کد مطلب: ۶۴۴۴۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا عراقی‌ها به مرز شلمچه هجوم آوردند؟/ یارانه کالاهای اساسی در جیب کشورهای همسایه

چرا عراقی‌ها به مرز شلمچه هجوم آوردند؟/ یارانه کالاهای اساسی در جیب کشورهای همسایه

طی روزهای اخیر ویدئویی از مرز شلمچه منتشر شده که نشان از هجوم مردم عراق به این مرز برای تامین کالاهای اساسی از ایران دارد. گویا اعمال ممنوعیت واردات برخی از کالاها از ایران، باعث گرانی محصولات در این کشور همسایه شده و شهروندان آن با هجوم به پایانه‌های مرزی و گمرکی، خود درصدد تامین کالا برآمده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه کالاهای اساسی، باعث شده تا بازار ایران محل جذابی برای تامین کالا از سوی کشورهای همسایه باشد. طی روزهای اخیر نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد عراقی‌ها برای تامین کالاهای اساسی به مرز شلمچه هجوم آورده‌اند.

گویا اعمال قوانین جدید در عراق مبنی بر ممنوعیت واردات بسیاری از کالاهای اساسی منجر شد تا شهروندان عراقی خود دست به کار شوند. به نظر می‌رسد با شروع ماه رمضان محدودیت‌های وارداتی عراق بیش از پیش عرصه را برای معیشت مردم این کشور تنگ کرد.

حال با توجه به قیمت کالاهای اساسی در ایران، به نظر می‌رسد مرزهای ایران بهترین و ارزان‌ترین محل برای تامین کالای اساسی توسط عراقی‌هاست که آن‌ها بدین شکل به سمت مرز ایران هجوم آورده‌اند.

ماجرای هجوم عراقی‌ها به مرز عراق چه بود؟

یک عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تصاویر و ویدئوهای منتشرشده ارتباطی به هجوم عراقی‌ها به مرزهای ایران برای تامین کالاهای اساسی ندارد. چراکه ورود آن‌ها به ایران بدون ویزا و پاسپورت امکان‌پذیر نیست. جریان این است که گمرکات جنوبی عراق چند وقتی است که واردات بسیاری از اقلام غذایی را از ایران ممنوع اعلام کرده‌اند و شهروندان عراقی با حضور در مرز شلمچه به‌نوعی اعتراض خود را به محدودیت‌های جدید وارداتی نشان می‌دهند.

حمید حسینی در ادامه اظهار کرد: فقط چهار قلم محصول، یعنی گوجه فرنگی، پیاز، کیوی و لیموی تولید ایران اجازه ورود به عراق را دارند. در حالی که کشور آمادگی صادرات بسیاری از اقلام خوراکی دیگر به این کشور را دارد. اما گمرک عراق از موضع خود کوتاه نمی‌آید.

او افزود: نمایندگان و تاجران بصره هم بارها اعتراض خود را به این رویه اعلام کرده‌اند. حال نوبت به شهروندان عراقی رسید که اعتراض خود را نسبت به کمبود مواد خوراکی، میوه، تره‌بار، خشکبار، صیفی‌جات و … نشان دهند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با شروع ماه رمضان این بحران شکل جدی‌تری به خود گرفت. به همین دلیل است که مردم عراق به سمت مرز شلمچه آمده‌اند و به گمرک و مرزبانی فشار می‌آورند تا به کامیون‌های ایرانی اجازه ورود به ترمینال صادراتی شلمچه دهند.

چرا عراقی‌ها خواهان محصولات ایرانی‌اند؟

حسینی در این باره که چرا عراقی‌ها به مرز ایران روی آورده‌اند، نه کشورهای دیگر، توضیح داد: مشخص است زمانی که ما دارو، برنج و کالاهای اساسی یارانه‌ای توزیع می‌کنیم، مردم کشورهای دیگر هم به خرید این کالاها علاقه نشان می‌دهند. چراکه با قیمت پایین‌تری به دستشان می‌رسد.

وی اضافه کرد: نه‌تنها عراقی‌ها، بلکه مردم افغانستان، پاکستان و … هم از این موقعیت استفاده می‌کنند. حال که دولت تصمیم دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، از این تصمیم باید استقبال کرد. مشروط بر آنکه با راهکارهای جایگزین نظیر ارائه کارت‌های بیمه یا بیمه به طبقات محروم جامعه آن را جبران کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان یادآور شد: در صورتی که دولت قصد دارد سیاست ارز ترجیحی را ادامه دهد، باید از طریق کالابرگ محصولات را به فروش برساند. در غیر این صورت آن‌قدر باید برنج، دارو و … با ارز یارانه‌ای وارد ایران شود که کشورهای همسایه هم اشباع شوند.

برای مطالعه بیشتر خبر آغاز حذف ارز ترجیحی از گمرک را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کم کم داره مشخص میشه،که چه کسانی و برای چه اهدافی،از یارانه ها، سود می‌برند!

  • ناشناس

    هر کاری لازمه مثل کالابرگ و … بکنید. برای چی کشورهای دیگه از یارانه‌ها ی ما استفاده می کنند ؟؟؟

  • علی

    برای عراقیها ارزانه نه برای ایرانی‌که پولش بی ارزشترین پول دنیا هست ودر سختی هستند

  • ناشناس

    کشورها دیگه دارن صادرات کالاهای اساسی رو ممنوع میکنن چرا مسئولین این کار رو انجام نمیدن