کد مطلب: ۸۱۲۷۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وال استریت چگونه برای نکول بدهی آمریکا آماده می‌شود؟

وال استریت چگونه برای نکول بدهی آمریکا آماده می‌شود؟

با افزایش نگرانی‌ها در مورد نکول احتمالی بدهی آمریکا، بانک‌ها و موسسات این کشور سعی دارند برای هر سناریو احتمالی خود را آماده و سازگار کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان که مذاکرات بر سر افزایش سقف بدهی 31.4 هزار میلیارد دلاری دولت ایالات متحده آمریکا رو به پایان است، بانک‌های وال استریت و مدیران دارایی خود را برای پیامدهای نکول احتمالی بدهی این کشور آماده می‌کنند.

صنعت مالی پیش از این نیز آخرین بار در سپتامبر 2021 برای چنین بحرانی آماده شده بود اما به گفته یک مقام ارشد در این صنعت، این بار، کمبود وقت برای سازگار شدن با شرایط، بانکداران را در معرض خطر قرار داده است.

کمتر از دو هفته تا اول ماه ژوئن باقی مانده است. یعنی همان زمانی که جانت یلن، وزیر خزانه‌داری هشدار داده که دولت فدرال ممکن است نتواند تمام بدهی‌های خود را پرداخت کند؛ ضرب‌الاجلی که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز یکشنبه بار دیگر آن را تایید کرد.

جین فریزر، مدیر عامل سیتی گروپ گفت این بار بحث در مورد سقف بدهی نگران‌کننده‌تر از دفعات قبلی است. جیمی دیمون، مدیر عامل جی‌پی مورگان اند چیس نیز گفت که این بانک تشکیل جلسات هفتگی در مورد پیامدهای نکول بدهی را شروع می‌کند.

اگر آمریکا نکول بدهی کند؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

به نقل از رویترز ، اوراق قرضه دولتی ایالات متحده زیربنای سیستم مالی جهانی است، بنابراین ارزیابی کامل خسارتی که این نکول ایجاد می‌کند دشوار است، اما مدیران انتظار دارند نوسانات گسترده‌ای در بخش سهام، بدهی و سایر بازارها به وجود آید. همچنین توانایی معامله در داخل و خارج از معاملات خزانه‌داری در بازار ثانویه به شدت مختل خواهد شد.

مدیران وال استریت که در عملیات بدهی وزارت خزانه‌داری مشاوره ارائه داده‌اند، هشدار می‌دهند که ناکارآمدی خزانه‌داری به سرعت به بازار مشتقات، وام مسکن و کالا سرایت می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران به تدریج اعتبار اوراق خزانه‌داری که عمدتا به عنوان وثیقه برای تضمین معاملات و وام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند را زیر سوال می‌برند.

حتی نقض کوتاه‌مدت محدودیت بدهی می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره، سقوط قیمت سهام و نقض تعهد در اسناد وام و قراردادهای اهرمی شود. به گفته تحلیلگران «مودی»، بازارهای تامین مالی کوتاه‌مدت نیز احتمالا متوقف خواهند شد.

بانک‌ها چگونه برای نکول آماده می‌شوند؟

بانک‌ها، کارگزاران و پلتفرم‌های معاملاتی در حال آماده شدن برای اختلال در خزانه‌داری و همچنین نوسانات گسترده‌تر هستند.

این آمادگی به طور کلی شامل برنامه‌ریزی برای این است که چگونه پرداخت‌های اوراق بهادار خزانه‌داری انجام می‌شود یا بازارهای تامین مالی مهم چگونه واکنش نشان خواهند داد. همچنین حصول اطمینان از تکنولوژی، ظرفیت کارکنان و پول نقد کافی برای رسیدگی به حجم معاملات بالا و بررسی تأثیر احتمالی بر قرارداد با مشتریان نیز در ردیف این آمادگی‌ها قرار می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران بزرگ اوراق قرضه هشدار داده‌اند که حفظ سطوح بالای نقدینگی برای مقاومت در برابر تغییرات شدید قیمت دارایی‌ها و اجتناب از فروش در زمان‌های حساس، مساله مهمی است. پلتفرم معاملات اوراق قرضه Tradeweb گفت که در حال مذاکره با مشتریان، گروه‌های صنعتی و سایر فعالان بازار در مورد طرح‌های اضطراری است.

سناریوهای پیش رو خزانه‌داری آمریکا

انجمن صنعت اوراق بهادار و بازارهای مالی (SIFMA) چندین سناریو را در نظر گرفته است. احتمال بیشتر این است که خزانه‌داری آمریکا برای بازپرداخت به دارندگان اوراق قرضه زمان بخرد و قبل از پرداخت اعلام کند که اوراق بهادار در حال سررسید را تمدید و به زمانی دیگر موکول می‌کند.

این شرایط به بازار اجازه می‌دهد تا به عملکرد خود ادامه دهد اما احتمالا سودی برای تاخیر در پرداخت به دارندگان اوراق تعلق نمی‌گیرد.

در بدترین سناریو، خزانه‌داری نه اصل سرمایه و نه اوراق را نمی‌تواند پرداخت کند و سررسید را نیز تمدید نمی‌کند. اوراق قرضه پرداخت نشده دیگر نمی‌تواند معامله شود و دیگر در سرویس اوراق بهادار Fedwire که برای نگهداری، انتقال و تسویه اوراق خزانه استفاده می‌شود، قابل انتقال نیست.

هر سناریو احتمالا منجر به مشکلات عملیاتی قابل توجهی می‌شود و نیاز به اصلاحات روزانه در فرآیندهای معاملات و تسویه حساب دارد. علاوه بر این، در بن‌بست‌های گذشته سقف بدهی آمریکا در سال‌های 2011 و 2013، کارکنان و سیاست‌گذاران فدرال‌ رزرو شیوه‌نامه‌ای را ارائه کردند که احتمالا در آن آخرین و حساس‌ترین گام حذف کامل اوراق بهادار معوق از بازار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.