کد مطلب: ۴۹۳۹۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه خرید واکسن کرونا سه برابر درآمد نفت!

هزینه خرید واکسن کرونا سه برابر درآمد نفت!

هزینه خرید واکسن کرونا برای جمعیت 84 میلیون نفری ایران حدود 150 هزار میلیارد تومان است. چیزی معادل سه برابر درآمد نفتی ایران در بودجه سال 99.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت مُدرنا روز گذشته اعلام کرد هزینه تهیه هر دوز واکسن کرونا بین 25 تا 34 دلار است. هر فرد برای واکسینه شدن در برابر کرونا به دو دوز واکسن نیاز دارد. این یعنی هزینه واکسن هر فرد بین 50 تا 74 دلار است.

یعنی اگر این واکسن با دلار 4200 تومانی وارد شود، قیمت آن بین 210 تا 310 هزار تومان است و اگر با ارز آزاد، حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 880 هزار تومان است.

این یعنی هزینه واکسینه کردن یک خانوار چهار نفره با دلار آزاد، بین 5 میلیون و 200 تا 7 میلیون و 500 هزار تومان است. رقمی که بیشتر از حقوق هفت دهک اول جامعه است.

در نتیجه بسیاری معتقدند دولت باید هزینه تهیه و خرید این واکسن را بپردازد. اما هزینه ریالی و دلاری این واکسن چقدر است؟

هزینه خرید واکسن کرونا با دلار آزاد (25 هزار تومانی برای 84 میلیون نفر از جمعیت کشور) بین 105 تا 150 هزار میلیارد تومان است.

این رقم در حالی است که کل درآمد مصوب دولت از محل فروش نفت در سال جاری حدود 45 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. پس دولت باید سه سال نفت بفروشد تا بتواند این هزینه را بپردازد.

از طرف دیگر با فرض قیمت 40 دلار برای هر بشکه نفت، دولت باید 150 میلیون بشکه نفت بفروشد تا بتواند این هزینه را تامین کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله وظیفه دولت این است مردمی که این همه تلاش می کنندرادرمقابل این ویروس محافظت کند تاانشالله واکسن ایرانی ساخت شود