کد مطلب: ۱۷۲۸۲۸

نظر کمیسیون بازرگانی داخلی درباره قیمت نان

نظر کمیسیون بازرگانی داخلی درباره قیمت نان

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه قیمت نان باید واقعی شود، تصریح کرد: اگر قیمت نان واقعی نشود، مردم بیشتر متضرر می‌شوند، چرا که از کیفیت تولید کاسته می‌شود.

خسرو فروغان گران‌سایه اظهار کرد: نان به عنوان قوت اول مردم ایران به حساب می‌آید و همین باعث شده برای تولید گندم، بسیاری از آب‌های زیرزمینی استان‌ها از بین برود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: سیاستی که در مورد نان داشته‌ایم، این بوده که نباید گندم از خارج بیاوریم و باید در تولید گندم خودکفا شویم که این سیاست چندان درستی نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: بحث نان را برای مردم خیلی حساس کردیم و همین حساس کردن باعث شده امروز با کمترین نوسان قیمتی مردم عکس‌العمل نشان دهند. ما در سال‌های گذشته فرهنگ غذای مردم را تغییر ندادیم و روی این جریان سرمایه‌گذاری نکردیم.

وی ادامه داد: امروز در کشورهای دیگر نان حرف اول را در تغذیه نمی‌زند و کنار غذاهای دیگر قرار گرفته است. به همین دلیل نیازی که ما به آرد و گندم داریم، هیچ کشور دیگری ندارد، این در حالی است که ما در منطقه‌ای قرار داریم که با کمبود آب مواجه هستیم.

فروغان گران‌سایه تصریح کرد: بعضی شهرهای ما در چند سال گذشته افزایش نرخ نان نداشته‌اند. مثلا شیراز در سه سال اخیر افزایش نرخ نان نداشته است اما در این مدت هزینه‌ها سنگین شده است. حقوق کارگر هر سال چند درصد افزایش داشته و قیمت آب، برق و گاز نیز افزایش پیدا کرده است. نرخ مالیات‌ها هم بیشتر شده است. در کنار افزایش هزینه‌ها، تورم روی کالاهای دیگر هم وجود داشته است؛ لذا باید به مرور قیمت نان افزایش پیدا می کرد.

وی ادامه داد: البته بهتر است افزایش قیمت نان تدریجی انجام شود. اکنون هم که افزایش قیمت نان متوقف شده، نظارت روی نانوایی خیلی سخت است، چون ما دستگاه نظارتی قوی نداریم.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران افزود: در مورد نان نهایتا دو حالت داریم. یکی اینکه نرخ نان واقعی شود و نانوایی که می‌خواهد هزینه کند، بتواند یک سود تقریبی هم داشته باشد. یا اینکه به همین شکل وضعیت نان را نگه داریم که مشاهده می‌کنیم این اتفاق باعث شده وزن چانه نان کم شود یا نمک نان را زیاد کنند یا اینکه ایرادات دیگری در تهیه نان به وجود آید که در حالت دوم، مردم بیشتر متضرر می‌شوند، لذا بهتر است قیمت نان واقعی شود.

با مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت نان قرار شد از اول آذر ماه افزایش یابد اما به دستور رئیس‌جمهور این مصوبه متوقف شد تا بررسی‌ها در این زمینه تکمیل شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.