کد مطلب: ۵۸۳۳۴۴

یک شب اقامت در هتل؛ ۱۲ میلیون تومان

یک شب اقامت در هتل؛ ۱۲ میلیون تومان

قیمت هر شب اقامت در برخی هتل‌‌‌های ایران به شبی ۱۲ میلیون تومان می‌رسد و این در حالیست که حداقل حقوق ماهیانه یک کارگر حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، یعنی حدود ۵ برابر دستمزدی که کارگر بعد از یک‌ماه تلاش دریافت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فصل تابستان به پایان رسیده و با آغاز پاییز، موج سفرها روندی کاهشی دارد اما بررسی هزینه اقامت در هتل‌ها و مهمانپذیرهای کشور نشان می‌دهد که بار اقتصادی سنگینی به دوش مسافران تحمیل می‌شود.

به طور متوسط قیمت هر شب اقامت در هتل‌‌‌های کشور از حدود ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان هم می‌رسد، این قیمت‌‌‌های عجیب و غریب در شرایطی است که به گفته کارشناسان، کیفیت هتل‌های ایران مطابق با استانداردهای جهانی نیست و قیمت ها، فراتر از کیفیت و خدمات آن‌هاست.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می‌دهد که از مجموع ۶ هزار و ۳۲ واحد اقامتی و گردشگری که اطلاعات آن‌ها تا سال ۹۸ ثبت شده، تنها ۴۲۱ واحد استانداردسازی شده و گواهی کیفیت گرفته‌اند که سهم هتل‌ها ۱۵۲ واحد بوده است.

اما فارغ از اینکه قیمت اقامت در هتل‌‌‌های ایران با کیفیت آنها همخوانی ندارد، نگاهی به قیمت‌‌‌های مربوط به یک شب اقامت در برخی هتل‌ها و همچنین حقوقی که کارگران و بازنشستگان دریافت می‌کنند نشان می‌دهد که از شکاف عمیقی را در میان طبقات مختلف جامعه شاهد هستیم.

یعنی در شرایطی که حقوق بازنشستگان به سختی پاسخگوی هزینه‌های خورد وخوراک، مسکن و درمان آنهاست و هزینه‌‌‌های مربوط به آموزش و تفریحات سالم از زندگی این افراد حذف شده است، برخی دیگر برای دوشب اقامت در یک هتل ۲۴ میلیون تومان می‌پردازند.

نگاهی به قیمت لوکس‌ترین هتل‌‌‌های ایران

گران ترین و خاص ترین هتل ایران، اسپیناس پالاس است، قیمت اتاق یک تخته در هتل اسپیناس پالاس یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما برای اقامت در سوئیت اسکای در طبقه ۲۱ هتل که جکوزی هم از امکانات آن است باید ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

قیمت یک شب اقامت در هتل اسپیناس بلوار کشاورز ارزانتر از هتل اسپیناس پالاس است، در این هتل قیمت اتاق یک تخته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سوییت دونفره اسپیناس، ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.

قیمت‌ها در هتل مجلل درویشی مشهد هم نجومی‌است، یک شب اقامت در اتاق اکونومی‌یک نفره این هتل، ۷۴۰ هزار تومان است، اما گرانترین گزینه ای که پیش روی مسافران قرار دارد، اتاق دوبلکس ملل (ایران باستان-ایران اسلام-مصر) که شبی ۱۱ میلیون تومان است.

پس از آن به هتل ترنج کیش می‌رسیم، قیمت‌ها در این هتل از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود، هزینه یک شب اقامت در اتاق دوتخته رو به دریاهافبرد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و لوکس ترین گزینه ای هم که پیش روی مسافران قرار دارد، سوییت چهارنفره امپریال هافبرد است که ۱۱ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان قیمت خورده است.

در این میان هتل داریوش هم از آن جمله هتل هایی است که در سال‌‌‌های گذشته اسم و رسمی‌برای خود بهم زده است، برای اقامت یک روزه در هتل داریوش کیش حداقل باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان(یک تخته) هزینه کنید اما قیمت سوئیت رویال لوکس چهار نفره رو به دریای این هتل( گرانترین انتخاب مسافران می‌تواند باشد)، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

بعد از کیش به اصفهان می‌رسیم، گرانترین و معروفترین هتل این شهر، هتل عباسی است که قیمت اتاق یک تخته در آن، ۷۷۰ هزار تومان است و گرانترین گزینه در این هتل، آپارتمان دوخوابه چهار نفره است که برای یک شب اقامت در آن باید ۴ میلیون تومان بپردازید.

اما برای اقامت در یکی از لوکس ترین هتل‌‌‌های تبریز یعنی هتل لاله پارک باید از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای اتاق یک نفره تا رزرو سوییت رویال دونفره که ۶ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است، هزینه کنید که انتخاب هر یک از این گزینه‌ها به تعداد همراهانتان و جیبتان بستگی دارد.

حالا به شمال کشور و استان مازندران می‌رسیم، استانی که یکی از پرطرفدارترین مقاصد مسافران است، یکی از گران ترین هتل‌‌‌های این استان، هتل پارسیان خزر است که قیمت اتاق دو تخته آن از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سوئیت رویال آن که برای شش نفر در نظر گرفته شده، ۵ میلیون و ۱۸۶ هزار تومان است.

ناگفته نماند اعداد و ارقام این گزارش، بدون تخفیف است اما در سایت‌‌‌های اینترنتی، قیمت‌ها با تخفیف هایی همراه است که میزان آن به سایت و هتل بستگی دارد، اما محدوده آن معمولا بین ۵ تا ۴۰ درصد است.

حالا اگر مقایسه‌ای بین قیمت‌‌‌های اعلام شده برای یک شب اقامت در هتل‌‌‌های لوکس کشور با دستمزد ماهیانه کارگران و بازنشستگان داشته باشیم به خوبی متوجه شکاف اقتصادی عمیق میان طبقات پردرآمد و کم درآمد جامعه می‌شویم، شکافی که ناشی از نبود اشتغال کافی، توزیع نابرابر فرصت‌ها، انحصارها و رانت هاست.

منبع: بازتاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • توحید

    وقتی داستان از این قراره پی چرا ایراد میگیرید ایرانیا تابستون میرن استانبول یا انتالیا، وقتی ترکیه و امارات رفتن با مسافرت کیش و اصفهان یکی درمیاد خب مسافر خارج از کشور بره خیلی به نفعش عست

  • ناشناس

    سلام
    اگر پول از راه درست باشد خرج اینجور مکانها نمیشود

  • ناشناس

    هر کی دوست نداره ؛جمع کنه از ایران بره خوب!!!!!!

  • ناشناس

    ترکیه هتل با صبحانه ناهار شام و البته خانم
    کلا شبی 500هزار تومن نهایت 700هزار
    پس نگید چرا توریست نیست چرا و چراهای دیگه خودمون نمیزاریم ج

  • ناشناس

    حالا که کرونا است وقتی که وقت مسافرت شد ایرانی جماعت. می داند کجا باید بخوابد و چی باید بخوره
    هیچ نگران نباشید نه حالا. همیشه.

  • ناشناس

    خدا برکت بده سال 75ما سه شب در هتلی در رامسرد که اسمش یادم رفته اما بهترین هتل رامسرد هست اقامت کردیم با صبحانه .نهار .وشام .اتاق دوخوابه شیک و عالی سر جمع شد .75000هزار تومان حالا فکرش بکنید به کجا رفته قیمتها .
    در ارض بیست و پنچ سال یعنی …..
    خدا به داد این ملت برسه خوب به قول قدیمیها ….
    صد سال اول سخته بعدش راحتی.????

  • ناشناس

    یادم رفت بگم من اگه چهار ماه کار کنم نخورم همش پسندازکنم حساب سرمایه گذازی بانک بزارم سود روش بیاد بازم نمیتونم یک شب برم هتل .
    حال من چه خاکی اونم خاکی کاهو بسرم بریزم .
    نه شما بگو اقای نویسنده محترم .
    چرا اینقد از بدبختی میزارید
    از عیش و عروسی هم بزارید .والا .

  • ناشناس

    پس دیگه اگر روزی روزگاری رفتیم سفر باید فکر ی چادر باشیم ممنون که اطلاع دادین ،مرسی از مسعولین دلسوز همیشه در صحنه ممنون از آقای ریئسی اوضاع کاملا بر وفق مراد مردم است همینجوری پیش برین

  • ناشناس

    سلام علیکم : به نظر بنده هر چه ادم بدبخت بیچاره مثل من تو کشور هستش را بریزین تو دریا تا هم خیال دولت عزیز راحت بشه و هم ما بدبختها اینقدر خجالت زده خانواده هامون نباشیم . به خدا قسم آخرین مسافرتم با خانواده در سال ۱۳۸۷ به مشهد و شمال بود و دیگر رنگ مسافرت را ندیدم که ندیدم . از بس که نداری و فقر نابودمان نموده، بیش از یکدهه هست که گرفتار داروهای اعصاب و افسردگی شدم. اقایان دولت چند دهه دیگر صبر کنیم تا به یک زندگی معمولی برسیم؟؟؟؟؟؟؟؟ والله ذلیل و بدبختیم!!!!! با یک حقوق مستمری چگونه باید زندگی نمود؟؟؟ چقدر قناعت و صرفه جویی ؟؟؟ ????????????

  • ناشناس

    اخه شما که قیمتها رو نمیدونید چرا باعث گرانی توهمی میشید با 12میلیون یک هفته میشه رفت ترکیه دو نفر الکی قیمت میزنید شبی 12میلیون بهترین هتل تو ایران مگه چی داره ادم شبی 12میلیون پول بده دیونه هم اینکار و نمیکنه بهترین هتل ایران 5ستاره داره لطفا الکی قیمتهارو بالا نبرید