کد مطلب: ۲۳۱۱۵۷

یک کارشناس اقتصادی پاسخ داد:

چرا باید نگران رشد نقدینگی بود؟

چرا باید نگران رشد نقدینگی بود؟

یک اقتصاددان در مورد تبعات رشد نقدینگی موجود در اقتصاد ایران به خطرات ناشی از مهار نکردن این روند اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد اگر نقدینگی مهار نشود می‌تواند آثار ویرانگری در بخش‌های مختلف اقتصادی داشته باشد.

آخرین آمار اعلام شده از روند نقدینگی در اقتصاد ایران حاکی از افزایش این رقم به حدود 1500 هزار میلیارد تومان است. آیا افزایش این رقم برای اقتصاد ایران نگران‌کننده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از نگاه خیلی از کارشناسان افزایش نقدینگی در هر اقتصادی می‌تواند پیامدهایی را به همراه داشته باشد.

کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تبعات رشد 23 درصدی نقدینگی در بهمن ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 1395 می‌گوید: این میزان رشد نقدینگی قطعا تبعات مثبتی را برای اقتصاد ما به همراه نخواهد داشت. هم اکنون مهمترین مشکل مهار کردن این میزان نقدینگی است و مهمترین ابزاری که ما در دسترس داریم نرخ سود سپرده بانکی است.

وی ادامه می‌دهد: رشد نقدینگی مشکلاتی را برای نظام بانکی و حتی اقتصاد ما ایجاد کرده است.

ندری با اشاره به توان پایین بانک‌ها در بخش پرداخت سود بانکی می‌افزاید: بانک‌ها نمی‌توانند با کار و فعالیت اقتصادی و واسطه‌گری‌های مالی نرخ سود سپرده فعلی را پرداخت کنند. این باعث می‌شود بین دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی یک شکاف ایجاد شود که انتهای آن به بحران بانکی ختم می‌شود.

وی تصریح می‌کند: از طرف دیگر بالا بودن نرخ سود بانکی موجب می‌شود نرخ سود تسهیلات بانکی هم بالا رود و تولیدکنندگان قادر نیستند این نرخ را پرداخت کنند و این مساله روی فعالیت‌های جاری بنگاه‌ها تاثیر می‌گذارد و مسیر سرمایه‌گذاری را سخت می‌کند، به طوری که ما در سال‌های گذشته با نرخ رشد منفی در بخش سرمایه‌گذاری مواجه بوده‌ایم.

ندری خاطرنشان می‌کند: اگر این نقدینگی مهار نشود و بخواهد به حرکت در بیاید مثل یک سیل ما را تخریب خواهد کرد که هم‌اکنون شاهد گوشه‌هایی از آن در بازار ارز، سکه و حتی مسکن هستیم و این می‌تواند آثار ویرانگر بیشتری را داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.