کد مطلب: ۷۴۴۹۶۷

۶ تنبیه جدید برای بانک‌های متخلف / سقف نرخ سود باید رعایت شود

۶ تنبیه جدید برای بانک‌های متخلف / سقف نرخ سود باید رعایت شود

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با تاکید بر لزوم پایبندی بانک ها در خصوص نرخ مصوب سپرده‌های بانکی از اعمال اقدمات تنبیهی و انتظامی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری متخلف خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این بخشنامه تاکید شده است، به رغم تأکيدات اين بانک مبني بر لزوم رعايت نرخ‌سودهای بانکی، حسب بازرسی‌های انجام شده و همچنين گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، همچنان با توسل به روش‌ها و شيوه‌های مختلف، از نرخ‌های سود مصوب اين بانک تخطی می‌کنند.

لازم به ذکر است که ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ­های سود يادشده بدون توجه به پيامدهای آن، ضمن افزايش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، موجبات تضييع حقوق ساير ذينفعان و همچنين تهديد ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک­ها و مؤسسات اعتباری را فراهم می‌آورد. از اين­ رو ضمن ابلاغ اخطار و تذکر به بانک­ها و مؤسسات اعتباری ناقض نرخ­های سود موصوف و برخورد با آن‌ها از طريق هيأت انتظامی بانک‌ها، اقدامات زير نيز در خصوص بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متخلف در دستور کار اين بانک قرار می‌گيرد:

- تعطيلی يا غير فعال نمودن شناسه اختصاصی شعب متخلف؛
- مدنظر قرار دادن تخلفات مذکور به عنوان تخلفات حايز اهميت در تصميم‌گيری‌ برای صدور تأييديه صلاحيت مديران بانک‌ها و مؤسسات اعتباری؛
- بازنگری در حدود رشد مجاز مقرر در ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه؛
- بازنگری در تعداد شعبه و باجه؛
- مدنظر قرار دادن تخلفات موصوف در بررسی‌های مربوط به صدور مجوزهای موردنياز بانک‌و مؤسسه اعتباری از جمله مجوزهای برگزاری مجامع، افزايش سرمايه، ارائه خدمات ارزی و …

همچنين لازم است بانک و مؤسسه اعتباری، رؤسای شعبی که در رعايت ضوابط نرخ‌های سود مرتکب تخلف شده‌اند را از سمت خود عزل کنند.

در پایان این بخشنامه آمده است، مراتب به قيد تسريع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‌‌‏/96 مورخ 16‌‌‏/5‌‌‏/ 1396 به تمامی واحدهای ذی‌ربط بانک ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقيق به‌عمل آيد.

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.