانکی

مطابق آخرین به‌روزرسانی بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی، نرخ مذکور در سومین هفته اسفند ماه به افزایش 0.05 درصدی همراه شد و برای هشتمین هفته متوالی به صعود خود ادامه داد. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ سود بین بانکی در این هفته به 23.14 درصد رسید.

این در حالی است که بانک مرکزی در همین مدت بیش از 74 هزار میلیارد تومان از منابع خود را در بازار بین بانکی عرضه کرد و با این مبلغ، بخشی از نیاز 17 بانک و موسسه اعتباری به وجوه نقد را برطرف کرد.

اما نکته مهم در ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی آن است که تزریق پول به این بازار در هفته گذشته، بیشترین تزریق هفتگی پول از ابتدای سال 1401 به شمار می‌رود. تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی تحت عنوان اعتبارات قاعده‌مند با نرخ سود 24 درصدی صورت گرفت که سقف نرخ سود در این معاملات به حساب می‌آید.

نکته قابل توجه دیگر نیز آن است که در هفت روز منتهی به 15 اسفند ماه سال 1401 حدود 76 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های پیشین بانک‌ها از بانک مرکزی سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی سازوکاری را فراهم می‌کند که از طریق آن، بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند بتوانند این کسری را جبران کنند؛ به‌طوری که این بانک‌ها وجوه موردنیاز خود را از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند قرض می‌گیرند و در سررسید و با نرخی مشخص این وجوه را برمی‌گردانند.

از آنجایی که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ معامله در آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

تداوم ورود بانک مرکزی به معاملات بازار بین بانکی

با وجود اینکه بازار شبانه، بازاری برای مراودات پولی بین بانک‌هاست، اما گاهی اوقات بانک مرکزی نیز بر حسب سیاست‌های خود در این بازار ورود می‌کند و بخشی از وجوه نقد تقاضاشده در این بازار را فراهم می‌کند.

با این حال ورود بانک مرکزی به معاملات بازار بین بانکی از منظر بسیاری از کارشناسان بانکی، سیاستی تورم‌زا به شمار می‌رود؛ زیرا این ورود نیازمند عرضه منابع بانک مرکزی در این بازار است که می‌تواند به افزایش پایه پولی و نقدینگی منجر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.