کد مطلب: ۲۱۱۷۶۲

نقش فناوری نانو در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان

نقش فناوری نانو در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان

ویرایش جدیدی از مقررات ملی ساختمان به‌تازگی منتشر شده است که در آن نقش فناوری نانو پررنگ‌تر از قبل مشاهده می‌شود.

در این ویرایش، موضوع نانو مواد و کاربردهای آن در مصالح ساختمانی به ویژه شیشه‌ها، سرامیک‌ها، لوله‌ها و رنگ برای مهندسان و فعالان صنعت ساختمان تشریح شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره‌برداری از ساختمان است که به منظور تامین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع می‌شود.

وزارت مسکن و شهرسازی با تشکیل شورایی با عنوان «شورای تدوین مقررات ملی ساختمان» وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را بر عهده دارد. مقررات ملی ساختمان در تمام کشورها قواعدی هستند که اجرای آن توسط شهروندان الزام قانونی دارد.

از سال 1366 مقررات حاکم بر جنبه‌های مهندسی و فنی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی به تدریج وضع و استفاده از آن الزامی شده است.

در ویرایش جدید در سال 1396 این مقررات که با رویکردی نو تدوین و به دستگاه‌های ذیربط و مهندسان کشور ابلاغ شده است؛ از دیگر سو، به نقش فناوری‌های نو نظیر فناوری نانو در بهبود خواص مصالح بیش از پیش پرداخته شده است.

مقررات ملی ساختمان مشتمل بر 22 مبحث است که در آن، کاربرد فناوری نانو، در مبحث پنجم با عنوان مصالح و فرآورده‌های ساختمانی گنجانده شده است. در این مبحث، مشخصات فنی مواد، مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین با توجه به کاربرد گسترده و روزافزون فناوری نانو در جهان، استفاده از نانو مواد برای بهبود خواص مصالح ساختمانی، در بخشی جداگانه به تعریف و معرفی انواع نانو مواد پرداخته شده است.

همچنین در رابطه با ایمنی، بهداشت و ملاحظات زیست محیطی مربوط به استفاده از نانومواد و بسته‌بندی، حمل و نگهداری آن‌ها نیز صحبت شده است.

ویرایش جدید مبحث پنجم پیوستی با عنوان مصالح نوین دارد که شامل نانوذرات مختلف پرکاربرد نظیر نانولوله کربنی، نانوسیلیس و نانو رس به اختصار معرفی شده‌اند.

در بخش‌های دیگر این پیوست، مصالح نانویی مورد استفاده در صنعت ساختمان همچون رنگ‌های نانویی، شیشه‌های نانویی، کاشی و سرامیک نانویی، قیر و آسفالت نانویی، گچ اصلاح شده با نانومواد، محصولات چوبی اصلاح شده با نانو مواد و سیمان نانویی برای استفاده معرفی و توصیه شده‌اند.

در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به ضوابط و مقررات صرفه جویی در مصرف انرژی پرداخته شده است. معیارهای مشخص شده در این مبحث حاکی از اهمیت استفاده از فناوری نانو به منظور اطمینان از بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی است و اجرا و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره‌برداران از ساختمانها و فضاهای شهری و ابنیه و ساختمان‌های عمومی همچنین حفظ و افزایش بهره‌وری منابع انرژی و سرمایه‌های ملی است.

منبع: سیناپرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.