کد مطلب: ۲۷۰۰۳۲

هر کیلو مرغ، ۲ هزار تومان ضرر!

هر کیلو مرغ، ۲ هزار تومان ضرر!

مرغ این روزها افزایش سرسام‌آور قیمت کنجاله سویا و ذرت، داد تولیدکنندگان را درآورده که با ادامه این روند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تعطیلی واحدهای مرغداری یکی پس از دیگری خواهیم بود.

در ماه‌های اخیر قیمت مرغ با فراز و نشیب‌های مختلفی در بازار روبه‌رو شد که این امر به سبب نبود حمایت از تولید داخل مورد انتقاد شدید مرغداران قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرا از آنجا آغاز شد که از ابتدای امسال با افزایش قیمت ارز، نرخ نهاده‌های دامی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفت و کار را به جایی رساند که مرغداران برای تأمین بخشی از نیاز خود به خرید گندم داخل به جای ذرت و کنجاله سویا هجوم بردند و این درحالی است که دولت و وزیر جهاد به تولیدکنندگان این اطمینان خاطر را داده بود که با اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات نهاده‌های دامی اجازه تاثیر افزایش نرخ بر قیمت تمام شده این محصول را نمی‌دهند اما در عمل اتفاق به شکل دیگری افتاد که معلوم نیست پایان آن به کجا ختم شود.

البته ناگفته نماند که این روزها افزایش سرسام آور قیمت کنجاله سویا و ذرت، داد تولیدکنندگان را درآورده است که با ادامه این روند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تعطیلی واحدهای مرغداری یکی پس از دیگری خواهیم بود.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت صنعت مرغداری و قیمت نهاده‌های دامی به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم:

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، با انتقاد از روند کاهشی نرخ مرغ در هفته‌های اخیر در بازار اظهار کرد: هم اکنون مرغداران به طور متوسط در فروش هر کیلو گوشت مرغ با زیان 2 تا 3 هزار تومانی روبه‌رو هستند که با ادامه این روند صنعت مرغداری تعطیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ماهانه 170 تا 180 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود، افزود: با توجه به زیان حداقل 2 هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ، تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر رقم قابل توجهی را زیان دیدند که انتظار می‌رود مسئولان امر تدابیری برای جلوگیری از زیان مرغداران به کار گیرند.

یوسفی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی در بازار همچنان بالاست، گفت: با وجود نوسان شدید نرخ نهاده‌های دامی، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی واحدهای خود ندارند که در نهایت این امر افت شدید قیمت جوجه یک روزه در بازار را به همراه داشته است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را 6 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی را 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه چشم انداز مساعدی پیش روی صنعت نیست، افزود: در شرایط کنونی، تولید مرغ برای مرغداران صرفه اقتصادی ندارد به گونه‌ای که بسیاری از واحدها در تعطیلی و نیمه تعطیلی به سر می‌برند.

یوسفی درمورد هجوم مرغداران برای خرید گندم تولید داخل به نرخ 1200 تومان، بیان کرد: همه ساله گندم‌هایی که در سیلو افت زیادی کردند به مرغداران فروخته می‌شود در حالیکه نباید گندم خوراک انسانی سالم خریداری شود، اما امسال به سبب نوسان شدید قیمت کنجاله سویا و ذرت تولیدکنندگان به خرید تولید داخل روی آوردند.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تداوم مشکلات مرغداران اظهار کرد: در شرایط کنونی قیمت مرغ زنده و آماده به طبخ برای مصرف کننده اختلاف معناداری با هزینه تمام شده تولید دارد که این امر مورد انتقاد شدید مرغداران قرار گرفته است.

وی افزود: هم اکنون نرخ فروش نقدی هر کیلو مرغ زنده 4 هزار و 200 و فروش مدت‌دار 4 هزار و 500 تومان است که این نرخ با قیمت تمام شده مرغدار حداقل یک هزار و 500 تومان فاصله دارد.

حجت با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها کماکان در بازار بالاست،گفت: در شرایط کنونی هر کیلو ذرت با احتساب هزینه حمل‌ونقل به طور متوسط یک هزار و 200 و کنجاله سویا 2 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود که با وجود افزایش هزینه عوامل تولید، قیمت مرغ زنده نباید کمتر از 5 هزار و 800 تا 6 هزار و 200 تومان باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به نوسان شدید نرخ نهاده‌های دامی، تولیدکنندگان داخلی به اجبار بخشی از نهاده‌های مورد نیاز از محل گندم داخل به سبب در دسترس بودن خریداری می‌کنند.

وی با انتقاد از نرخ خرید مرغ توسط پشتیبانی امور دام، بیان کرد: نرخ کنونی مرغ توسط پشتیبانی امور دام مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر نیست چرا که هم اکنون به طور متوسط هر کیلو مرغ با نرخ 9 هزار و 500 تومان باید از مرغداران خریداری شود.

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های آقای وزیر از ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر، قیمت کارشناسی وزارت جهاد پذیرفته شد و هم اکنون منتظر ابلاغ آن هستیم چرا که خرید مرغ با نرخ منطقی از سوی پشتیبانی امور دام منجر به روند افزایشی قیمت مرغ در جهت منطقی آن خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: ابلاغ نرخ جدید خرید مرغ توسط پشتیبانی امور دام از سوی ستاد تنظیم بازار در جهت رفع نگرانی مرغداران و کاهش ضرر و زیان آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.