کد مطلب: ۸۱۴۴۲۰

کاهش اندک نرخ بهره بین بانکی/ پای سرکوب در میان است؟

کاهش اندک نرخ بهره بین بانکی/ پای سرکوب در میان است؟

در هفته‌ای که گذشت نرخ بهره بین بانکی به 23.75 درصد کاهش یافت و پس از دو هفته صعود، نزولی شد. اما علت کاهش نرخ سود بین بانکی چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بانک مرکزی همچون هفته‌های گذشته گزارش نرخ‌های بهره بازار پول، در هفته منتهی به سوم خرداد ماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این گزارش که به صورت هفتگی منتشر می‌شود، آمار و ارقام دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره بازار پول، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو را اعلام می‌کند.

بر این اساس، نرخ سود بازار بین بانکی در هفته گذشته به روند صعودی خود پایان داد و با کاهشی اندک مواجه شد. از سوی دیگر اما حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو همچنان بدون تغییر نسبت به هفته‌های اخیر در سطح 23 درصدی ثابت باقی مانده است.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

کاهش 0.01 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

مطابق آمار و ارقامی که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشته با کاهش اندک 0.01 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب، نرخ مذکور که دو هفته اخیر را صعودی سپری کرده و حتی رکورد تازه‌ای از خود به‌جا گذاشته بود، به رشد خود پایان داد. در نتیجه میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به 23.75 درصد رسید.

چرا نرخ سود بین بانکی کاهشی شد؟

نرخ بهره بین بانکی در حالی کاهشی شد که با توجه به روند اخیر این نرخ و همچنین حجم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار در این هفته، این افت دور از انتظار نبود. چراکه صعود نرخ سود بین بانکی در هفته‌های اخیر باعث شده بود که این نرخ به سقف 24 درصدی کریدور خود نزدیک شود.

این کریدور در بهمن ماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی تعیین شده بود و بعید به نظر می‌رسید که سیاست‌گذار قصد داشته باشد بار دیگر آن را تغییر دهد. از همین روی، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بار دیگر سیاست سرکوب نرخ بهره بین بانکی را در پیش گرفته است. بررسی فعالیت بانک مرکزی در بازار بین بانکی در هفته‌های اخیر نیز این فرضیه را تقویت می‌کند.

بازگشت منابع بانک مرکزی به بازار شبانه

بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی در دو هفته اخیر صعودی بوده است. بانک مرکزی در هفته منتهی به 25 اردیبهشت ماه 30 هزار میلیارد تومان در بازار بین بانکی تزریق کرده بود که این رقم در هفته پس از آن به 48.8 هزار میلیارد تومان رسید و در هفته اخیر نیز معادل 67.1 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

بنابراین به نظر می‌رسد که بانک مرکزی قصد دارد با افزایش ورود خود به بازار بین بانکی، نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند؛ موضوعی که البته به‌زعم برخی کارشناسان بانکی تورم‌زاست و می‌‌تواند آثار نامطوبی را در پی داشته باشد.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی در واقع بازاری است که در آن بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع می‌شوند، منابع مورد نیاز خود را با استقراض از دیگر بانک‌ها تامین می‌کنند؛ به طوری که این بانک‌ها متعهد می‌شوند که وجوه نقد قرض گرفته شده را در سررسیدی مشخص و با نرخ سودی معین به بانکی که از آن وام گرفته‌اند، بازگردانند.

از انجا که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک‌شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ بهره آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.