کد مطلب: ۵۵۹۲۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درآمدزایی از واکسن کرونا یا تحریم؟ / واکسن داخل هم مانند خودروی داخلی است؟

درآمدزایی از واکسن کرونا یا تحریم؟ / واکسن داخل هم مانند خودروی داخلی است؟

رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید هزینه واکسن داخلی ۲۰۰ هزار تومان است، در حالی که پیش از این رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفته بود قیمت هر دز واکسن خارجی ۵ دلار است. حالا این سوال مطرح می‌شود که در ماجرای واردات واکسن کرونا، پای درآمدزایی از واکسن داخلی در میان است یا مشکل واردات، تحریم است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از ۸۴ هزار نفر در ایران تاکنون بر اثر کرونا جان باخته‌اند اما هنوز واکسیناسیون عمومی با هزاران اما و اگر مواجه است.

پیک پنجم کرونا هم آمد اما هنوز واکسیناسیون کرونا در کشور آنقدر به کندی پیش می‌رود که تاکنون تنها حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند.

تا پیش از این مسئولان وزارت بهداشت می‌گفتند برای واردات واکسن کرونا با تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارزی روبه‌رو هستند. اما کافی است تا ماجرای ساخت و واردات واکسن را کمی دنبال کنید تا به این سوال برسید: مشکل فقط تحریم است یا پای درآمد‌های کلان حاصل از واکسن داخلی در میان است؟

چندی پیش وزیر بهداشت از مجوز تزریق اضطراری واکسن داخلی خبر داد در حالی که به گفته ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ این واکسن هنوز مراحل بالینی را به طور کامل طی نکرده بود.

طولی نکشید که صحبت از فروش واکسن داخلی شد آنهم به قیمتی که بیشتر از قیمت تمام شده واردات واکسن خارجی است! شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در این مورد گفته بود: « قیمت واکسن داخل ٢٠٠ هزار تومان است. ٢٠٠ هزار تومان برای محصول‌‌های تکی که با این همه زحمت و پشتوانه علمی تولید می‌شود، در مقایسه با قیمت واکسن‌های سایر کشورها عدد بالایی نیست.»

این در حالی است که به گفته ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو قیمت هر دز واکسن خارجی ۵ دلار است.

تولید واکسن داخلی، به مدل خودروسازی داخلی!

تجارت‌نیوز در گزارشی به مقایسه هزینه واکسن داخلی و خارجی پرداخت. در ادامه نظر برخی از مخاطبان را در ادامه می‌خوانید:

«مواد اولیه و خط راه‌اندازی واکسن می‌توانند وارد کنند ولی خود واکسن نمی‌شود و کانال‌های انتقال پول بسته است. وجدانتان کجاست؟ وارد پیک پنجم شدیم.»

«در کشورهای توسعه یافته سلامت مردم اولویت اول است و مردم هم این حق را مطالبه می‌کنند. اما در کشور ما در مقوله سلامت سود و زیان اقتصادی حرف اول را می‌زند.»

«بر همه چیز مافیا حاکم است، جان مردم ارزشی ندارد.»

«هشت مدل واکسن تولید شده و هشت درصد هم واکسینه نشدند!»

«کرونا برای همه کشورها درآمدزا بود.»

«کرونا نعمت بود!»

«مدل خودروسازی است، از پراید که بدتر نیست!»

«واکسن داخلی از خودمان است، باید به دانش بومی افتخار کنیم.»

«اگر واکسن داخلی کارآیی داشته باشد، اشکالی ندارد.»

«ایران با فروش واکسن داخلی هزینه آن را جبران می‌کند. در صورتی که هزینه واکسن وارداتی جبران نمی‌شود.»

«سرازیر شدن سود سرشار به جیب شرکت‌های داروسازی مطابق با پلن جهانی! با این تفاوت که در کشور‌های توسعه‌یافته مستقیم از جیب مردم خالی نمی‌شود. بلکه از محل مالیات پرداخت شده، توسط دولت به جیب شرکت‌های داروسازی می‌رود. اما اینجا چون پرداخت‌ها شخصی هست، واردات خارجی واکسن ممنوع می‌شود که شرکت‌های داخلی منتفع شوند.»

در حالی که مسئولان در حال چانه‌زنی برای ماجرای به استفاده از نوع داخلی و خارجی واکسن کرونا هستند، سالمندان هنوز در صف واکسن سر می‌کنند و بسیاری از شهرها هم دوباره در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفتند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میلیارد ها تومن پول گرفتن فقط به اسم تحقیقات برای واکسن ،میلیارد ها تومن دیگه هم برای تولیدش در حالی که همین ترکیه در فاز 3 تحقیقات واکسن چینی مشارکت کرد الان 50 میلیون واکسن رو تزریق کرده. وسط جنگ مگه وقت تولید داخلیه ؟؟؟ اصن حق انتخاب چی میشه ما نخوایم برکت یا کوبایی بزنیم باید کیو ببینیم؟ 70 تا کشور به گربه های سر کوچه شونم بهترین واکسن رو زدن تموم شد رفت .
    یارو گفته به مستضعفان جهان واکسن میدیم!! مستضغف تر از ملت ما فعلا تو جهان نداریم با این وضع پول ملی و پیک پنجم کرونا
    اگه بوجه هاتونو گرفتید و خوب به اسم تولید واکسن دزدی هاتونو کردید الان دیگه برا مردم واکسن بیارید .

  • ناشناس

    می سازیم می زنیم ،می سازیم می زنیم صبرکنید ماه دیگه،نه اخر خرداد، نه نه از مهر ،حالا از مهرم که نه از پاییز ،ببینید تا اخر سال گروه هدف یک دوز واکسن رو زدن حتما ،
    گروه هدف ما اول 60 میلیون بود الان که بهتر فکر کردیم دیدیم کروه هدفمون 20 میلیونه بقیه برا سال بعد
    (سال بعد) نه تقصیر تحریماس، نه گونه ی جدید کرونا اومده این واکسن ها جواب نمیده ،
    بسسسسسسس کنید تومش کنید دیگه، گند زدید به جوونی ما 4 ساله دلار 20_30 تومنه 2 سال درگیر کرونا بعد اونم حتما پسا کرونا بعد اون ایشالا مقاومت تا پیروزی در 20 سال اینده

  • محرابی(هماتولوژیست)

    خانم گزارشگر به این مساله توجه نکردن و احتمالا مطلع نبودن که واکسن آمریکایی از نوع mrna هستش.
    این واکسن با اینکه تکنولوژی بسیار بالایی داره فوق العاده ارزان به تولید انبوه میرسه ولی با اینحال قیمت همون واکسن فایزر 19 و نیم دلار بابت هر دوز در ایالات متحده و 23 دلار و 22 سنت در اتحادیه اروپا هستش که حدودا 500 هزار تومان قیمت داره…
    واکسن برکت از نوع inactivated می باشه که هزینه تولید انبوهش بیشتره مثالی از این نوع واکسن سینوفارم چینی هست با قیمت 30 الی 36 دلار که حدود 700 الی 800 هزار تومان قیمت داره…
    با این وجود قیمت واکسن ایرانی دوزی 200 هزار تومان بسیار معقول بوده…