کد مطلب: ۱۳۶۹

هدف گذاری ۲۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری با عراق

مسوول دفتر امور تجاری عراق سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: در راستای توسعه مبادلات تجاری ایران و عراق پیش بینی می شود با توجه به هدف گذاری های انجام شده و در صورت عدم مشکلات مالی و تبادلات ارزی، حجم تبادلات تجاری بین دو کشور به 20 میلیارد دلار در سال 1393 برسد. به

مسوول دفتر امور تجاری عراق سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: در راستای توسعه مبادلات تجاری ایران و عراق پیش بینی می شود با توجه به هدف گذاری های انجام شده و در صورت عدم مشکلات مالی و تبادلات ارزی، حجم تبادلات تجاری بین دو کشور به 20 میلیارد دلار در سال 1393 برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، مجید قربانی فراز وضعیت تراز تجاری دو کشور را بسیار مثبت خواند و افزود: کشور ایران حدود 5 میلیارد و 200 میلیون دلارصادرات تا پایان بهمن 1392 به عراق داشته که در مقابل حدود 60 میلیون دلار واردات از عراق در همین بازه زمانی صورت گرفته است.

وی در ادامه به حجم صادرات کالایی ایران به عراق در سال 1392 اشاره کرد و گفت: در 11 ماهه سال گذشته حجم صادرات کالا حدود 5 میلیارد و 200 میلیون دلار و حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی بیش از 600 میلیون دلار بوده است.

قربانی فراز اهم کالاهای صادراتی به عراق را در درجه اول مصالح ساختمانی و در راس آن سیمان، کاشی و سرامیک و سپس مواد غذایی و در راس آن مواد لبنی، میوه جات و ماهی تازه ذکر کرد.

وی همچنین یادآور شد: استان های مرزی به ویژه استان های خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی بیشترین حجم مبادلات تجاری را با کشور عراق داشته اند.

به گفته قربانی فراز حجم صادرات ایران به عراق در سال 1391 بالغ بر 6 میلیارد و 250میلیون دلار و حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده که حجم صادرات ایران به این کشور در سال 1392 به دلیل نوسانات ارزی و ممنوعیت کالاهای صادراتی و عوارض صادراتی از لحاظ ارزشی و دلاری کمی کاهش پیدا کرده است.

مسئول دفتر امورتجاری عراق با اشاره به اینکه در سال جاری نیز صادرات ما به عراق همچنان ادامه خواهد داشت تصریح کرد: با توجه به مزیتها و فرصت های دو کشور درصدد هستیم شرکت های دانش بنیان صادرات خود را به کشور عراق افزایش دهند ضمن اینکه امیدواریم این شرکت ها بتوانند سیطره خود را در بازار صادراتی عراق بگسترانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.