کد مطلب: ۲۵۹۶۱۷

نظرسنجی بورسی از کف بازار؛ بدبینی معامله‌گران

نظرسنجی بورسی از کف بازار؛ بدبینی معامله‌گران

نظرسنجی “تجارت‌نیوز” از برخی فعالان و معامله‌گران تالار حافظ نشان می‌دهد آنها برخلاف تحلیلگران و کارشناسان چندان به بورس این هفته خوش‌بین نیستند. از نگاه معامله‌گران، شاخص بورس هفته‌ای متعادل همراه با نوسان‌های منفی و رو به پایین خواهد داشت.

مهکامه علیقلی: تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

نظرسنجی " تجارت‌نیوز " از برخی فعالان و معامله‌گران تالار حافظ نشان می‌دهد آنها برخلاف تحلیلگران و کارشناسان چندان به بورس این هفته خوش‌بین نیستند. از نگاه معامله‌گران، شاخص بورس هفته‌ای متعادل همراه با نوسان‌های منفی و رو به پایین خواهد داشت. چرا که از نگاه آنها، بیشتر گروه‌ها، نمادهای بزرگ و لیدر بازار، موج‌های صعودی خود را تکمیل کرده‌اند و باید دنبال محرک‌های قوی یا استراحت و کسب انرژی باشند.

به گفته این تحلیلگران، به طور معمول با قرار گرفتن در فصل مجامع، بازار کم رمق می‌شود، اما با توجه به افت ایندکس دلار و تقویت طرف تقاضا و نگرانی‌ها در مورد سطح عرضه مورد نیاز در بازار مس و افزایش ضریب مصرف فولاد به دلیل رشد شاخص‌های فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی چین( با شروع فصل رونق ساخت وساز) سطح ذخایر انبارهای فولاد کاهش پیدا کرده و تمایل به مصرف سنگ‌آهن با عیار بالا تقویت شده است.

به همین دلیل تحرکات مثبتی در بازار مس، فولاد و سنگ‌آهن وجود دارد که به نظر می‌رسد روند سهام مرتبط با این کامودیتی‎ها مثبت باشد.

از سوی دیگر با توجه به تحولات اخیر سیاسی و وضعیت برجام، بازار به تدریج به سمت سهم‌هایی حرکت می‎کند که حساسیت کمتری در تولید و فروش نسبت به بازارهای خارجی دارند، مثل شرکت‎های فلزی معدنی یا پتروشیمی و صنایع غذایی و قندی که بیشترین سطح فروش آنها در بورس کالا یا بازارهای داخلی است.

در بین گروه‌های غذایی به نظر می‌رسد تولیدکنندگان روغن وضعیت بهتری دارند، چرا که واردات روغن و دانه‌های روغنی مدتی است که متوقف شده و روغن‌کاران هم به دلیل اینکه افزایش نرخ نگرفته‌اند سطح تولید را کاهش دادند و در عمل بازار با کسری عرضه روبه رو شد.

برخی معامله‌گران معتقدند این هفته سهم‌های پیشرو گروه‎های سیمانی و محصولات شیمیایی هستند. به طوری که معاملات اخیر برخی نمادهای سیمانی در کنار میانگین حجم معاملات یک ماه قبل از افزایش معاملات خبر می‌دهد.

از این رو این عده معتقدند، این موضوع را می‌توان به فال نیک گرفت و به این نتیجه رسید که نقدینگی به طور هوشمندانه در حال ورود به نمادهای سیمانی است.

به نظر کارشناسان و تحلیلگران در مجموع این هفته تک‌سهم‌ها در کنار سهم‌های بنیادی که از رشد قیمت‌های جهانی متاثر شده‌اند مورد توجه اهالی بازار قرار خواهند گرفت و شاخص روند خنثی همراه با نوسان‌های منفی خواهد داشت.

در این نظرسنجی این افراد مشارکت داشتند:
علی شهریاری- سینا سلیمانی- مجید مویدی- ابوالفضل ابراهیمی‌زاده- زهرا جباری- محمد حسینی- حسن امامی - عبدالمناف جلال‌پور- کاظم اسماعیلی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.