کد مطلب: ۲۹۲۱۰۴

رئیس اتاق بازرگانی شیراز در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نرخ واقعی دلار ۸ هزار تومان است

نرخ واقعی دلار 8 هزار تومان است

رئیس اتاق بازرگانی شیراز می‌گوید که در این شرایط نرخ ارز باید در کانال 8 تا 8 هزار و 500 هزار تومان ارزش‌گذاری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز درباره نرخ واقعی دلار در مقطع فعلی به تجارت‌نیوز گفت: فعالان اقتصادی طی سال‌های گذشته تاکنون پیشنهادهایی مبنی بر اینکه نرخ دلار براساس تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی محاسبه و افزایش یابد را مطرح کردند. قاعدتا در این شرایط نرخ ارز باید در کانال 8 تا 8 هزار و 500 هزار تومان ارزش‌گذاری شود.

جمال رازقی در ادامه افزود: آنچه امروز منجربه التهاب بازار ارز شده، این است که این نرخ طی این سال‌ها سرکوب و حالا به یک باره فنر آن رها شده است. همین موضوع در اقتصاد کلان کشور اختلال‌هایی رابه همراه دارد و به نظر می‌رسد که مدت زمان زیادی طول بکشد که به وضعیت عادی بازگردیم.

وی در واکنش به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اظهارکرد: بدون شک یکی از عوامل اساسی که باعث بحران در کشور شده به موضوع افزایش نرخ بهره باز می‌گردد، این نرخ موجب رقابت مخرب 8 هزار و 500 بانک و موسسه بانکی کشور شده است. نظام بانکی کشور با همین 15 درصد، روزانه بیش از هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران اعطا می‌کند یعنی 365 هزار میلیارد تومان سود از طریق شبکه و موسسات بانکی به مردم پرداخت می‌شود درحالی‌که کل سود بخش اقتصادی کشور اعم از دولتی و خصوصی در سال از صد هزار میلیارد تومان تجاز نمی‌کند.

رازقی تصریح‌کرد: قرار نیست که بنگاه‌ها همه سودشان را به بهره‌های بانکی تعلق دهند. اگر همه سودشان هم بهره بانکی به مردم ارایه دهند باز هم نظام بانکی کشور حدود سیصد هزار میلیارد تومان کسری دارد. حال سوال ما به عنوان نمایندگان بخش‌خصوصی این است که بانک‌ها و موسسات مابالتفاوت پرداخت سود را از چه محلی تامین خواهند کرد؟

رئیس اتاق شیراز گفت: افزایش نرخ بهره‌های بانکی هرگز معقولانه و سنجیده نیست. علت اساسی برای عدم پیش قدم شدن به سمت کاهش نرخ بهره‌ها این است که در کشور کسی جرات اخذ تصمیم‌های سخت را ندارد. معتقدیم چنانچه نرخ سود بهره‌های بانکی افزایش یابد موجی از آوار و آشفتگی‌ها را به همراه دارد که کسی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ واقعی دلار صد هزار تومن است !!!

  • ناشناس

    یکی نیست به این عمو بگه دادا وقتی دلار هشت تومن باشه تا سه چهار ماه اینده تمام صنایع زیر دستی و شرکت های کو.چک از بین میره.یکی امثال اینا رو حالی کنه

  • ناشناس

    هر روز هزار تومان نرخ واقعی را گرانتر اعلام می کنید

  • ناشناس

    بیچاره به مردم .که شما به مرگ میگیرید تا به تب راضی بشن . دلار رو میکنید 11 تومن تا به 8 تومن راضی بشن

  • محسن

    باسلام بنظراینجانب این روندصعودی نرخ ارز ناشی ازتصمیمات غیرکارشناسی متولیان اقتصادی است چرابایستی مردم این هزینه هارا بپردازندواقعیت امر اینست که نرخ ارز نقش اساسی درامورات هزینه کرد مردم داردونمیبایستی نرخ را بالا میبردند
    یقینا خودشان هم ضرر میکنند

  • ناشناس

    قیمت دلار هر چقدر بالاتر باشد مردم قدرت خرید کمتری خواهند داشت،و بدبختر خواهند شد!

  • ناشناس

    نفس ات از جای گرم بیرون می آید ،با بالا رفتن بیش از حد قیمت دلار،افراد فقیر جامعه خیلی زیاد شده است ،که نمی توانند شکم افراد زیر پوشش خود را سیر کنند !

  • ناشناس

    سود بانکی باید برابر با تورم باشه

  • محمدخان

    پولاتو تبدیل به دلار کردی که اینجوری میگی . بنظرمنم قیمت واقعی دلار 1000 تومان است .

  • ناشناس

    خودش دلار داره فکر کنم