کد مطلب: ۲۹۱۳۰۴

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نرخ واقعی دلار بیش از ۹ هزار تومان است

نرخ واقعی دلار بیش از 9 هزار تومان است

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که براساس روش‌های محاسباتی کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی نرخ ارز بالای 9 هزار تومان است اما دولت قصد دارد تا با ارز هشت هزار و 200 تومانی بازار را کنترل کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره تبعات افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به تجارت‌نیوز گفت: یکی از بحث‌هایی که در کشور کماکان وجود دارد به حجم پول‌های آزاد مربوط می‌شود که همین موضوع یک اختلال بزرگ را در نظام تولید و توزیع ما ایجاد کرده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در ادامه توضیح‌ داد: چنانچه دولت قرار باشد به چنین رفتارهایی ادامه و منابع مالی مردم را به سمت بانک‌ها سوق دهد تا افراد سود بیشتری را دریافت کنند، بی‌شک در این مسیر کسی که دوباره سرش بی‌کلاه خواهد ماند صنعتگران و تولیدکنندگان کشور هستند.

وی افزود: با افزایش نرخ سود سپرده‌ها جذابیت حوزه تولید کمرنگ‌تر خواهد شد؛ چرا که ریسک در فضای تولید نیز افزایش یافته و فعالان اقتصادی هم به دنبال این هستند تا منابع مالی‌شان را در سپرده‌های مطمئن سرمایه‌گذاری کنند.

روغنی گلپایگانی تصریح‌ کرد: در شرایط فعلی افزایش سود سپرده‌های بانکی اقدامی منطقی نیست. روش و ابزارهای دیگری برای جمع‌آوری نقدینگی در سطح جامعه وجود دارد و از نظر علم اقتصاد هم افزایش نرخ سود سپرده‌ها برای کشور سودمند نیست.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگر سخنانش با اشاره به چند وجهی بودن نرخ ارز گفت: ما فعالان اقتصادی به عنوان عضوی از اتاق بازرگانی بارها اعلام کردیم که نرخ ارز باید هر سال براساس تورم موجود در جامعه افزایش یابد. چنانچه در شرایط نرمال تک نرخی شدن ارز را اجرایی می‌کردیم، امروز تصویر خوشایندتری از اقتصاد را شاهد بودیم.

روغنی گلپایگانی افزود: ارز به نوعی ثروت ملی کشور تلقی می‌شود و از این رو نمی‌توانیم چوب حراج را به این منابع ارزشمند بزنیم. امروز قیمت‌گذاری چهار هزار و 200 تومانی روش صحیحی برای کنترل نرخ ارز نیست.

این فعال اقتصادی با اشاره به نرخ واقعی ارز اعلام‌کرد: براساس روش‌های محاسباتی و جاری که توسط یکی از اعضای کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی انجام شده نرخ ارز بالای 9 هزار تومان است. قاعدتا دولت قصد دارد تا با ارز هشت هزار و 200 تومانی بازار را کنترل کند.

روغنی گلپایگانی با ارائه پیشنهادی گفت: باید قبول کنیم که اقتصاد کشور نیاز به جراحی سنگین دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم در شرایط امروز باید به سمت آزادسازی نرخ ارز گام برداریم. عده‌ای نسبت به این نوع پیشنهادها واکنش‌های منفی نشان می‌دهند اما در نهایت امیدواریم برنامه‌هایی برای اجرای تک نرخی کردن ارز پیاده‌سازی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    اصلا هر چی شما میگی درست.ولی مرد باشید و به دلار و یورو حقوق بدید.بعدا از این حرفا بزنید. کشور جنگ زده عراق به یه کارگر 500 دلار میده.شما اگه به مهندس و مدیران اینجا 500 دلار بدی اونوقت میتونی بگی قیمت واقعی دلار 9 تومنه.وقتی داری به ریال حقوق میدی و قیمتها به دلار تعیین میشه حق زدن این حرفها رو ندارید و باید از مردم حمایت کنید.

  • ناشناس

    شما حتما مولتی میلیاردر هستی چه میدونین با این نرخ ارز بدبخت مردم چه میکشن هر

  • ناشناس

    مثل اینکه این آقایون تو ایران زندگی نمی کنند و امکانش هم هست تابعیتش درست شده هرچیزی با هر توجیهی می شود گفت ولی آیا با کدام زیرساخت با کدام پشتوانه آیا فکری هم به حال قشر آسیب پذیر زیر خط فقر کرده اند والا اصلاً نرخ واقعی دلار برای آقایون بالای 50 هزار تومان هست.

  • ناشناس

    مشکل اصلی اقتصاد کشور تعداد زیاد کارمند ها هستند چه همهگی دارای مدارک بالای لیسانس و فوق لیسانس و دکتری هستند با توجه به تعداد زیاد دانشگاههای کشور حتی ابدارچی های ادرات دنبال گرفتن مدرک هستند . حالا شما این تعداد کارمند را ضرب در حقوق دریافتی چند ملیونی بکن . کل بودجه کشور را میبلعد و باید اخر برج دولت پول چاپ بکنه و به این نورچشمیها حقوق بدهد . نتیجه اش بی ارزش بودن پول کشور هست . روزی خواهد رسی چه با فرغون پول ملی را جا به جا کنند.

  • ناشناس

    رییس اتاق بازرگانی شیراز میگه ۸ تومان رییس کمیسیون میگه ۹ تومان عزیزان ارزش پول ایران کم شده نرخ واقعی دلار ۳ تومان شاید هم کمتر مقداری از انحصار طلبیتون کم کنید با دنیا روابط اقتصادی آزاد برقرار کنید پراید ۵ تومانیو نفروشند ۴۰ تومان چراغی ک ب خانه رواست ب مسجد حرام است ال ۹۰ توی آذربایجان ۵هزار دلار البته ن دلار ۱۱ تومانی دلار ۳۵۰۰ کلا کاری کردید ک مردم چند وقت دیگه همو بخورند و اصلا براشون مهم هم نباشه ما مردم فقط زمان انتخابات و ۲۲. بهمن مردم عزیز و دوست داشتنی و فهمیده هستیم در بقیه موارد نباید نظر بدیم

  • ناشناس

    نرخ ارز در کشور هر چقدر بالا تر رود،قدرت خرید قشر متوسط و ضعیف جامعه پایین ترخواهد آمد،و بر تعداد افراد فقیر جامعه افزوده خواهد شد!

  • ناشناس

    نفس ات از جای گرم بیرون می آید،با افزایش قیمت دلار افراد فقیر جامعه خیلی زیاد شده اند که نمی توانند شکم زن و بچه هایشان را سیر کنند و مجبورند با شکم گرسنه شب را به صبح برسانند.

  • ناشناس

    یادم میاد استاد درس اقتصاد ما سرکلاس دانشگاه میگفت مردم همه خود را در دو چیز صاحبنظر و عالم میدانند یکی طب و توصیه دارویی و دیگری اقتصاد.سالها در این کشور در راس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد افرادی بودند که اقتصاد نخوانده و با تئوریهای اقتصادی نا آشنا بودند و دیدیم چه بر سر کشورمان آمده.سالها بسیاری از همین دست اندرکاران برای منافع شخصی گفتند ارز تک نرخی شود غافل از آنکه برای این منظور باید عرضه به میزان لازم باشد که تقاضا را پاسخگو باشد چیزی که هرگز به جهت جو روانی حاکم بر کشور امکان پذیر نیست اما گفتند و بابت این چند بار اقدام نسنجیده و شکست خورده در تک نرخی کردن ارز کسی هم یقه آنان را نگرفت فقط هربار پول کشور بیشتر ضعیف شد و جمعیت آسیب پذیر بیشتر.اکنون ظرف چند ماه قیمت ارز سه برابر شده و رئیس دفتر رئیس جمهور […] میگوید چرا باید رئیس جمهور عذرخواهی کند؟چرا که اساسا هیچکس بابت خرابکاری خود مواخذه نشده است .ظرف 40 سال قیمت ارز 2000 برابر شده کجا همچنین فلاکتی را سراغ دارید.هیچکس هم نمیخواهد بپذیرد که انتخاب و انتصاب افراد نالایق که باید از فیلترهای خاص عبور کنند اما سفارشات منسوبین صاحب منصب را دارند عامل این نابسامانیست.
    بعنوان یک فوق لیسانس اقتصاد عرض میکنم مشکل اساسی در تمام سیاستهای بکارگرفته شده در این زمینه با توجه به منافع فردی و جناحیست.بعنوان مثال چندین سال است که افزایش مداوم نرخ ارز در بازار رابه عدم عرضه ارز صادراتی پتروشیمیها نسبت میدهند و هر از گاهی از مدیران پتروشیمی خواهش میکنند که ارز صادراتی خود را به بازار تزریق کنند که آنها هر بار عرضه قطره چکانی دارند .من سوال میکنم چرا باید ارز متعلق به ملت در اختیار افراد خصولتی قرار گیرد و هیچ جا حساب پس ندهند.دستگاههای دولتی و نظامی هم صاحب این شرکتها باشند.از اساس کارمشکل دارد.تاسیسات پتروشیمی از ابتدا دولتی بوده .منظور دفاع از اقتصاد دولتی نیست ولی بخش خصوصی که بنابر اظهار وزیر صمت در چهارماه اول امسال تقاضای 250 میلیارد دلار ثبت سفارش کرده تا ارز دولتی گرفته و به قیمت آزاد بفروشد خطرناک است.تمام سیاستهای اجراشده غلط است و باید سیاستهای اصلی تغییر نماید.دیرنخواهدبود که با ادامه این روند اقتصادمان ونزوئلایی شود و کشورمان فروپاشیده.اینقدر بحران فعلی را شوخی نگیرید .

  • ناشناس

    اقای محترم . شما میدانید نقش جاده صاف کن تفکر سرمایه داری را دارید بازی میکنید؟ به شما چه میدهند وپست بعدی شما چیه؟

  • ناشناس

    باید نرخ ها ازاد و حقوق دستمزد بر اساس نرم بین المللی پحاسبه شود یعنی حداقل 500 دااار شروع بشه خام فروشی رو هم کنار بزلریم و تولید کنتده بشیم والسبلام تفکرات چپ متسوخه رو هم کنار بزلریم