کد مطلب: ۳۵۵۸۲۰

نقشه همکاری ایران و ارمنستان / دو کشور بر سر چه مذاکره کردند؟

نقشه همکاری ایران و ارمنستان / دو کشور بر سر چه مذاکره کردند؟

رئیس جمهور، روابط ایران و ارمنستان را رو به توسعه خواند و تاکید کرد: دو دولت برای توسعه روابط همه جانبه، اراده و انگیزه کافی دارند و در جریان مذاکرات، کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور مامور شدند همه جزئیات و موارد گفت وگو را در جلسه آتی کمیسیون که تا تابستان تشکیل خواهد شد، تصویب کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه با نخست وزیر ارمنستان دیدار داشت و طیف گسترده ای از مسایل مورد بررسی قرار گرفت و درباره آنها توافق شد. صحبت‌های وی در این دیدارها را در ادامه می‌خوانید.

*از مواضع ارمنستان در قبال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، تشکر می‌کنم ما می خواهیم روابط تهران - ایروان را در همه عرصه ها گسترش دهیم.

*از ابتدای استقلال ارمنستان روابط بسیار نزدیک و خوبی بین دو کشور وجود داشته است اما امیدواریم در دولت جدید شاهد تفاهمات و توافقات بیشتری باشیم، در جلسات امروز مسایل مهم دوجانبه، منطقه و جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اراده دو کشور بر این است که برمبنای منافع ملی حرکت خود را ادامه دهند و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما دخالت کند.

*روابط بسیار خوبی بین دو کشور در مسایل سیاسی، فرهنگی، گردشگری، علمی و دانشگاهی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط در این زمینه ها استقبال می کند.

*در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت های بسیار زیادی داریم که باید به فعلیت و اجرا دربیاوریم، گفت: مهم ترین موضوع در همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق و تهاتر این دو است که در این مذاکرات راجع به تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه مغری بحث و گفت و گو کردیم.

*جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال در جاده شمال-جنوب در ارمنستان، علاقه مند است، تسهیل همکاری ها در حوزه تراتزیت جاده ای، فعال تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه ها در این کشور مورد تاکید طرفین بود.

*اقدامات خوبی در زمینه اتصال فیبر نوری و تبادل دیتا اتخاد شده و هر دو کشور علاقمند به همکاری ها بیشتر در زمینه صنعت ای سی تی هستند و ایران آمادگی صادرات در این زمینه را به ارمنستان دارد.

*علاوه بر مساله روابط دوجانبه اقتصادی، در زمینه اتصال برق بین ایران، ارمنستان و گرجستان به صورت سه جانبه و سپس با روسیه به صورت چهارجانبه توافق کردیم، در زمینه گار آمادگی داریم علاوه بر افزایش صادرات گاز به این کشور، برای صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان مذاکرات صورت پذیرد و همچنین اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان بحث و بررسی شد.

*جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان توسعه روابط و همکاری‌های خود با کشورهای همسایه بویژه ارمنستان بوده و این مسیر را با جدیت دنبال می‌کند.

*تحولات ارمنستان مسالمت آمیز و در مسیری دموکراتیک است و این سفر موجب استحکام بیشتر روابط سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و توسعه روابط مردمی بین دو ملت خواهد بود.

*امروز اراده سیاسی و انگیزه کافی برای توسعه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در دو دولت وجود دارد، باید تلاش کنیم سطح مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری را تا رسیدن به نقطه مطلوب و مورد انتظار دو کشور ارتقاء دهیم.

*توافق ایران با اتحادیه اوراسیا و موافقتنامه تجارت ترجیحی موجب ایجاد شرایطی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور است و ایران و ارمنستان می‌توانند همکاری‌های خود در بخش انرژی از جمله در حوزه گاز و برق به صورت دو جانبه و با سایر کشورهای منطقه و همچنین ایجاد پالایشگاه توسط ایران در ارمنستان را گسترش دهند.

*فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در بخش‌های گوناگون کشاورزی از جمله دامپروری، کشت محصولات و ایجاد شرکت های کشت و‌صنعت وجود دارد که باید در راستای تسهیل شرایط برای گسترش همکاری‌های مشترک در این زمینه تلاش کنیم.

*توسعه روابط بانکی در گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان تاثیر گذار و حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه روابط با ارمنستان در بخش های مختلف پزشکی، درمانی، گردشگری سلامت، صنعت و معدن، صادرات محصولات ICT، فناوری‌های نوین، حمل و نقل، ترانزیت کالا، علمی و گردشگری و همکاری‌های زیست محیطی در حوزه ارس است.

*مسئولان دو‌کشور باید با تلاش و برنامه ریزی مناسب در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ارمنستان شرایط لازم را برای توسعه همه جانبه مناسبات فی‌مابین فراهم کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.