کد مطلب: ۵۱۵۶۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت هشداردهنده آمارهای پولی / افزایش روزانه ۲٫۵ هزار میلیاردی نقدینگی!

وضعیت هشداردهنده آمارهای پولی / افزایش روزانه ۲٫۵ هزار میلیاردی نقدینگی!

آمارهای منتشر شده بانک مرکزی از شاخص‌های پولی ( تا پایان دی ماه ۹۹) از رشد ۱۹ درصدی پایه ‌پولی از ابتدای سال و افزایش ۱٫۷ برابری نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین گزارش‌های بانک مرکزی از رشد سریع شاخص‌های پولی و تداوم چشم‌انداز تورمی کشور حکایت دارد.

۳۰ درصد افزایش نقدینگی در ۱۰ ماه

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که رقم نقدینگی در دی‌ماه سال جاری به ۳۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است درحالی که پایان سال گذشته ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان بود. یعنی این شاخص نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۳۰ درصد( ۷۴۴ هزار میلیارد تومان) رشد داشته است.

آمارهای رسمی می‌گویند نقدین‍گی در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ معادل ۱٫۷ برابر شده است. به عبارت دیگر در ۱۰ ماهه نخست امسال به طور میانگین هر ماه ۷۴ هزار میلیارد تومان بر نقدینگی افزوده شده است. یعنی تقریبا روزی ۲٫۵ هزار میلیارد تومان!

رقم نقدینگی امسال به ترتیب در ماه‌های آذر، دی، تیر، اردیبهشت، شهریور، آبان، مهر، خرداد و فروردین بیشترین درصد افزایش را تجربه کرده است.

رشد ۱۹ درصدی پایه‌پولی

پایه پولی هم در دی‌ماه سال جاری به ۴۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده درحالی که پایان سال ۹۸ معادل ۳۵۳ هزار میلیارد تومان بود. یعنی پایه پولی در ۱۰ ماهه اولیه امسال حدود ۱۹ درصد(۶۶ هزار میلیارد تومان) رشد کرده است.

میانگین رشد ماهانه پایه پولی در ۱۰ ماهه سال جاری، ۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده و در واقع، افزایش سرعت رشد پایه پولی را در دی ماه رقم زده و به ۲.۹ درصد رسانده است.

با این حساب به نظر می‌رسد درحالی که رئیس کل بانک مرکزی با اظهار خوشحالی از مدیریت پولی کشور، نسبت به وضعیت تورمی پیش روی کشور اظهار امیدواری و همچنان درباره رساندن تورم به ۲۲ درصد سخنرانی می‌کند، شاخص‌های پولی سیگنال‌های امیدوارکننده‌ای نمی‌دهند.

ضمنا در کنار این روال نگران‌کننده افزایشی آمارهای پولی باید خطر پولی شدن کسری بودجه سال جاری و حتی سال آینده و به تبع آن تشدید وضعیت وخیم فعلی را هم در نظر داشت که می‌تواند چشم‌انداز تورم ماه‌های پیش روی کشور را نگران‌کننده‌تر هم بکند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یحیی

    شماها که استادید تشویقشون کنید بیان بورس نقدینگیشون صفر میشه

    • ناشناس

      ???

  • ناشناس

    حالا این همه پول کجا هست؟ دست کیه؟ مردم که همه بدبخت و ذلیل شدن.

  • ناشناس

    یعنی پول چاپ میشه چرا و به کجا میره؟

  • بهزاد

    تشویق کنید ماهیانه دو و نیم هزار میلیارد تومن وارد بورس بشه تا سوزونده بشه.

  • ناشناس

    الکی چرت و پرت نگید!
    مردم از نداری و بدبختی دارند نابود میشن و مسوولین از افزایش نقدینگی می گویند.همانطور که رییس کانون مشاوران املاک کشور آقای خسروی می گوید :در تابستان امسال قیمت ملک به جهت پایین آمدن شدید قدرت خرید مردم کاهشی بود که بانک مرکزی اعلام کرد که مسکن 48 درصد افزایش قیمت داشت.با همین شایعه دروغ بانک مرکزی قیمت ملک را بالا بردند و بانکها را از ورشکستگی نجات دادند.

  • ناشناس

    شماکه همه‌ی پول مردم ازشون گرفتیدتوبورس حالاعجیبه که صحبت ازنقدینگی میشه،مردم بدانند که بورس جای سرمایه گذاری هست،نه مسکن ،نه طلا،نه دلارجای سرمایه گذاری نیست. حتما اینها رامردم از خودشون میگن واقعا که..

  • ناشناس

    با ابن فشاری که به مردم در بورس اوردین ومردم از بور فراری دادین وحال می گین مردم نقدینگی در دست می گیرند وتورم زیاد می شود افرین به سیاست های بی فکرتون بابا

  • بورس باز

    احتمالا سال بعد هم یه تورم بزرگ دیگه داشته باشیم سکه و دلار دوباره می ره بالا