کد مطلب: ۲۷۹۴۵۵

نگرانی صادرکنندگان برنج و چای هندی از افزایش هزینه تجارت با ایران

نگرانی صادرکنندگان برنج و چای هندی از افزایش هزینه تجارت با ایران

بازرگانان برنج باسماتی و برنج هند با به تاخیر افتادن قراردادهای جدید، تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران را حس می‌کنند.

بیم آن می‌رود که تجارت چای هند از تحریم‌های آمریکا لطمه ببیند زیرا صادرات چای به ایران به دلیل اینکه باید از طریق دوبی و سایر کشورهای خاورمیانه انجام بگیرد، گران خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،گمنام آرورا، یکی از مدیران شرکت «کوه نور فودز» اظهار کرد ایران بازار بزرگی برای برنج باسماتی هندی است. محموله‌های مربوط به قراردادهای قدیمی به ایران می‌روند اما در قراردادهای جدید تاخیر وجود دارد. بنابراین بازرگانان نسبت به بازار ایران نگران هستند.

هند به آمریکا، آروپا، خاورمیانه و شرق آسیا نیز برنج باسماتی صادر می‌کند.

در حال حاضر قیمت هر تن برنج باسماتی در بازار جهانی بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار است. هند در سال مالی ۲۰۱۸، به میزان ۴.۰۵ میلیون تن برنج باسماتی صادر کرد که از این میزان، ۰.۸۷ میلیون تن به ایران صادر شد.

یک بازرگان ایرانی اظهار کرده است که تحریم‌های آمریکا بر تجارت دلاری تاثیر می‌گذارد و در چنین صورتی، یورو یا سایر ارزهای داخلی می‌تواند برای تجارت مورد استفاده قرار گیرند. وی گفت: کشورهای اروپایی ایران را تحریم نکرده‌اند. تنها دلار حذف شده است. همچنین ما باید ببینیم آیا تحریم‌ها شامل مواد غذایی خواهد شد. صادرکنندگان هندی تحت مکانیسمی که در سال ۲۰۱۲ در زمان مسدود شدن کانال‌های بانکی به دلیل تحریم‌های آمریکا طراحی شده بود، عمدتا پول صادراتشان به ایران را به روپیه دریافت می‌کنند.

شرکت‌های هندی با استفاده از پول واردات نفت از ایران که در حسابی در بانک UCO سپرده شده است، پول صادراتشان را دریافت کردند.

این مکانیسم به هند کمک کرد کسری تجاری خود با ایران را از حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۲، به حدود ۳.۵ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۶ که تحریم‌های هسته ای علیه ایران برچیده شد، کاهش دهد.

ایران همچنین ۲۹ میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس هندی باکیفیت وارد کرده است. اعظم مونم، رییس هیات مدیره انجمن چای هند اظهار کرد صادرات به ایران در حال حاضر دچار نوسان شده است. درخواستهای زیادی از ایران وجود دارد. تحریم‌ها از چهارم نوامبر اجرا می‌شود و ما امیدواریم بتوانیم پیش از به اجرا درآمدن تحریم‌ها، حجم کامل را صادر کنیم؛ در غیراین صورت ناچاریم صادراتمان را از طریق دوبی یا سایر کشورهای خاورمیانه انجام دهیم که هزینه ما را افزایش خواهد داد. توافق ریال-روپیه همچنان وجود دارد که به تجارت ما کمک خواهد کرد.

با این حال برخی از بازرگانان اظهار کرده اند که اگرچه تجارت ریال-روپیه همچنان ادامه دارد اما بخش عظیمی از تجارت میان ایران و هند اکنون با استفاده از دلار و یورو انجام می‌گیرد.

منبع:ایندیا تایمز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.