کد مطلب: ۳۱۶۰۲۱

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به صادرکنندگان نفت

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به صادرکنندگان نفت

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که بی‌تحرکی یا تلاش‌های ناموفق برای متنوع کردن منابع درآمد، ریسک‌های متوجه اقتصادهای تولیدکننده و بازارهای جهانی را پیچیده می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان برای کاهش وابستگی خود به درآمدهای انرژی تحت فشار کم‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند، زیرا پیشرفت در بهره‌وری سوخت و خودروهای برقی، از تقاضا برای انرژی کاسته و فاینانس این اقتصادها را در تنگنا قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که بی‌تحرکی یا تلاش‌های ناموفق برای متنوع کردن منابع درآمد، ریسک‌های متوجه اقتصادهای تولیدکننده و بازارهای جهانی را پیچیده می‌کند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: بیش از هر مقطع دیگری در تاریخ، بر این باورم که لازم است تغییرات بنیادینی در مدل‌های توسعه این کشورها صورت گیرد.

عوامل ساختاری مانند رونق تولید نفت شیل آمریکا که در بخش عرضه، سهم بازار رقیبانی مانند عربستان سعودی یا نیجریه را تصرف کرده و تلاش‌ها برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای آهسته کردن روند تغییرات جوی در بخش تقاضا، پیش از این بودجه تولیدکنندگان نفت را تحت فشار قرار داده است.

بیرول گفت: قیمت نفت ۸۰ دلار در هر بشکه، درآمد نفت و گاز این کشورها را به میانگین سرانه ۱۸۰۰ دلار در سال رسانده است. اما با توسعه نفت شیل و تحولات تقاضا مانند فناوری جدید و بهره وری، ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۱۲۵۰ دلار برسد.

وی در ادامه افزود: زمانی که این کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرند، به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد درآمد دولتی آنها از نفت و گاز است. این کشورها از بابت قیمت‌ها تحت فشار هستند و از میزان نفتی که صادر می کنند و از رشد جمعیت تحت فشار قرار دارند. تصور ما بر این است که اوضاع نسبت به قبل بسیار تفاوت کرده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.