خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۱۶۶۰

همه شایعات امروز بورس/شاخص بورس فردا چه می‌شود؟

همه شایعات امروز بورس/شاخص بورس فردا چه می‌شود؟

امروز بورس تهران شاهد رشد 2361  واحدی شاخص کل بود. دلیل این رشد چیست و روند شاخص کل بورس در آخرین روز هفته پایانی شهریور ماه امسال چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 26 شهریور ماه سال 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 12932 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2361 واحد در رقم 158071 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 6754 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 42 واحد در رقم 1837 جای گرفت.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «تاپیکو، وامید،شپنا،مبین، وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پارسان، شبدیس، فخوز، فخاس، کرماشا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد 2361 واحدی شاخص کل در سومین روز معاملات هفته جاری، گفت: پس از پشت سرگذاشتن معاملات هیجانی روز گذشته بازار امروز روند مطلوب‌تری را در پیش گرفت و با 2361 واحد رشد و بازدهی 1.5 درصدی به سطح 158071 واحد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و بانکی در کنار خودرویی و فرآورده‌های نفتی بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند. نکته مشترک روزهای اخیر که در معاملات امروز نیز به وضوح مشهود بود تشدید عرضه‌ها در نمادها و گروه‌های بزرگ بود.

نصیرزاده افزود:با توجه به حجم نقدینگی تزریق شده به بورس که بخشی از آن اعتبار و نقدینگی فعالان همیشگی بازار است و بخشی دیگر جریان نقدینگی از سوی سهامداران تازه وارد، فرصتی مغتنم برای سهامداران حقوقی جهت عرضه سهام و تامین نقدینگی است، همین موضوع عاملی شده است که این روزها شاهد تقابل حجم‌های سنگینی از عرضه و تقاضا در معاملات هستیم و امروز نیز ارزش معاملات کل بورس و فرابورس به رقمی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان نزدیک شد.

فشار عرضه سهام پترویی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه پتروشیمی امروز بورس کالا میزبان عرضه محصولات این گروه برای اولین بار با دامنه نوسان قیمتی باز بود، اما در نحوه معاملات نمادهای این گروه خبری از هیجانات خرید نبود. حتی عمده معاملات مغلوب فشار و حجم بالای عرضه‌ها شد و در دقایقی برخی از نمادهای موثر این گروه میزبان درصدهای منفی بودند.

نصیرزاده افزود: واکاوی این رفتار حاکی از تردید معامله‌گران از نحوه محاسبه نرخ خوراک گاز و مایع واحدهای پتروشیمی است، آنچه همگان اتفاق نظر دارند با آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا نرخ یارانه‌ای خوراک بر پایه ارز 3800 تومان دیگر معنا ندارد، اما اینکه چه سازوکاری برای نرخ خوراک تنظیم خواهد شد محل دعوی و بحث بین معامله‌گران، تحلیل‌گران و فعالان این صنعت است، بنابراین تردید مهمترین عامل برای این نوع معاملات در گروه پتروشیمی است.

احتمال آزادسازی نرخ فروش یوتیلیتی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امروز طی رخدادی مهم شاهد انتشار اطلاعیه از سوی شرکت پتروشیمی مبین بودیم مبنی بر تغییر نرخ قرارداد فروش سرویس‌های جانبی با شرکت‌ها از نرخ پایه ارز 4200 تومان به 8164 تومان. این موضوع منجر به توقف نماد این شرکت فعال در حوزه یوتیلیتی شد و هم‌گروه این نماد یعنی پتروشیمی فجر نیز با صف پرحجم خرید مواجه شد. در حقیقت این اعلامیه پالس دیگری به بازار سرمایه بود که قیمت‌ها در مسیر آزادسازی و همگام شدن با حداقل نرخ ارز در سامانه نیما هستند.

وی ادامه داد: این تغییرات پس از اعمال شدن در گروه‌های فولادی و پتروشیمی حال به شرکت‌های یوتیلیتی که تامین‌کننده مواد پایه‌ای محصولات پتروشیمی هستند رسیده است و این انتظار ایجاد شده که به زودی نرخ‌ها در محصولات اصلی و خوراک دریافتی شرکت‌های پالایشی نیز بر این مبنا تغییر پیدا کند.

رشد لاک‌پشتی نمادهای فلزی

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه فلزات اساسی نیز مطرح شدن افزایش قیمت حامل‌های انرژی این صنعت همزمان با آزادسازی قیمت خوراک عامل تردید معامله‌گران در این گروه به شمار می‌رود، موضوعی که در معاملات این روزهای نمادهای این گروه مشهود است و سرعت رشد حرکت این گروه را کند کرده است.

نصیرزاده افزود: اما یک نکته مهم برای گروه فلزات اساسی بازارهای جهانی است که در تلاطم هیجانات ارزی این‌روزها نادیده گرفته شده است. در حقیقت تنش‌های تعرفه‌ای و تجاری بین آمریکا و چین که به سایر کشورها نیز سرایت کرده است، در کنار قدرت گرفتن ارزش دلار در برابر سایر ارزها پالس‌های منفی را برای بازارهای جهانی از جمله بازار‌های سرمایه و کالایی رقم زده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاهد این ادعا افول شدید قیمت کالا از جمله قیمت فلزات پایه نظیر مس و روی است. بر این اساس به نظر می‌رسد در کنار ریسک‌های سیاسی باید سهمی نیز برای ریسک افول قیمت‌ها در بازارهای جهانی قائل شد. مطمئنا پس از کاهش تب و تاب ارزی مولفه قیمت‌های جهانی در بازار اثرگذار می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر تردید بازار در مورد سهام‌ این دسته از نمادها منطقی است و اگر افت محسوسی را در ارزش سهام این نمادها شاهد نیستیم تنها به واسطه اهرم نرخ تسعیر ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:در هر حال در کوتاه مدت این شرایط می‌تواند در روند سهام‌ گروه فلزات اساسی موثر باشد، اما همچنان خوشبین هستیم که میانگین قیمت‌ها تا پایان سال بالاتر از سطوح فعلی باشد که با توجه به نرخ تسعیر ارز می‌توان انتظار داشت پس از یک اصلاح قیمتی مجدد قیمت‌ها برای ورود جذاب خواهد بود.

دارایی بیش از 300 درصدی بانک تجارت و صادرات

نصیرزاده افزود: در گروه بانکی نیز بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها داغ‌تر از روزهای گذشته پیگیری می‌شود. شایعه تجدید ارزیابی دارایی بیش از 300 درصدی برای بانک تجارت و صادرات، فروش دارایی جهت کاهش زیان در برخی نمادهای بانکی و دارایی‌های خالص ارزی همچنان این گروه را در مقطع زمانی حاضر مورد توجه سهامداران قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه خودرویی نیز مطرح شدن درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار و افزایش 100 درصدی قیمت محصولات قطعه‌سازان نمادهای این گروه را همچنان با اقبال خوبی از سوی معامله‌گران مواجه ساخته است، در بین نمادهای این گروه حجم 260 میلیون سهمی معاملات نماد سایپا و عرضه‌های سنگین از سوی حقوقی این شرکت جلب توجه می‌کرد، نحوه معاملات نشان می‌دهد که در روزهای آتی باید منتظر تشدید عرضه‌ها و تقابل معامله‌گران خوشبین با حجم عرضه‌ها در این گروه باشیم.

نصیرزاده افزود: در سایر گروه‌ها نظیر انبوه‌سازی، سیمان، غذایی نیز شاهد ادامه روند معاملات مثبت بودیم. در حقیقت انتقال تورم به این دسته از صنایع مهمترین عامل توجه معامله‌گران برای همگام سازی ارزش سهام براساس نرخ‌های افزایش یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در پایان به نظر می‌رسد معاملات فردا نیز همچنان پرنوسان و البته به واسطه تعطیلی پیش رو پرعرضه باشد، اما روزهای مهمی از هفته‌های آتی پیش روی بازار است که می‌توان انتشار گزارش‌های ماهیانه شهریور و آغاز انتشار گزارش‌های شش ماهه اشاره کرد. انتظار می‌رود با پایان یافتن شهریورماه شاهد معاملات متفاوت‌تری در نیمه دوم امسال به خصوص طی سه ماهه فصل پاییز باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ar

    تنها گذاشتن حقوقی ذوب آهن باعث بی اعتمادی بازار شد و نشان داد نمیتواند رهبر بورس ایران باشد

  • ناشناس

    این که همیشه قرمزه دلمونو خوش کردیم این ریزش ادامه دار هست تحلیل ها را کنار بگذارید مردم اعتمادشان را به بورس از دست دادنذ و هیچ جوری نمیشه به زور مردم را توجیه کرد یعنی یک روز سه هزار میلیارد تومن از بورس خارج شده یکی از آشنایان بما گفت رو دو میلیون بفروش ضرر میکنی گوش نکردیم حالا سریع ردش کردیم تا آخر ریزش ببینیم کجاست به نظر من زیر یک میلیونه