کد مطلب: ۲۹۰۸۴۷

ارزیابی رفتار بورس در آخرین روز کاری هفته/نقش ویژه فولادی‌ها در بورس امروز

ارزیابی رفتار بورس در آخرین روز کاری هفته/نقش ویژه فولادی‌ها در بورس امروز

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری شاخص بورس تنها 162 واحد رشد پیدا کرد. افزایش ناچیر شاخص کل بورس نسبت به روزهای گذشته ریشه در چه مسائلی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 30 مردادماه ۱۳۹۷، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4855 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 162 واحد در رقم 136910 جای گرفت.
همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3602 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش دو واحد در رقم 1553جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه به ترتیب نمادهای «فملی، شپنا، شتران، رمپنا، مبین» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل داشته‌اند و از سوی دیگر معاملات منفی فولاد بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل بورس داشت.

فروش بیشتر فولاد در بازار امروز سرمایه

از اول هفته جاری به دستور شورای عالی بورس عرضه‌ محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا به دلیل مغایرت دستورالعمل اخیر وزارت صنعت با عرضه کالا بر مبنای نرخ ارز آزاد متوقف شده است که توقف عرضه‌ محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا باعث اطمینان سرمایه‌گذاران به افزایش ارزش سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی در آینده شد، زیرا از نگاه کارشناسان با آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا میزان درآمد بنگاه‌ها و به دنبال آن ارزش سهام شرکت‌ها بیشتر می‌شود و این موضوع شاخص کل بیش از سه هزار واحدی را در روز یکشنبه و شاخص کل بیش از دوهزار واحدی را در معاملات بورس روز دوشنبه رقم زد.

اما امروز شاخص کل تنها 162 واحد رشد پیدا کرد و علی رغم اینکه در روزهای گذشته نماد فولاد بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشت، امروز این نماد بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشت. بررسی وضعیت بورس اوراق بهادار بیانگر این است که در معاملات امروز بازار سرمایه فروش سهام فولاد از سوی حقیقی‌ها بیشتر از حقوقی‌ها بوده است. به عبارتی در معاملات امروز حقوقی‌ها بیشتر سهام فولاد خریداری کردند و بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها برخلاف حقیقی‌های بازار مربوط به نماد فملی بود.

شایعه تداوم عرضه محصولات فولادی با ارز دولتی

مهدی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت رشد 162 واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز، گفت: متاسفانه سردرگمی موجود در بازار سرمایه در رابطه با قیمت‌گذاری محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا با ارزی دولتی یا ارز آزاد باعث شده است که سهامداران حقوقی و حقیقی در تصمیمات خود با مشکل مواجه شوند. به عنوان مثال در جلسه اخیر با وزارت صنعت ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات قطعات خودرو تصویب شده است و شورای رقابت اعلام کرده که خودرویی‌ها هفته آینده افزایش نرخ می‌گیرند، بدون شک این خبر باعث خرید سهام خودرویی‌ها از سوی سهامداران خواهد شد، اما ممکن است همانند دیگر تصمیمات بی‌ثبات و غیر کارشناسی دولت در روزهای آینده تصمیم افزایش نرخ خودرویی‌‌ها لغو شود، بنابراین این تلاطمات در بازار باعث سردرگمی سهامداران و سرمایه‌گذاران شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: براساس سیاست جدید ارزی تمام کالاهای اساسی باید با نرخ ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان در بازار عرضه شوند، بدین جهت شرکت‌های فولادی و پتروشیمی مجبور شدند که با نرخ دلار دولتی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند که این موضوع رانت قابل توجهی را نصیب دلالان و واسطه‌گران کرد.

نصیری افزود: به دلیل بلاتکلیفی در نحوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا، از روز شنبه به دستور شورای عالی بورس عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا متوقف و مقرر شد که شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا اصلاح شود، متاسفانه از روز گذشته اخباری مبنی بر تداوم عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی با نرخ ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان به گوش سهامداران بازار سرمایه رسیده است که این موضوع باعث نوسان شاخص کل بورس و فروش بیشتر سهام فولاد در بازار امروز سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پر واضح است که دربازه زمانی بلندمدت نمادهای فولادی و پتروشیمی سودده خواهند بود، در حال حاضر تنها سردرگمی سهامداران باعث جابه‌جایی برخی سهم‌ها شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.