کد مطلب: ۴۱۵۶۰۰

رییس سازمان برنامه و بودجه:

نیاز به دعا و کمک داریم تا آلام مردم را کاهش دهیم

نیاز به دعا و کمک داریم تا آلام مردم را کاهش دهیم

محمد باقر نوبخت با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون بودجه نیاز به دعا و کمک داریم تا بتوانیم آلام مردم عزیز را کاهش دهیم، گفت: بودجه کل کشور چهار ماموریت اصلی دارد که پیش‌بینی منابع، برآورد مصارف، سیاست‌ها و‌ اهداف دولت و کشور را شامل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدباقر نوبخت در نشست خبری تشریح لایحه بودجه سال ۹۹ مسائل مختلفی را مطرح کرد که گزیده‌ای از آنها را در زیر می‌خوانید:

- این بودجه برای سومین سال تحریم بزرگ اقتصادی تدوین شده است، برای سومین سال تحریم، بودجه‌ای مناسب با شرایط تهیه شده تا بدانیم چگونه منابع را برای این شرایط تسهیل کنیم. روز گذشته لایحه بودجه با ۱۹جلد پیوست تقدیم مجلس شد. در این برنامه باید بدانیم تاثیر بودجه در زندگی مردم چیست و چگونه می‌تواند در این شرایط تحریمی به تسهیل زندگی‌ مردم کمک کند.

- برای اجرای قانون بودجه نیاز به دعا و کمک داریم تا بتوانیم آلام مردم عزیز را کاهش دهیم. بودجه کل کشور ۴ ماموریت اصلی دارد که پیش بینی منابع ، برآورد مصارف، سیاست‌ها و‌اهداف دولت و کشور را شامل می‌شود.بودجه کشور شامل دو بخش است؛ بودجه عمومی و بودجه شرکت‌ها و‌موسسات انتفاعی دولت است که منابع عمومی بیش از ۴۸۴هزار میلیارد تومان است.

درآمدهای نفتی سال بعد

- میزان فروش نفت در روز در بودجه سال ۹۹ یک میلیون بشکه احتساب شده است که در بودجه امسال این عدد ۱.۵میلیون بشکه در روز بوده است. درآمدهای ارزی صادرات نفت ۱۸.۲۵میلیارد دلار در سال آینده پیش بینی شده است و درامد حاصل از فروش گاز هم ۴میلیارد تومان در نظر گرفتیم. بنابراین جمع درآمدهای ارزی صادرات نفت و گاز ۲۲.۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

- صندوق توسعه ملی سهم ۳۶درصدی در این درآمدها دارد که سهم آن به ۸ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین سهم شرکت نفت از این درامدها ۱۴.۵درصد معادل ۳.۲میلیارد دلار و سهم دولت ۴۹.۵ درصد یعنی ۱۱میلیارد دلار خواهد بود. همچنین قرار است همچنان کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شوند تا بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها در بازارها وجود نداشته باشد.

قراردادهای نفتی

- طی ماه‌های گذشته قراردادهای خوبی در مورد نفت منعقد کرده‌ایم.درست است برخی مسیرهای دور زدن تحریم در گذشته را دشمنان یاد گرفته‌اند اما تا مسیرهای جدیدمان را یاد بگیرند کارمان را جلو برده‌ایم.

- یکی از اهداف تحریم‌ها به ویژه در ماه‌های قبل این است که منابع بودجه ما به حداقل برسد و کارایی خود را از دست بدهد؛ در ۲ سال و نیم گذشته تاکنون بودجه، منابع خود را وصول کرده است و حتی یک روز نشد حقوق و یارانه و … دچار وقفه شود. در اول سال میزان فروش نفت را از آنچه که در بودجه دیده شده بود تعدیل کردیم و میزان واقعی را برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم. بیشتر از آنچه که امسال برای نفت در نظر داشتیم درآمد کسب کردیم.

- به‌جای تمرکز مالیات بر بنگاه‌های تولیدی باید تمرکز مالیات را به سمت مالیات بر مجموع درآمد ببریم تا زمینه‌ای برای رشد تولید فراهم شود. عمده تمرکز مالیات باید بر کسانی باشد که مالیات نمی‌دهند. با فشار کمتر به بخش تولید باید درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باشد، همگی دعا میکنیم. باشد که بدخواهان کشور نابود شوند . . .

  • سعيد

    ترا خدا دولتمرداي ما را باش. با دعا و كمك مي خواهيد مملكت اداره كنيد؟!!

  • ناشناس

    چطور مردم سر کار گذاشتن حالا هم انتظار دعا هم دارن.