کد مطلب: ۲۶۲۵۰۷

نگران کمبود واکسن به دلیل بروکراسی ارزی هستیم

نگران کمبود واکسن به دلیل بروکراسی ارزی هستیم

دبیر انجمن دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام گفت: نگرانی ما در بخش صنعتی با توجه به تغییرات ارزی، تحریم‌ها و بروکراسی ارزی کمبود واکسن است که در این صورت شاهد اپیدمی‌های خطرناکی خواهیم بود.

امیر رضا بیدگلی (دبیر انجمن دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام) در مورد تاثیر حذف یارانه ارزی داروهای دامپزشکی گفت: ما پیش از این به نتیجه رسیده بودیم که عدم پرداخت ارز یارانه‌ای به دلیل اولا فساد انگیز بودن در تخصیص و دوما افزایش مصرف به دلیل ارزانی مشکل زا است که در صورت واقعی شدن قیمت این اتفاقات دیگر بروز نخواهد داشت و این در راستای تقویت تجارت و مصرف بهینه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی اضافه کرد: در یک ماه پیش به مراجع مربوطه مانند جهاد کشاورزی و بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم که نیازی به ارز یارانه‌ای نداریم و با توجه به موارد مذکور علاقمند هستیم که ارز 4200 تومان تخصیص یابد و چون قیمت گذار سال قبل با دلار 3400 تومان کالاها را می‌گرفت با شرایط کنونی شاهد افزایش حداقل 30 درصد قیمت‌ها خواهیم بود.

بیدگلی در مورد مشکلات تخصیص ارز گفت: علاوه بر افزایش قیمت ارز شاهد مشکلات در مکانیسم تخصیص ارز هستیم به طوری که بسیاری از کالاها سه یا چهار ماه است که در گمرک معطل مانده و یا در مبادی حمل مشکل دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر تغییرات ارزی شاهد بروکراسی اداری سنگین بین سامانه جامع تجارت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل هستیم به طوری که برای یک خرید ساده و معمولی چندین بار باید نامه‌نگاری صورت گیرد.

وی یاداور شد: از سویی مشکلاتی که سامانه نیما ایجاد کرده است باعث کاهش واردات در کشور شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه در کنار افزایش قیمت با مشکل کمبود دارو هم رو به رو باشیم.

وی در مورد تخصیص ارز به این بخش گفت: ارز دولتی از دو منبع بانک مرکزی و ارجاع به سامانه نیما تخصیص می‌یابد که در مورد بانک مرکزی در خواست‌ها به سرعت عملیاتی می‌شود اما در مورد سامانه نیما به دلیل مشخص نبودن سازوکار اجرایی، وارد نشدن منابع صادراتی، نحوهٔ تعامل بانک‌ها با بانک مرکزی و نیز نحوه تعامل صرافی‌ها با مشکل روبه رو بوده، به طوری که اکثر قریب به اتفاق ارجاع‌ها محقق نمی‌شوند.

بیدگلی با ابراز نگرانی از شیوع اپیدمی‌های خطرناک افزود: در مورد بخش دامداری صنعتی که وظیفه تولید گوشت گوساله و شیر را دارد و مرغداری‌ها که گوشت یا تخم مرغ تولید می‌کنند تقریبا شاهد افزایش هزینه‌های واکسن، ضدعفونی و خدمات دامپزشکی خواهیم بود که این میزان طبق اعلام مرکز آمار ایران سه درصد خواهد بود.

وی گفت: نگرانی ما در بخش صنعتی با توجه به تغییرات ارزی، تحریم‌ها و بروکراسی ارزی کمبود واکسن است که در این صورت شاهد اپیدمی‌های خطرناکی خواهیم بود که برای بر طرف کردن این مشکل در حال رایزنی هستیم.

وی اضافه کرد: اما در بخش‌هایی مانند گوسفندداری سنتی برای داروهای انگلی این مشکلات بیشتر خواهد شد و با وجود خشکسالی این مشکل برای دام‌های پرواری دوچندان خواهد بود.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.