کد مطلب: ۲۲۷۴۵۴

تبعات طرح پیش‌فروش سکه در گفتگو با شاهین چراغی:

هشدار نسبت به خروج طلا از کشور

هشدار نسبت به خروج طلا از کشور

همزمان با آغاز پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی، یک کارشناس بازار سرمایه هشدار می‌دهد که در صورت افزایش قیمت طلا در آینده ممکن است خریداران امروز، طلا را به اشکال مختلف از کشور خارج کنند.

میلاد مرادی: بانک مرکزی در جدیدترین اقدام خود در راستای مدیریت کردن بازار طلا و ارز، اقدام به حراج سکه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش‌فروش سکه طلا با سررسید ۶ ماهه، یک میلیون و 475 هزار تومان و سررسید ۱۲ماهه یک میلیون و 350 هزار تومان از امروز آغاز شد. تحلیل‌های مختلفی در مورد این طرح بانک مرکزی ارائه می‌شود.

شاهین چراغی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با تجارت‌نیوز ، در مورد اثرات مختلف این طرح بانک مرکزی، می‌گوید: در مورد حراج سکه یک سری ابهاماتی وجود دارد که بانک مرکزی در مورد این ابهامات شفاف‌سازی نمی‌کند. به عنوان مثال، بحث مالیات بر ارزش افزوده را در ابهام قرار داده است.

وی می‌افزاید: این نوع حراج کردن قطعا بر روی بازار طلا اثر می‌گذارد. اما ابهامی که وجود دارد این است که آیا بانک مرکزی به تعهد خود عمل می‌کند یا خیر؟ این بزرگترین مشکلی است که اکنون در این زمینه وجود دارد. منظور از تعهد بانک مرکزی، این است که به موقع سکه را تحویل بدهد. چون ما همیشه با این عدم تعهد مواجه بوده‌ایم. بازار آتی نشان خواهد داد که بانک مرکزی به تعهد خود عمل می‌کند یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: عمده کارشناسان اعتقاد دارند که بانک مرکزی به تعهد خود عمل نمی‌کند. علتش این است که بسیاری از افراد قصد دارند که در پیش‌فروش سکه ثبت نام کنند و در بازار آتی به فروش برسانند. امکان دارد که در ابتدا همه افراد بخواهند فروشنده شوند. اگر به هر دلیلی بانک مرکزی به تعهد خود عمل نکند و در ماه می نیز آقای ترامپ از برجام خارج شود و به تبع آن قیمت جهانی طلا و ارز بالا رود، به شدت بین آن چه که در بازار آتی به فروش رفته و قیمت طلا در بازار آن زمان، یک گپ ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این رفتار بانک مرکزی تعمدا شفاف نیست، می‌افزاید: اگر بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کند و آمریکا نیز در برجام باقی بماند، قیمت سکه در شرایط فعلی باقی می‌ماند. اما اگر برعکس این ماجرا اتفاق بیفتد، قطعا قیمت فیزیکی سکه افزایش خواهد یافت و بانک مرکزی متضرر خواهد شد. تبدیل نقدینگی به طلا، خود باعث ایجاد برخی آسیب‌های اجتماعی در اقتصاد می‌شود. به عنوان مثال، اکنون در بازار بورس همه قصد دارند سهم‌های خود را بفرشند و در طرح پیش‌فروش سکه سرمایه‌گذاری کنند. یا مثلا در بخش تولید نیز، تولیدکنندگان به جای خرید مواد اولیه، به خرید سکه روی می‌آورند.

چراغی با اشاره به آثار منفی این طرح بانک مرکزی بر روی بازار تولید و بازار سرمایه، می‌گوید: وقتی این دو بازار تخریب شوند، اثرات مخرب آن در موج جدیدی مجددا بر روی بازار ارز و طلا اثر منفی خواهد گذاشت و دوباره قیمت دلار بالا خواهد رفت. متاسفانه سیاست بانک مرکزی به نحوی است که می‌خواهد یک جا را کنترل کند، اما چند جا را تخریب می‌کند. شما فرض کنید اکنون قیمت جهانی طلا بالا برود، وقتی بانک مرکزی قیمت را فیکس کرده است، قطعا ضرر خواهد کرد و اگر تفاوت قیمت بسیار بالا باشد، به نوعی ثروت ملت حراج شده است. سوال اینجاست که بر اساس چه مکانیسم و ساختاری قیمت را فیکس می‌کنند؟

وی ادامه می‌دهد: همه اینها یک ریشه دارد و آن عدم اعتماد و میزان نقدینگی است که در جامعه وجود دارد. این شبه‌نقدینگی یا نقدینگی دیجیتالی است. در واقع شما به سیستم بانکی مراجعه می‌کنید، سکه می‎خرید و از سیستم بانکی به حساب بانکی مرکزی پول واریز می‌کنید. در واقع پولی به صورت فیزیکی جابه‌جا نمی‌شود و کاملا به صورت الکتروینکی است و جریانات وجوه نقد آزاد نیست. این جریانات بر روی بازار سرمایه و تولید اثر منفی بر جای می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: اگر بازار سرمایه مختل شود، به نوعی بخش قابل‌توجهی از اقتصاد کشور مختل می‌شود. از طرف دیگر، امسال بزرگترین چالش پیش روی تولید ملی، بحث نقدینگی است. به گونه‌ای که تا چند سال قبل همه توصیه می‌کردند پول و سرمایه خود را در قالب سپرده بانکی به بانک‌ها واگذار کنید و سپس راحت بخوابید. اکنون چون تا حدودی اعتماد به بانک‌ها نیز کم شده، همه توصیه می‌کنند که از بانک مرکزی سکه بخرید. حالا اگر در شرایطی که قیمت جهانی طلا و دلار بالا رفته است، سکه به دست مردم بیفتد، این سکه‌ها ذوب می‌شود و در قالب شمش طلا از کشور خارج می‌شود.

چراغی در پایان می‌گوید: در این حالت نیز باز خروج ارز اتفاق می‌افتد که از طریق ذوب سکه و خروج شمش خواهد بود. قبلا نیز مشابه همین اتفاق افتاده است. در بحران‌های سال 90 نیز به همین شکل، طلا از کشور خارج شده است. در جمع‌بندی باید گفت اگر بانک مرکزی نتواند ریشه را درمان کند، مطمئن باشید هرچقدر که سکه بفروشد، مردم می‌خرند و اگر بعدا قیمت طلا و ارز بالا برود، سکه را ذوب می‌کنند و به خارج صادر می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.