خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۵۷۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۱.۵ میلیونی حقوق کارگران لغو می‌شود؟

افزایش ۱.۵ میلیونی حقوق کارگران لغو می‌شود؟

حداقل حقوق کارگران درسال ۱۴۰۱،‌ با ۵۷ درصد افزایش به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید. با محاسبه حق خوار و بار و حق مسکن مجموع دریافتی کارگران در سال آینده شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. اما مشکل افزایش حقوق کارگران چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بالاخره شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد. بر اساس مصوبه این شورا، حداقل حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار،‌ کارگران سال آینده ۸۵۰ هزار تومان بن خواروبار و ۶۵۰ هزار تومان حق مسکن دریافت می‌کنند. این در حالی است که کمک هزینه مسکن سال جاری ۴۵۰ هزار تومان و بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان بود.

با این حساب حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند در سال آینده به شش میلیون و ۷۲۵ هزار تومان می‌رسد. حداقل حقوق کارگران با یک فرزند هم شش میلیون و ۳۰۷ هزار تومان است.

این اعداد به این معناست که مجموع دریافتی کارگران در سال آینده نسبت به امسال حدود دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. چنین افزایشی اگرچه می‌تواند برای کارگران خبر خوبی باشد، اما برای کارفرمایان چندان خوشایند نیست و حتی ممکن است کارفرمایان به افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق اعتراض کنند.

افزایش حقوق سال آینده لغو می‌شود؟

اما آیا چنین اعتراضی می‌تواند منجر به تغییر حداقل حقوق کارگران در سال آینده شود؟ این احتمال وجود دارد. چون حداقل حقوق کارگران امروز ۱۹ اسفند ماه در شورای عالی کار تصویب شد و برای اجرایی شدن، باید منتظر ابلاغ بخشنامه آن بود.

در این مدت ممکن است نمایندگان کارفرمایی با چنین افزایشی مخالفت کنند. مشابه این تجربه سال ۸۵ رخ داد. شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران در سال ۸۵ را ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرد که نسبت به سال ۸۴ حدود ۸۰ هزار تومان افزایش داشت. یعنی افزایش ۶۰ درصدی. اما مخالفت‌ها با این میزان از افزایش حقوق سبب شد که نهایتا حداقل حقوق به ۱۵۰ هزار تومان برسد و مصوبه اولیه شورای عالی کار لغو شود.

مخالفت کارفرمایان با افزایش حقوق

امسال هم افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در حالی مطرح شده که پیش از این برخی از نمایندگان کارفرمایان گفته بودند افزایش حقوق کارگران اگر بیش از توان کارفرمایان باشد یا اجرا نمی‌شود و یا به موج بیکاری جدید دامن می‌زند.

نکته دیگری که درباره حداقل حقوق امسال مطرح می‌شود این است که نرخ تورم ۴۲ درصد است و افزایش حقوق کارگران ۵۷ درصد! یعنی برخلاف سال‌های گذشته، حداقل حقوق کارگران بیش از تورم افزایش یافته است. البته حداقل دستمزد ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان همچنان با هزینه سبد معیشت خانوارها فاصله زیادی دارد. اما نمایندگان کارفرمایی معتقدند دولت به جای فشار روی بنگاه‌ها برای افزایش دستمزد کارگران، باید تلاش کند که تورم مهار شود.

چون تنها با کاهش تورم است که قدرت خرید خانوارها حفظ می‌شود. در غیر این صورت، افزایش حداقل حقوق در شرایط تورمی، نه تنها کمکی به معیشت کارگران نمی‌کند، بلکه می‌تواند به موج بیکاری و کاهش نرخ رشد اقتصادی دامن بزند.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید آیا بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱ با رقم مصوب شورای عالی کار اعلام می‌شود یا ممکن است حداقل حقوق تغییر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا بوده کارگر جماعت تو سری خور بوده مثل کارمندا نبوده ونیست که هرروز اعتراض و …میدونم که همین کارمندا نمیزارن این مبلغ به من کارگر اضافه بشه خدا نمیگذره از حق و ناس

  • ناشناس

    ی کار خوب دولت میتونه بکنه یکسان سازی حقوق اونی که کارگره که داره زحمت میکشه از جونش مایه میزاره اونم که کارمنده داره نتیجه تلاش درس خوندنشو میگیره دیگه فکر نکنم کسی ناراضی باشه .لازم به ذکره من خودم کارگرم

  • مهدی

    خدایی بزارید کارفرما تعدیل نیرو کنه اونوقت خود کارفرما هم مث کارگر برزمین میخوره و نفله میشه من کارگر هم میمیرم راحت میشم خاک توسر اقتصاد و جامعه ای کنن که از کارفرماها بترسه . انشا.. توی کارفرنا هم مث من کارگر به خاک بنشینی . آاااآمممممیییننن

  • ناشناس

    مشکل مملکت اینه که طی 10 سال گذشته از حق کارگر زده شده و به کارفرما بها داده شده و سودهای کارفرما از حد نرمال 15 الی 20درصد به 50درصد به بالا افزایش یافته حالا بعد 10سال دیگه کارفرما عادت کرده به سودهای بالا و الان که بعد 10 سال حالا یه گوشه کوچکی از ظلم و اجهاف در حق کارگر جبران شده کارفرما میگه برا من مقرون بصرفه نیست در صورتی که تو این وضعیت تورمی که سرمایه دار شب میخوابه فرداش موجودی انبارش 10 برابر ارزشمند تر میشه ، هیچ کارفرمایی زیان نخواهد کرد.

  • ناشناس

    کارگران عزیز نوش جونتون اما من کارمندم با هشت سال سابقه کار و فوق لیسانس دانشگاه دولتیه کشور با نمرات عالی ۶۲۰۰ دریافتیمه دوتا بچه و زن دارم و اجاره ای هیچ مزایایی ندارن ۷۰ درصد کارمندا ۳۰ درصدم بیمه و بانکیا هستن که اونا حقوقشونم چهار برابر ماست کاری ندارم ، ۱۰ درصد بمن اضافه میکنه رییسی ینی ۶۲۰ هزار عیدیمونم که هرروز سر کارم هشت ساعت بعضا بیشتر ۱۶۰۰ بود خب کارمندایی مثل من از کارگرم بدبخت ترن که ما رو هم مثل شما اعمال میکردن من با اجاره ۲۷۰۰ و پیش ۵۰ تومنی چه کنم آقای رییسی؟؟؟؟ زنو بچم بگم ندارم خوب نیست چشم و امیدشون بمنه عید نتونستم برا خانوادم چیزی بخرم حتی آجیل درصورتی بیشتر اداره جات و بانکی ها این چیزارو مجانی میدن بهشون آقای رییسی کارمند و کارگر تو این مملکت فقیرترین قشرن به کارمندایی مثل من و بازنشستگانی هم رده ی من بیشتر توجه کنید که مزایا ندارن کارگران مبارکتون ایشالا حالتون خوب باشه

  • بلاش آبادی

    خدا خیرتون بده

  • ناشناس

    بنام خدا
    نوش جان حداقل بگیران
    ولی خیلی از کارمندان بدبخت دولت حدود ۶- میلیون ۷ میگیرند چرا باید ۱۰ درصد افزایش داشته باشند در حالی و کارمندان ایرانخودرو و سایپا که حدود ۲۰ به بالا میگیرن ۳۸ درصد افزایش؟ کجا منطقی و عدالته؟

    • ناشناس

      کارمند عزیز بیا حقوقت رو با من کارگر عوض کن من هیچ اضافه حقوق نمیخوام حاضری

  • عادل

    با سلام
    کارمندان ایرانخودرو سایپا پتروشیمی و.. که حقوقشون ۲۰ میلیون هست چرا ۳۸ درصد افزایش داشته باشه بعد کارمند دولت با ۶-۷ میلیون حقوق ۱۰ درصد افزایش داشته باشد؟؟/یکی توضیح بده قانع بشم معنی عدالت رو بفهمم

  • ناشناس

    کارفرما که اعتراض کنه شیرینی بهش میدن باهاش جلسه میذارن به خاطر گل روش حتی حقوق کارگرا میخوان براشون کم کنن اونوقت به کارگر معترض که میرسن جوابشون میشه گلوله

  • ناشناس

    سلام، مگه کارفرمایان نمیدونن ک چقد جنس گرونه یا حق