خبر مهم:

کد مطلب: ۵۳۵۲۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد وحشتناک نقدینگی! / بانک مرکزی علت اصلی را تحریم اعلام کرد

رشد وحشتناک نقدینگی! / بانک مرکزی علت اصلی را تحریم اعلام کرد

هرچند پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم‌‌ناپذیری رسیده‌ایم اما در گزارش جدید از رشد نقدینگی، بانک مرکزی اعلام کرده به دلیل تحریم رشد نقدینگی از ۴۰ درصد عبور کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش جدید بانک مرکزی هشدار جدید و عجیبی برای اقتصاد ایران دارد. عبور رشد نقدینگی از ۴۰ درصد. این اتفاق برای اولین بار است که در چند دهه اخیر رخ می‌دهد.

این بانک در گزارش جدید خود نوشته است: «نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ (براساس ارقام مقدماتی) به دلیل تغییر شرایط پیرامونی اقتصاد کشور، از روند بلندمدت خود فاصله گرفته و به ۴۰٫۶ درصد و نرخ رشد پایه پولی نیز به ۲۹٫۲ درصد رسید.

تحلیل روند تغییرات کل‌های پولی در طول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به خوبی حاکی از این مهم است که رشد نقدینگی در این سال‌ها تا حدود زیادی متاثر از تشدید تحریم‌های خارجی و کاهش قابل ملاحظه درآمدهای ارزی و همچنین مسدودی بخشی از منابع ارزی بود که به موجب قوانین بودجه سالانه، بانک مرکزی مکلف به خرید آنها بود. در این ارتباط به موجب بند د تبصره ۴ قوانین بودجه سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و سایر تکالیف, نظیر برداشت از صندوق توسعه ملی برای کرونا و …، بانک مرکزی مکلف به خرید ارز صندوق توسعه ملی به نرخ نیمایی شد که آثار پولی بیشتری نسبت به گذشته (با توجه به افزایش قابل توجه تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بانکی) به همراه داشت.

این در حالی بود که عمده مصارف ارزی کشور را واردات کالاهای اساسی و دارویی به نرخ بانکی تشکیل می‌داد که ارز خریداری شده از دولت تنها بخشی از نیازهای ارزی واردات را تامین می‌کرد.

به بیان دیگر، اگر چه در طول چند دهه گذشته، تاثیرپذیری رشد نقدینگی از بودجه دولت به اشکال مختلف از جمله استقراض مستقیم دولت از بانک مرکزی، فروش درآمدهای ارزی دولت به بانک مرکزی (به دنبال افزایش قیمت و صادرات نفت)، وضع تکالیف زیاد بر شبکه بانکی و ایجاد ناترازی در جریان منابع مصارف بانک‌ها زمینه بروز داشته است، لیکن در سال ۱۳۹۹ عدم امکان خنثی سازی رشد خالص دارایی‌های خارجی به دلیل مشکلات ناشی از نقل و انتقال منابع خارجی، عامل اصلی رشد پایه پولی و نقدینگی بوده است؛ به طوری که ۲۷٫۰ واحد درصد از رشد ۲۹٫۲ درصدی پایه پولی در پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال قبل، به افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی مربوط بوده است.

البته انتظار می‌رود با لغو تحریم‌های بانکی و با فراهم شدن دسترسی بانک مرکزی به منابع مسدودی، مقام پولی کنترل موثرتری بر تحولات پایه پولی متناسب با اهداف خود داشته باشد. هر چند از سوی دیگر کسری منابع برخی از بانکها، می تواند ریسک عرضه اوراق بدهی دولتی در قالب تسهیلات توافق بازخرید و تسهیلات قاعده‌مند را به همراه داشته باشد که موجب محدود شدن کنترل بانک مرکزی بر رشد پایه پولی شود، موضوعی که در اواخر اسفند سال ۱۳۹۹ رخ داد.»

این اعلام بانک مرکزی به معنای تشدید رشد تورم در ماه‌های پیش‌رو است. چند روز پیش یک مرکز تحقیقاتی وزارت کار نیز اعلام کرده بود که مرداد ماه امسال بیشترین تورم طی سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد. علت این اتفاق نیز در حالی توسط بانک مرکزی تحریم اعلام شده که پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم‌‌ناپذیری رسیده‌ایم.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلیل اصلی چاپ بی حساب کتابه پول

  • ناشناس

    خوب شد ما تحریم هستیم وگرنه در معرفی بسیاری از مسببین مشکلاتمان به درد سر می افتادیم .

  • ناشناس

    ننداز تقصیر دیگران مشکل مدیریت غیر اهلش هست

  • ناشناس

    اینها بخاطر نداشتن یک برتامه درست وشفاف سازی و سامانه درست واجرا نکردن ان دربخش مسکن کالاهای اساسی وخودرو وخلاءقانونی که دلال سو استفاده می کنه هروز جایی خراب می کنه تو بورس یک برنامه ای اجرا می کردن مردم تشویق می شدن پول به سمت بورس می بردن تا تورم کمت ر می شد باید طوری که باز می شه بورس سود بیشتری می دادن

  • ناشناس

    سلام
    اگر برنامه بورس را بحال خودش بگذارید ‌ومعاملات از سر گرفته شود مطمئنا جلوی مشکلات نقدینگی گرفته میشود وناراضی بودن مردم کم شده پول نقد جذب بازار بورس شده ‌انشالله باعث رونق تولید وهزاران فواید دیگر خواهد شد

  • شهرام

    از این دولت فقط حرف شنیدیم
    عمل صفر

  • ناشناس

    درود بر شما اقای رئیس کل میگم از اقای سیف دعوت میکردیذ نظر ایشان را در مورد بالا رفتن نقدینگی جویا میشدید هر چه باشد ایشان بانک های مهم کشور ریاست کردند. برادر این چه جوریش یک عده تان میگوئید تحریم نعمت بود و هست عده دیگر میگویند تحریم ذلت است خرف کدامتان قابل پذیرش است چند روز دیگر هم دولت به یکی بهتر از خودتان تحویل میدهید لابد ایشان هم خواهد گفت دوات ویران را تحویل گرفته صد روز اول به جمع جور کردن اوضاغ یک کوچلو نا به سامانی میگذرد بعدش هم به دلیل مشغله کاری وعده ها فراموش میشود دست آخر میشوید تدارکاتچی پدرمان در اوردید . به تدبیر امید سلام برسانید.

  • ناشناس

    ایشان اگه واقعا مغز اقتصادی بود چرا قبل از این کارش سفیر بود؟

  • ناشناس

    اینهمتی با زدو بند امده بالااگه بخاطر تخصصش شده رعیس بانک مرکزی چرا ۳ ماه قبلش سفیر ایران تو چین بود؟نفهمیدیم مغز سیاسی داره یا اقتصادی یا هیچکدوم فکر کنم گزینه ۳ هیچکدام درسته