کد مطلب: ۷۲۵۰۷۲

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شد؟

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شد؟

مجلس و دولت هنوز بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند، اما رئیس‌ کمیته‌ پتروشیمی ‌کمیسیون‌ اقتصادی مجلس معتقد است قیمت خوراک پتروشیمی باید ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلسات متعدد مجلس با دولت بر سر تغییر نرخ ‌ خوراک ‌پتروشیمی‌ ها هنوز ادامه دارد.

به نقل از فردای اقتصاد، محسن علیزاده، رئیس کمیته پتروشیمی‌ کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص تعیین ‌نرخ‌ خوراک‌ شرکت‌های ‌پتروشیمی گفت: کمیسیون اقتصادی از پارسال با رئیس‌جمهور درباره نرخ خوراک ‌پتروشیمی‌ها مذاکره‌ کرده‌ بود و رئیس‌جمهور هم این نامه را به وزرای نفت و صمت ارجاع داد تا فرمول پیشنهادی خودشان را برای اصلاح نرخ خوراک بدهند. ما منتظر گرفتن نتیجه هستیم و قبل از اینکه بودجه را به مجلس بدهند نرخ خوراک را اصلاح کنند.

هفته‌ گذشته پورابراهیمی، ‌رئیس ‌کمیسیون ‌اقتصادی ‌مجلس از تحویل ‌دستی نامه‌ای به‌ رئیس‌جمهور در جلسه‌ مشترک دولت و مجلس‌ خبر داده و اعلام کرده ‌بود که مجلس پارسال در تعیین نرخ خوراک در بخش درآمدی بودجه تصمیم اشتباهی گرفت که نتیجه ‌آن در بازار سرمایه مشخص شد.

علیزاده، رئیس‌ کمیته‌ پتروشیمی ‌کمیسیون‌ اقتصادی مجلس گفت: در صورت اصلاح‌ فرمول ‌تعیین ‌نرخ ‌ خوراک ‌پتروشیمی‌ ها، در مقطعی‌ نرخ خوراک شناور می‌شود، اما نسبت به این قیمتی که هست ۳۰ تا ۴۰درصد باید کاهش یابد.

بنا به اطلاعات موجود مجلس تاکنون دو جلسه با حضور مدیران وزارت نفت، انجمن شرکت‌های پالایشی و اتاق بازرگانی ایران برای اصلاح فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برگزار شده است که به گفته علیزاده در آن جلسات تصمیم‌ گرفته شد فرمول محاسبه نرخ خوراک اصلاح شود، اما سازمان برنامه و بودجه و محاسبات کشور در هیئت دولت درخصوص این اصلاح نرخ خوراک مقاومت کرده ‌است.

رئیس‌ کمیته‌ بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی گفت: مجلس به دنبال کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است. امیدواریم که این موضوع در دولت باتوجه به حساسیت بسیار بالایی که شکل‌ گرفته و رایزنی‌هایی که با وزارت نفت انجام داده‌ایم و همچنین مصوبات ‌شورای‌ عالی بورس و شورای‌ عالی هماهنگی قوا در این خصوص، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها تصویب و نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی تعدیل شود.

وی درخصوص بازار سرمایه هم گفت: اساسا آن چیزی که در دولت و مجلس به آن توجه می شود این است که بازار سرمایه را به‌عنوان یکی از حلقه‌های اصلی اقتصاد کشور شناسایی کردند و همه دارند کمک می‌کنند به رشد و توسعه بازارسرمایه. در هفته‌های گذشته شاهد رشد خیلی خوبی در بازار بودیم و در برخی از روزها بازار ۴۰ تا ۵۰هزار واحد رشد کرد و این نشان می‌دهد که بازار ما به یک ثبات و آرامشی رسیده است و همین فرآیند را دوستان ما در سازمان بورس و وزرات اقتصاد دنبال می‌کنند. البته به سادگی ‌هم این اتفاق نیفتاد. بانک‌ها و صندوق‌ها حمایت کردند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بازار به‌صورت دستوری حمایت شد هم گفت: شاید درست نباشد بگوییم بازار دستوری حمایت شد، اما به وظایف خودشان عمل کردند و برای ایفای وظایف خودشان پیگیری کردند که بازار یک رشدی پیدا کند. این مسیر قاعدتا از نظر من تداوم دارد و امیدواریم دولت هم در بودجه ۱۴۰۲ بیشتر به بازار سرمایه توجه و بتواند با پیشنهادهایش بیشتر به رشد بازارسرمایه کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.