کد مطلب: ۸۸۷

نمی‌گذاریم مردم و چرخ اقتصاد کشور از خدمات آب و برق دچار مشکل شوند/۹۵ درصد خودکفایی برق و آب

وزیر نیرو با بیان اینکه نخواهیم گذاشت مردم و چرخ‌های اقتصادی کشور از حیث خدمات آب و برق دچار مشکل شوند، گفت: زندگی و گردش چرخ‌های اقتصادی در تمام بخش‌ها بدون آب و برق امکانپذیر نیست. حمید چیت چیان وزیر نیرو امروز در نشست معاونان و مدیران ارشد صنعت آب و برق با رییس جمهوری

وزیر نیرو با بیان اینکه نخواهیم گذاشت مردم و چرخ‌های اقتصادی کشور از حیث خدمات آب و برق دچار مشکل شوند، گفت: زندگی و گردش چرخ‌های اقتصادی در تمام بخش‌ها بدون آب و برق امکانپذیر نیست.

حمید چیت چیان وزیر نیرو امروز در نشست معاونان و مدیران ارشد صنعت آب و برق با رییس جمهوری که در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: صنعت آب و برق ماموریت های خود را به بهترین شکل انجام خواهد داد و نخواهد گذاشت امور مردم و فعالیت های صنعتی و کشاورزی تحت تاثیر خدمات صنعت آب و برق ذره ای متوقف شود.

وی با قدردانی از توجه ویژه رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید به صنعت آب و برق کشور، اظهار داشت: حضور رییس جمهوری در این وزارتخانه در نخستین روزهای کاری سال جدید، بیانگر توجه ویژه دولت به صنعت آب و برق است.

وی با بیان آنکه امروز ششمین نشست شورای عالی آب در دولت یازدهم و سیزدهمین نشست این شورا از زمان شکل گیری آن تاکنون برگزار می شود، افزود: طرح مباحث مربوط به آب کشور در نخستین نشست های هیات وزیران در ابتدای شکل گیری دولت تدبیر و امید و ایجاد کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه و تالاب های کشور نشاندهنده حساسیت و اهمیت مسایل صنعت آب و برق برای دولت است.

وزیر نیرو صنعت آب و برق را زیرساختی برای تمام زیرساخت های کشور دانست و گفت: نقش آب و برق در توسعه ملی و نیز نقش این دو صنعت در ارتقای کیفیت زندگی و رفاه مردم غیرقابل انکار است و زندگی و گردش چرخ های اقتصادی در تمام بخش ها بدون آب و برق امکانپذیر نیست.

به گفته وی، آب و برق دو خدمتی است که به صورت سراسری در هر جای کشور، تمام آحاد مردم را به صورت لحظه ای، مستمر و دایمی زیرپوشش قرار می دهد و شاید نمونه آن در سایر زیرساخت ها وجود نداشته باشد.

چیت چیان با بیان آنکه برق قابلیت ذخیره سازی در مقیاس های بزرگ را ندارد و تولید برق باید همزمان با نوسان های مصرف مردم در شب و روز هماهنگ شود، تصریح کرد: صنعت برق باید این آمادگی را داشته باشد که بدون حتی یک ثانیه فاصله، از الگوی مصرف مردم پیروی کند.

چیت چیان اظهار داشت: این امر، ویژگی خاصی را به صنعت برق بخشیده است و خوشبختانه این صنعت با توجه به برخورداری از پایه های استوار، ماموریت خود را تاکنون به خوبی انجام داده است.

وزیر نیرو محدودیت منابع آبی و مسایل اقتصادی و نامتوازن بودن منابع و هزینه های صنعت آب و برق را از چالش های اصلی این صنعت برشمرد و افزود: در زمینه محدودیت منابع آبی که چالش ساختاری برای کشور محسوب می شود، ناچاریم با تدبیر و مدیریت صحیح، تمام نیازهای کشور را پاسخگو باشیم.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به فشارهای زیادی که از نظر مسایل اقتصادی بویژه در سال های اخیر به صنعت آب و برق وارد شده است، اظهار داشت: در چند سال گذشته نظام بنگاه داری در صنعت آب و برق آسیب دیده و درآمد شرکت ها مختص به خودشان نبوده است در حالی که این امر با ماهیت بنگاه داری صنعت هم‌خوانی ندارد.

به گفته وی، تبادل داده و ستاده در بنگاه هایی که در زنجیره آب و برق قرار دارند، در سال های اخیر فاقد توجیه اقتصادی و غیرمنطقی بوده و این امر هزینه های زیادی را به صنعت تحمیل کرده است.

چیت چیان با اشاره به کاهش شدید سرمایه گذاری که از سال 88 تاکنون وزارت نیرو را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: انحلال مرکز آموزش مدیریت صنعت آب و برق که تاکنون بیش از یکهزار مدیر را آموزش داده است و انتزاع دانشگاه صنعت آب و برق با برخورداری از رشته های تخصصی این صنعت از وزارت نیرو و واگذاری آن به وزارت علوم موجب شده است که تمام سرمایه دانشی وزارت نیرو از آن سلب شود که امیدواریم با تدبیر رییس جمهوری، این چالش برطرف شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: با وجود این چالش ها، به دلیل پایه های استوار و دارایی انسانی بسیار غنی در صنعت آب و برق، در روند ارایه خدمات این صنعت تاکنون مشکلی ایجاد نشده است و امیدواریم با بازسازی بخش های آسیب دیده، این صنعت بتواند نقش خود را در توسعه آینده کشور به خوبی ایفا کند.

به گفته وی، صنعت آب و برق دارای بلوغ فنی و مدیریتی، پایه های مستحکم و فناوری ملی است و بیش از 95 درصد نیازهای صنعت آب و افزون بر 90 درصد نیازهای صنعت برق هم اکنون در داخل کشور تامین می شود.

چیت چیان با بیان اینکه وزارت نیرو از حدود پنج سال پیش با اجرای سند چشم انداز، درصدد تدوین یک برنامه راهبردی برآمد، اظهار داشت: این برنامه با مشارکت 400 نفر از متخصصان صنعت آب و برق و با استفاده از تجربه های 35 سال گذشته آماده شده است و با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، با این سیاست ها تطبیق داده می شود تا با توجه به شاخص های کمی تعیین شده در این برنامه، اهداف پیش بینی شده به طور دایمی کنترل و محقق شود.

وی توانمندسازی اقتصادی صنعت آب و برق، پایین آوردن تلفات و افزایش کارایی در سطح صنعت آب و برق، ایجاد ارتباط با علم و فناوری و تولید ثروت از دانش را ازراهبردهای مهم وزارت نیرو در این برنامه راهبردی برشمرد و گفت: فعالیت های صنعت آب و برق باید به گونه ای ساماندهی شود که پاسخگوی رفاه مردم و موجب تقویت زیرساخت ها جهت ارایه خدمات بهتر به مردم و توسعه ملی شود و این هدف، محور اصلی کار وزارت نیرو در آینده خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.