کد مطلب: ۷۹۶۳۲۰

کنعانی: سفارت عربستان در تهران بازگشایی می‌شود/برای بازگشت به توافق برجام آماده‌ایم

کنعانی: سفارت عربستان در تهران بازگشایی می‌شود/برای بازگشت به توافق برجام آماده‌ایم

سخنگوی دولت گفت: کارنامه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ ، کارنامه ای توام با موفقیت های بسیار چشم‌گیر و برجسته بود. سال ۱۴۰۱ در حوزه دیپلماسی یک سال پرتلاشی را پشت سر گذاشتیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره توافقات اخیر ایران و عربستان برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان ، هیئت فنی عربستان سعودی در روز شنبه وارد تهران شد و این هیئت در تهران و مشهد، اکنون مشغول بررسی شرایط و زمینه سازی برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد است

و ی در این ارتباط افزود: همچنین ان‌شاءالله طی چند روز آینده شاهد عزیمت هیات ایرانی به عربستان برای زمینه سازی جهت بازگشایی سفارت ایران در ریاض و کنسولگری کشورمان در جده خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت های خود در این نشست گفت: امیدواریم با توجه به شرایط جدید در منطقه، ما شاهد شکل‌گیری روند آتش‌بس پایدار در یمن و آماده شدن زمینه برای شکل‌گیری روند صلح پایدار متناسب با منافع ملت یمن با مشارکت تمام طرف‌های یمنی در این کشور باشیم‌.

امکان تبادل زندانیان ایران و آمریکا در آینده نزدیک وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه گفت:دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا هم صرفا دو سه کشور اروپایی نیستند. در موضوع هسته‌ای هم این موضوع مستثنای از رویکرد کلی دولت ایران نیست این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجی دولت مورد توجه قرار داد و پای میز مذاکره حاضر شد و گفت‌وگوهای متنوع انجام شد و ایران اعلام کرد آماده جمع بندی مذاکرات و زمینه سازی برای اجرای آن است به اینکه همه اعضای برجام به تعهدات و مسؤولیت‌های خود در چارچوب برجام برگردند. ایران با رعایت خطوط قرمز خود همواره اعلام کرد برای بازگشت به توافق آماده است.
کنعانی در این رابطه افزود: در ارتباط با تبادل زندانیان گام‌هایی برداشته شد و تلاش‌هایی از سوی کانال مشخصی که در این زمینه ایفای نقش کرده بود در حال انجام شدن است. از منظر ایران امکان تبادل در آینده نزدیک وجود دارد، ولی باید طرف مقابل به تعهد خود پایبند باشد.

برای بازگشت به توافق برجام آماده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:دولت سیزدهم در حوزه منطقه‌ایِ و آسیا اولویت های جدید را برای خود تعریف کرد؛ در چهارچوب همین رویکرد شاهد شکل‌گیری فضای همکاری و تلاش مشترک برای ایجاد افق جدید بودیم.تمرکز دولت ایران به همسایگان و شرق به معنای غفلت از دیگر مسائل از جمله موضوع هسته‌ای نیست.

کنعانی افزود: روابط بین کشورها مسیری دوطرفه است و نیازمند اراده سیاسی دو طرف برای ایجاد روابط است؛ اروپا با پرداختن به موضوع‌های حاشیه‌ای در ایران، از مسیر ایجاد روابط سیاسی غفلت کرد.دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا هم فقط دو سه کشور اروپایی نیست؛ اساسا رویکرد ما یک رویکرد فراگیر در ایجاد روابط با دیگر کشورها است.

واکنش کنعانی به تحولات در آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد:تغییر و تحولات در وزارت خارجه یک اتفاق جدیدی نیست.در ارتباط با مسائل قفقاز ما هیچ نقطه جدیدی بر مواضع گذشته ایران نداریم که بخواهیم در این جلسه اضافه کنم.

کنعانی ادامه داد: ایران یکبار دیگر بر مواضع گذشته تاکید می‌کند که مسائل بحرانی در منطقه می‌بایست در چارچوب رویکرد سیاسی مورد حل و فصل قرار گیرد و ما از رویکردهای سیاسی همواره استقبال می‌کنیم.

جزئیات اتصال خطوط ریلی ایران و عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:یکی از اهداف سفر وزیر حمل و نقل عراق به ایران رایزنی درباره احداث خط ریلی شلمچه-بصره است.ایران مسئولیت احداث پل بر روی اروندرود را پذیرفت.

وی افزود: پروژه خط ریلی شلمچه-بصره طی ۱.۵ سال به سرانجام خواهد رسید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.