کد مطلب: ۲۶۳۵۵۴

نظرسنجی بورسی؛ انتظار رشد رویایی

نظرسنجی بورسی؛ انتظار رشد رویایی

نظرسنجی “تجارت‌نیوز” از 30 نفر از معامله‌گران و تحلیلگران تالار بورس نشان از ادامه روند صعودی بازار تا پایان هفته و خوشبینی این فعالان از روند مثبت بازارسهام تا چند روز آینده دارد.

مهکامه علیقلی: تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

برخی از تحلیلگران و معامله‌گران درباره دلایل روند صعود شاخص معتقدند، تغییر سیاست‌های ارزی دولت از طرفی و رشد خوب سایر بازارهای موازی چشم‌انداز خوبی را ترسیم کرده است.

نظرسنجی " تجارت‌نیوز " از بین 30 نفر از معامله‌گران و تحلیلگران تالار بورس نشان از ادامه روند صعودی بازار تا پایان هفته و خوشبینی این فعالان از روند مثبت بازارسهام تا چند روز آینده دارد.

از نظر معامله‎گران، سهم‎های صادرات‌محور و دلاری کماکان پیشرو خواهند بود که همین موضوع در کنار برگزاری مجامع برخی شرکت‌ها که گزارش‌های مثبتی از تقسیم سود یا افزایش سرمایه ارائه داده‎اند، خوشبینی به این بازار را بیشتر کرده است.

از نظر اهالی بازار، هرچند باید جلوی رشد شارپی و صعودی بازار گرفته شود اما درصورت عملی شدن آزادسازی نرخ ارز و سه نرخی شدن آن، سهم‎های دلاری مثل گروه‌های پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها رشد بیشتری را تجربه خواهند کرد.

به گفته برخی از تحلیلگران، اگر جریان نقدینگی و پول هوشمندی که وارد بازار سهام شده است با همین روند ادامه داشته باشد، رشد رویایی شاخص روزی دو تا سه هزار واحد دور از ذهن نیست.

از نظر اهالی بازار، هرچند باید جلوی رشد شارپی و صعودی بازار گرفته شود اما درصورت عملی شدن آزادسازی نرخ ارز و سه نرخی شدن آن، سهم‎های دلاری مثل گروه‌های پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها رشد بیشتری را تجربه خواهند کرد.

تحلیلگران، با تاکید بر تاثیر اخبار منتشر شده درباره ارز سه نرخی و شایعاتی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی، اشباع شدن بازار سکه، فروکش کردن تب دلار و عزم دولت برای کنترل حجم نقدینگی در سایر بازارها معتقدند که نقدینگی افسار گسیخته وارد بازار سرمایه شده است.

این شنیده‌ها بیشتر گروه‏‌ها به خصوص دلارمحور را تحت تاثیر قرار داده و شاهد حجم‌های خیره کننده در معاملات هستیم.

به گفته اهالی بازار، همین اخبار به عنوان محرکی قوی توانست شاخص کل را از مقاومت سنگین 100 هزار واحد عبور دهد که تثبیت بالای این رقم، نوید روزهای خوب را می‎دهد. اگر بنا به تکرار تاریخ باشد که احتمال آن بسیار بالا است، روزهای خوبی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود

تحلیلگران توصیه می‌کنند، سهامداران، گروه‎ها و نمادهای واحدی را انتخاب کنند تا از روندهای صعودی بهترین استفاده را ببرند. از نگاه آنها، یکی از بزرگترین اشتباهات در روزهای صعودی بازار، از این شاخه به آن شاخه پریدن است.

از سوی دیگر، نتیجه نظرسنجی این هفته " تجارت‌نیوز " از بین سهامداران نشان داد، درحالی که آنها نسبت به ادامه روند مثبت بازار امیدوار و خوشبین هستند، اما باز هم معتقدند تا زمانی که این رشد منجر به رشد واقعی صنایع نشده است، این خوشبینی دوامی نخواهد داشت.

از نگاه برخی از آنها، هرچند در یکی دو روز نخست هفته جاری شاخص بورس مثبت خواهد بود اما بعد از آن، شاخص وارد یک روند خنثی یا حتی نزولی می‌شود که بهتر است سهامداران در صف‌های خرید سهمی نخرن و کمی صبر کنن تا روند شاخص معقول شود.

به گفته یکی از تحلیل‌گران، در یکی دو روز اول هفته سهام پیشرو مبنای خاصی ندارد و فضا هیجانی خواهد بود اما در ادامه و در انتهای هفته مجددا با عرضه‌های سنگین معدنی و فلزی بازی به گروه‌های کوچکتر برمی‌گردد.

در این نظر سنجی این افراد شرکت داشتند:

تحلیلگران و معامله‌گران: مجید مویدی ـ علی شهریاری ـ مریم کافی ـ زهرا جباری ـ ابراهیم سپیانی ـ سالار صفایی ـ مجید حق‌پرست ـ محمد مسلمی ـ حامد حداد ـ عبدالمناف جلال‌پور ـ صفایی.
سهامداران: محمد حسینی ـ کمال نوری ـ رفیعی ـ بختیاری ـ دهقان ـ ذولفقاری ـ رحیمی ـ حسینی ـ جلالی ـ بهزادی ـ فراهانی ـ مجیدی ـ عباسی ـ امامی ـ افشار ـ شرف‌الدین ـ حلیمی ـ اصغری ـ کباری.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.