کد مطلب: ۴۳۵۴۹۶

کارشناسان درباره نوسان ۲ درصدی بورس چه می‌گویند؟

کارشناسان درباره نوسان 2 درصدی بورس چه می‌گویند؟

فصل جدیدی در بازار سرمایه در هفته جاری با افزایش حجم مبنا و همچنین کاهش دامنه نوسان از پنج به دو درصد باز شده که کارشناسان اعمال چنین تصمیماتی را برای کنترل هیجان مقطعی بازار ضروری می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سرمایه در روزهای پایانی سال با تصمیمات جدید سازمان بورس و اوراق بهادار رنگ دیگری به خود گرفته است. تصمیماتی که هرچند مورد انتقاد برخی سرمایه گذاران واقع شده است، اما کارشناسان بر این باورند که این تصمیمات از هیجانات مقطعی و غیر منطقی بورس چه در شرایط رشد و چه در زمان‌های ریزش بازار جلوگیری می کند.

فصل جدیدی در بازار سرمایه در هفته جاری با افزایش حجم مبنا و همچنین کاهش دامنه نوسان از پنج به دو درصد باز شده است. در این راستا روز دوشنبه اعلام شد: حجم مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در ١٠هزار سهام شرکت است؛ به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمام شرکت‌ها برابر با ۵۰ میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر، ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

همچنین حجم مبنا برای تمامی شرکت‌های بازارهای اول و دوم فرابورس ایران معادل چهار در ١٠ هزار تعداد سهام هر شرکت اعمال می‌شود.

از سوی دیگر چهارشنبه شب اعلام شد که دامنه نوسان در همه نمادهای معاملاتی بورس اوراق بهادار و فرابورس از روز شنبه ۱۷ اسفند از پنج درصد به ۲ درصد کاهش خواهد یافت.

دو تصمیم اخیر اعتراضات زیادی را از سوی برخی سهام داران بازار سرمایه در پی داشت. به طوریکه برخی آن را روشی برای کنترل بازار، جلوگیری از ریزش احتمالی بازار و هدایت نقدینگی به بازارهای موازی دانستند اما کارشناسان در این مورد نظر دیگری دارند و اعمال چنین تصمیماتی را برای کنترل هیجان مقطعی بازار ضروری می‌دانند.

جلوگیری از هیجانات مقطعی بازار سرمایه

در این راستا، رضا اعجازی، تحلیلگر بازار سرمایه درمورد ابلاغیه‌های اخیر نهاد ناظر توضیح داد: طی روزهای اخیر مقرراتی در خصوص چگونگی تغییرات قیمت سهام در سازمان بورس اوراق بهادار مصوب شد که در آن سعی شده با افزایش نحوه محاسبه حجم مبنا و تغییر دامنه نوسان از پنج به دو درصد از هیجانات مقطعی و غیر منطقی بورس چه در شرایط رشد و چه در زمان‌های ریزش بازار جلوگیری شود.

وی ضمن ارزیابی مثبت تغییرات مذکور ادامه داد: به نظر می‌رسد در نهایت این مقررات موجب اطمینان خاطر و اعتماد بیشتر به بازار سرمایه کشور شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به افزایش کدهای معاملاتی و حجم نقدینگی در بورس گفت: طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش نقدینگی مداوم در بازار پول و با توجه به مکانیزم های مناسب در بازار سرمایه، اقبال مردم جامعه به خرید سهام افزایش چشمگیری پیدا کرد و به تبع این ورود نقدینگی اخذ تدابیر لازم از جمله افزایش عرضه های اولیه، عرضه سهام های دولتی، انتشار اوراق با درآمد ثابت و تصویب مقررات متناسب همانند مقررات اخیر ضروری به نظر می‌رسد.

اعجازی ادامه داد: بررسی سوابق گذشته نشان می‌دهد که وضع چنین قوانینی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کلیات روند های بازار سرمایه نداشته و صرفاً برای جلوگیری از هیجانات زودگذر اتخاذ میشود.

جلوگیری از رشد بدون پشتوانه سهام شرکت های کوچک

وی با تاکید بر کارایی قوانین جدید ابلاغ شده اظهار کرد: ایجاد حجم مبنا در شرکتها و کاهش دامنه نوسان در بازار سرمایه منجر به جلوگیری از نوسانات شدید و رشد بدون پشتوانه سهام شرکت‌های کوچک میشود و به تقویت معامله سهام شرکت های بنیادی و بزرگ کمک خواهد کرد. براین اساس به نظر می‌رسد وضع چنین مقرراتی، در جهت صیانت و حمایت از سرمایه افراد جدید الورود به بورس ضروری است و باعث امن تر شدن بورس خواهد شد.

اعجازی با اشاره به ریزش‌های شدید شاخص و رکود بازار سرمایه در سال‌های گذشته و اتفاقات دی ماه سال ۱۳۹۲، گفت: تازه واردان بورسی باید بدانند که بازار روزهای منفی هم دارد. درواقع بورس علیرغم داشتن شفافیت و نظارت مداوم، سبدی از سودها و زیان‌هاست که در صورت عدم دانش احتمال ضرر از اصل سرمایه نیز وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنم سرمایه‌گذاری در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام پذیرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ...

    من باختم بدم باختم آبروی شهرمم بردم
    چرا میخواین همه چیو عادی جلوه بدین

  • ناشناس

    بازار را شما نمی توانید در کنترل خودتان داشته باشید هر وقت بخواهید منفی و مثبش کنید شما با این کار قصد ضعیف کردن حقیقی ها دارید دوم این قوانین را در سالهای ریزش بازار وضع منید نه در شرایط مثبت بازار ان هم وقتی که نقدینگی به بازار راه پیدا کرده بادسته بی سواد ها طرف نیستین سوم اصلا حجم مبنا در هیچ کجا وجود ندارد که در بورس ایران شده نون دونیه عده ای خود حجم مبنا منبع فساد و رانته حجم مبنا را کلا حذف کنید عرضه و تقا ضا خودش قیمتها را کنترل میکند خدا لعنت کنه هر کس برای اولین بار این حجم مبنا را مد کرد خودش شده منبع فساد ورانت

  • ناشناس

    لغو شد کاکو

  • ناشناس

    دقیقا مثل اینکه وقتی یکی تازه رانندگی یاد گرفته بگید کسی حق نداره ماشینشو بیاره بیرون چون این اشنا ما تازه گواهینامه رانندگی کرفته . خب به بقیه چه ربطی داره