کد مطلب: ۸۱۴۴۹۲

نرخ بیکاری ۱۴۰۱ چقدر بود؟/ مشارکت اقتصادی تغییری نکرد

نرخ بیکاری 1401 چقدر بود؟/ مشارکت اقتصادی تغییری نکرد

نرخ بیکاری در سال 1401 نسبت به سال 1400 با کاهش به 9.0 درصد رسید. البته کارشناسان حوزه کار بر این باورند که آمار رسمی با واقعیات بازار تناسبی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال 1401 را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر به 9.0 درصد رسیده است که نشان از کاهش 0.2 درصدی نسبت به سال قبل یعنی 1400 دارد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که نرخ مشارکت 40.9 درصد بوده است.

در تابستان و پاییز سال گذشته، نرخ بیکاری در کانال تک‌رقمی هشت درصدی قرار داشت. هرچند منابع غیررسمی از نرخ بیکاری دورقمی دم می‌زدند. به هر حال در زمستان وضع طور دیگری پیش رفت و این شاخص به نرخ 9.7 درصدی رسید؛ یعنی یک گام تا دو رقمی شدن و فاصله گرفتن از شعارهای دولتمردان. افزون بر این، نرخ 9.7 درصدی به معنای شکست رکورد سه ساله نیز بود.

حالا امروز مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال قبل را منتشر کرده که بر اساس آن بیکاری به 9.0 درصد رسیده و نسبت به سال قبل کاهش داشته است. در ادامه این گزارش آمده است که در سال ١٤٠١، به ميزان ٤٠,٩ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، يعنی در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند.

بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به سال قبل (١٤٠٠) تغييری نداشته است.

جمعيت شاغلان ١٥ ساله و بيشتر در سال ١٤٠١، برابر با ٢٣ ميليون و ٧١٦ هزار نفر بوده كه نسبت به سال قبل بيش از ٢٦٨ هزار نفر افزايش يافته است.

بخش خدمات؛ دارای بیشترین سهم استغال

بررسي اشتغال در بخش‌های عمده فعاليت اقتصادی نشان می‌دهد كه در سال ١٤٠١، بخش خدمات با ٥١,٦ درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٦ درصد و كشاورزی با ١٤.٨ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری گروه‌های سنی مختلف

نرخ بيكاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكی از آن است كه ٢٢,٦ درصد از فعالان اين گروه سنی در سال ١٤٠١ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات سالانه نرخ بيكاري اين افراد نشان می‌دهد، اين نرخ نسبت به سال قبل (١٤٠٠) ١.١ درصد كاهش یافته است.

بررسي نرخ بيكاری گروه سني ١٨ تا ٣٥ ساله در سال ١٤٠١ نشان می‌دهد كه ١٦,٣ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند. این در حالی است که تغييرات نرخ بيكاري این افراد نشان می‌دهد اين نرخ نسبت به سال ١٤٠٠، به ميزان ٠.٢ درصد كاهش يافته است.

بررسي سهم جمعيت ١٥ ساله و بيشتر دارای اشتغال ناقص در سال١٤٠١ نشان مي‌دهد كه ٩,٥ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادی (فصل غيركاری، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كمتر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده برای انجام كار اضافی بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٨.٠ درصد از شاغلان ١٥ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.

همچنين اين نتايج گوياي آنست كه در سال ١٤٠١جمعيت شاغل كشور به طور متوسط ٤٢,٩ ساعت در هفته كار كرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.