کد مطلب: ۷۳۲۸۲۵

بورس کالا سرعت گیر قیمت خودرو شد؟

بورس کالا سرعت گیر قیمت خودرو شد؟

قیمت خودرو با وجود افزایش تولید وعرضه خودروهای پرمصرف در هفته اخیر بیشترین رکورد را در سال اخیر تجربه کرد و همچنان تحت تاثیر رشد دلار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش قیمت خودرو درهفته گذشته بالاترین افزایش را در امسال تجربه کرد.
با وجود اینکه دلار به کانال تاریخی خود (۳۶ هزار تومان) بازگشته است و هنوز خبری از ورود واردات خودرو به مرحله اجرا نیست، قیمت خودرو یکی از جدی‌ترین رشدهای سال جاری را در هفته گذشته تجربه کرد.
بر اساس روند شاخص قیمت خودرو های داخلی بورسان، قیمت خودروهای داخلی بازار ایران در هفته گذشته ۵.۱ درصد رشد کرد.
به لحاظ مقداری نیز اکثر خودروها بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان طی یک هفته اخیر گران شدند.

عوامل موثر در قیمت خودرو

رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار به عنوان دلایل اصلی صعود قیمت خودرو مطرح هستند.
به ویژه آنکه بازار خودرو از اوایل سال به دلیل امید به احیای برجام و آزادسازی واردات خودرو، با رشد دلار همراه نشده بود. حالا به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در حال جبران عقب‌ماندگی خود از نرخ ارز و تورم سایر دارایی‌ها است.
در نمودار زیر قابل مشاهده است که شاخص کل قیمت خودروی بورسان (نمودار سرمه‌ای رنگ) از اوایل سال تا پیش از آبان ۱۴۰۱، در حوالی عدد ۱۰۰ ثبات داشت اما از ابتدای آبان صعودی شد و اکنون در سطح ۱۱۱ قرار دارد. به عبارت دیگر، قیمت خودرو (چه ماشین‌های ایرانی و چه چینی) از ابتدای آبان تا کنون به طور متوسط ۱۰ درصد رشد کرده است. این جهش قیمت خودروهای داخلی جدی‌تر بوده و حدود ۱۳ درصد درصد افزایش را طی این مدت تجربه کرده‌اند.
رشد قیمت‌ها حتی با وجود بهبود تیراژ تولید خودروسازان و کوتاه شدن دست دلالان بازار خودرو پس از ورود خودرو به بورس اتفاق افتاده است.

برابری قیمت خودرو با دلار

پراید وانت و شاهین سایپا که در ماه‌های گذشته بر خلاف اکثر خودروها کاهش جدی قیمت را تجربه کرده بودند، حالا در حال جبران این افت قیمت هستند. پراید وانت در صدر لیست خودرو با بیشترین رشد قیمت در هفته گذشته قرار گرفت و رتبه سوم نیز به شاهین اختصاص دارد.
رشد قیمت پژو پارس و ۲۰۶ هم قابل توجه بود. این خودرو ‌هم‌اکنون تنها خودروهای پرتیراژ و پرطرفداری هستند که هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند. به نظر می‌رسد که اختلاف شدید عرضه و تقاضا برای این خودروها موجب شده تا رشد قیمت آن‌ها جدی‌تر باشد. همچنین پارس و ۲۰۶ به دلیل عدم ورود به بورس کالا هنوز در معرض کشف قیمت بازار قرار نگرفته‌اند و به همین سبب دست واسطه‌ها و دلالان برای افزایش قیمت این خودرو بازتر است.

سرعت گیری برای قیمت خودرو وجود دارد؟

توجه به این نکته ضروری است که برخلاف جهش قیمت خودرو، دو عامل به منزله سرعت‌گیر قیمت‌ها عمل کردند:
۱- بهبود نسبی تولید خودرو: مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت شنبه ۵ آذر از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه خودرو در کشور در آبان امسال پس از گذشت پنج سال خبر داد.
۲- عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس: در هفته گذشته بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا به فروش گذاشته شد. این اتفاق یکی از جدی‌ترین عرضه‌های خودرو در بورس بود، چه به لحاظ حجم عرضه که سنگین‌تر از گذشته بود و چه به دلیل ورود خودروهای پرتیراژ به این بازار.
پژو ۲۰۷ و تارای ایران خودرو مهم‌ترین خودروهای عرضه شده در بورس طی هفته اخیر بودند و نکته جالب توجه آن است که کمترین رشد قیمت را هم در هفته گذشته داشتند.
به طوری که تارا تنها ۴ میلیون تومان (معادل ۱.۱ درصد) گران شد. پژو ۲۰۷ هم از پرطرفدارترین خودروهای حال حاضر کشور است و طی شش ماه نخست سال بیشترین رشد قیمت را میان خودروهای داخلی تجربه کرد، حالا از صدر لیست خودروهای با بیشترین قیمت پایین آمده و در هفته گذشته پنجمین خودروی با بیشترین رشد بود.

بنابراین، باید توجه داشت که عرضه خودرو در بورس و بهبود تولید در کاهش قیمت خودرو بی‌اثر نبوده‌اند هر چند که عمده تاثیر آن‌ها در سایه رشد جدی نرخ ارز قرار گرفته است.


منبع: فردای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.