خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۱۸۱۴

بررسی تجارت‌نیوز از وضعیت یک شاخص اقتصادی در منطقه

ترسیم تورم در خاورمیانه؛ ایران در جایگاه سومین کشور با تورم بالا

ترسیم تورم در خاورمیانه؛ ایران در جایگاه سومین کشور با تورم بالا

تورم افزایش بلندمدت قیمت کالاها و خدمات است که به علت کاهش ارزش پول اتفاق می‌افتد. در سال 2017، در میان کشورهای خاورمیانه سوریه با 121.29 درصد بیشترین و عربستان سعودی با 0.85- درصد کمترین تورم را داشته‌اند.

الهام میرمحمدی: تورم افزایش بلندمدت قیمت کالاها و خدمات است که به علت کاهش ارزش پول اتفاق می‌افتد. در اثر افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها، قدرت خرید کاهش می‌یابد. اقتصاددانان بر این باورند که نرخ تورم سالم حدود دو تا سه درصد است. هدف تورم (که از طریق شاخص قیمت مصرف‌کننده اندازه‌گیری می‌شود) این است که اقتصاد پایه سالانه کمی رشد داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این میزان از تورم مثبت است؛ چرا که منجر به افزایش دستمزدها، تولید سودآور، شناور شدن سرمایه و رشد اقتصادی می‎شود.

از دیگر مزایای مقادیر کمِ تورم، تشویق مردم به مصرف کردن است که در نهایت تهییج اقتصاد و اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر، افزایش بیش از حد تورم در کشورهای در حال توسعه‌ای که به رکود دچارند، یک آفت اقتصادی محسوب می‌شود. در این کشورها ریسک سرمایه‌گذاری در سطح بالایی قرار دارد. ازاین رو نوسانات قیمت موجب تشدید رکود می‌شود. روند تولید در این کشورها آهسته و بسیار پرهزینه است.

از مهم‌ترین دلایل افزایش تورم می‌توان به کم‌توجهی به بخش تولید در کشورها، افزایش هزینه‌های دولتی، وارداتِ حساب‌نشده، اعتبارات بانکی بی‌رویه، افزایش حجم پول در گردش، حضور پررنگ دلال‌ها و واسطه‌ها در اقتصاد، صدور کالاهای مورد نیاز کشور به خارج، بلایای طبیعی، جنگ‎های داخلی و ترویج فرهنگ مصرف‎گرایی اشاره کرد.

در میان کشورهای خاورمیانه، سوریه بالاترین نرخ تورم را در سال 2017 تجربه کرده است. جنگ داخلی و بی‌ثباتی سیاسی، را می‌توان از مهم‌ترین دلایل آسیب‌پذیری اقتصاد این کشور دانست. کمترین نرخ تورم هم مربوط به کشور عربستان سعودی با نرخ 0.85- درصد است.

تورم منفی یا افت قیمت‌ها در همه حال برای اقتصاد مفید نیست. به طور کلی اقتصاددانان تورم منفی را یک مشکل در اقتصاد مدرن معرفی می‌کنند. با افزایش ارزش واقعی بدهی، احتمال تشدید رکود وجود دارد که منجر به مارپیچ تورم منفی می‌شود.

جدول زیر نرخ تورم در کشورهای خاورمیانه را در سال 2017 نشان می‎‌دهد:

کشور نرخ تورم کشور نرخ تورم
اردن 3.3 درصد عربستان 0.85- درصد
امارات متحده عربی 1.97 درصد عمان 1.6 درصد
ایران 9.89 درصد فلسطین 0.97 درصد
بحرین 1.39 درصد قطر 0.39 درصد
ترکیه 11.3 درصد کویت 1.51 درصد
رژیم صهیونیستی 0.24 درصد لبنان 4.35 درصد
سوریه 121.29 درصد مصر 23.54 درصد
عراق 0.14 درصد یمن 4.93 درصد

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران در سال 2017 به 9.89 درصد افزایش یافت. این رقم در سال 2016 حدود 9 درصد برآورد شده است. اما تازه‌ترین اطلاعیه بانک مرکزی نرخ تورم ایران در خردادماه سال 1397 را تحت تاثیر التهابات ارزی 13.7 درصد اعلام کرد.

همچنین نرخ تورم در کشور یمن در سال 2018 میلادی به 22.91 درصد رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو هر چی اول نباشیم تو نرخ تورم اول هستیم …