کد مطلب: ۴۲۹۹۱۱

نرخ احتمالی عوارض قطعه اول آزادراه تهران-شمال چقدر است؟

نرخ احتمالی عوارض قطعه اول آزادراه تهران-شمال چقدر است؟

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، با افتتاح قطعه اول آزادراه تهران-شمال از انتهای آزادگان و مجاورت دانشگاه علامه وارد آزادراه می‌شوند و به مدت ۲۰ دقیقه به شهرستانک و از آنجا وارد جاده چالوس می‌شوند که شنیده‌ها حاکیست نرخ عوارض این قطعه زیر ۵۰ هزار تومان تعیین شده، اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خیر الله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با بیان اینکه قطعه اول آزاد راه تهران- شمال در اوایل اسفند به بهره برداری می‌رسد، گفت: هم اکنون این قطعه در حال تمیز کاری و جمع آوری کارگاه‌های حاشیه‌ای است و با توجه به آنکه تردد ماشین سنگین از چند روز آینده در این آزاد راه ممنوع می‌شود بنابر این به سرعت در حال جمع آوری و خروج تجهیزات و ماشین آلات از این آزاد راه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اورژانس و پلیس راهور در حال تجهیز ساختمان‌های خود در این قطعه هستند، گفت: به طور هم زمان تمامی اقدامات از جمله تامین تجهیزات، تمیزکاری و رنگ کاری در این آزا دراه در حال انجام است و تا چند روز آینده تمامی این اقدامات به صورت کامل تمام و تا اوایل اسفند به بهره برداری می‌رسد.

او گفت: شرکت ارتباطات هم در حال نصب دکل‌ها برای آنتن دهی شبکه تلفن و موبایل است و سرتاسر این مسیر فن کولرها هم در حال نصب است.

خادمی اظهار کرد: در برخی از مسیر‌های این قطعه مشکل برق وجود داشت که با هماهنگی وزارت نیرو مشکل برق و تامین آن در سرتاسر این مسیر برطرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به نرخ عوارض این آزادراهم اشاره کرد و گفت: نرخ عوارض مشخص شده و پیشنهاد آزاد راه بر اساس برابر هزینه‌ها بوده، اما با توجه به آنکه این آزاد راه با هماهنگی بنیاد مستضعفان و دولت ساخته شده در تلاش هستیم که نرخی برای این مسیر تعیین کنیم تا فشار چندانی به مردم و مسافران برای تردد از این آزاد راه ایجاد نشود.

خادمی با اشاره به اینکه اخذ عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی است، گفت: تمامی دستگاه‌های ITC و دوربین‌های تردد شمار در این آزادراه نصب شده و قبل از بهره برداری به صورت کامل تمامی اقدامات آن انجام می‌شود.

او اظهار کرد: ساخت این قطعه از چند سال گذشته آغاز شده و در بازه‌ای از زمان توسط چینی‌ها ساخته شده بود که پیشرفت چندانی نداشت بنابراین از سال ۹۲ ساخت این پروژه به بنیاد مستضعفان سپرده شد که در طول چند سال گذشته بیش از ۷۶ درصد پیشرفت داشت.

قطعه اول آزاد راه تهران_شمال ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این قطعه هزینه شده که اگر این هزینه‌ها با نرخ‌های امروز انجام می‌شد به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

خادمی با اشاره به اینکه ساخت این قطعه ۶۵ کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاه کرده و حدود یک ساعت و نیم زمان سیر سفر را کوتاه کرده است، گفت: مصرف سوختی که برای این قطعه ارزیابی شده حدود ۹۰ میلیون لیتر در طول سال است که تقریبا برابر با کل مصرف سوخت کشور در طول روز می‌شود، بنابراین عدد قابل توجهی برای مصرف سوخت کشور به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه جاده قدیمی چالوس یک جاده پر پیچ و خم و خطرناکی به شمار می‌رود، گفت: این آزادراه ۴ خطه که از انتهای اتوبان آزادگان شروع می‌شود تماما توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و با روش مهندسی جدید و به صورت رویه‌های بتنی ساخته شده که مقاومت و طول عمر آن را چندین برابر افزایش می‌دهد بنابراین ایمنی این قطعه در مقایسه با سایر مسیر‌های شمالی کشور بسیار بالا بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از این آزادراه باعث می‌شود که مسافران با ترافیک‌های شدید کرج مواجه نشوند و مردم از شهرستانک وارد چالوس می‌شوند و مسافران هم در هنگام بازگشت هم وارد ترافیک کرج نمی‌شوند.

خادمی بیان کرد: مسافران در زمان‌های یک سفر بیش از یک ساعت در ترافیک کرج ورودی می‌ماندند، اما با افتتاح این قطعه از انتهای آزادگان و مجاورت دانشگاه علامه وارد آزادراه می‌شوند و به مدت ۲۰ دقیقه به شهرستانک و از آنجا وارد جاده چالوس می‌شوند.

او اظهار کرد: طول این قطعه ۳۲ کیلومتر است که از انتهای ازادگان شروع و در سه راهی شهرستانک به پایان می‌رسد و این قطعه دارای ۴۰ تونل رفت و برگشت است که سعی شده از جدید‌ترین استاندارد‌های ایمنی روز دنیا استفاده شود.

خادمی تصریح کرد: در این آزادراه آب تمیز از پشت تونل وارد می‌شود و در سطح جاده با ۲ زهکشی که صورت گرفته آب تمیز از آب کثیف جدا شده و بزرگترین تونل به طول ۲۰ کیلومتر ساخته شده که ۳ رشته تونل را به یکدیگر متصل می‌کند.

گفتنی است این قطعه قرار بود سال گذشته به بهره برداری برسد که با توجه به برخی از مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها ساخت آن به تعویق افتاد همچنین اعلام شده بود که این قطعه در دهه فجر به بهره برداری برسد که مجددا اعلام شد این قطعه با حضور رئیس جمهور در اوایل اسفند ماه به بهره برداری می‌رسد و روز گذشته هم روحانی هم به وزارت راه و شهرسازی دستور داد که افتتاح آزمایشی این قطعه را از امروز آغاز کند.

همچنین با توجه به آنکه در این قطعه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برابر با نرخ امروز سرمایه گذاری صورت گرفته و این قطعه با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان ساخته شده بنابراین باید بخشی از این هزینه‌ها از طریق اخذ عوارض باز گردد که شنیده‌ها حاکی از آن است نرخ عوارض این قطعه زیر ۵۰ هزار تومان تعیین شده است، اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام خدای خیلی گرون هست برای ماکه بومی مرزن اباد هستیم خیلی بالا هست واقعن ظلم هست