کد مطلب: ۷۲۴۴۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگرانی مشترک هند و آمریکا چیست؟ / هند رهبر گروه۲۰ می‌شود؟

نگرانی مشترک هند و آمریکا چیست؟ / هند رهبر گروه20 می‌شود؟

نگرانی مشترک هند و آمریکا در خصوص چین، این دو کشور را در سال‌های اخیر به هم نزدیکتر کرده است. در این آخرین دیدار سران این کشورها تصمیم مشترکی برای تغییر موضع در خصوص زنجیره‌های تامین گرفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر خزانه‌داری آمریکا، جنت یلن با دولت هند و رؤسای تجاری این کشور در دهلی نو برای صحبت در خصوص مشکلات زنجیره تامین، جنگ روسیه در اوکراین و اثرات کوووید-19، دیدار کرد. هند و آمریکا اخیراً روابط خود را تقویت کرده‌اند.

به نقل از الجزیره ، وزیر اقتصاد هند، نیرمالا سیتارامان و جنت یلن هر دو به تقویت روابط با شرکای تجاری در منطقه هند-اقیانوسیه برای تامین منابع تاکید کردند. آنها به منظور دوری جستن از کشورهایی که خطرات ژئوپلیتیکی و امنیتی به همراه دارند هر دو بر این باوراند که باید تامین منابع خود را تا حد امکان از این کشورها کاهش دهند.

یلن گفت: عضویت هند در در چهارچوب اقتصادی هند-اقیانوسیه (IPEF)، در تلاش برای انعطاف‌پذیرتر کردن زنجیره‌های تأمین ما از طریق آنچه من حمایت از دوستان می‌نامم، این روابط را محکم‌تر می‌کند.

ایالات متحده رویکردی به نام حمایت از دوستان را دنبال می‌کند تا از کشورهایی که ریسک‌های ژئوپلیتیکی و امنیتی برای زنجیره‌های تأمین دارند دور شود. یلن گفت: برای انجام این کار، ما به طور فعال در حال تعمیق یکپارچگی اقتصادی با شرکای تجاری قابل اعتماد مانند هند هستیم.

به عنوان مثال، ایالات متحده به بزرگترین تولید کننده خورشیدی آمریکا تا سقف 500 میلیون دلار بودجه بدهی برای ساخت تاسیساتی در جنوب ایالت تامیل نادو در هند ارائه می‌دهد. یلن گفت که این تاسیسات ظرفیت تولید خورشیدی هند را افزایش می‌دهد و به کاهش تامین منابع از چین کمک می‌کند. شرکت های فناوری مانند آمازون و گوگل نیز در هند و ویتنام سرمایه‌گذاری می‌کنند. کمپانی اپل هم اخیراً اعلام کرد که در حال انتقال برخی از تولیدات آیفون از چین به هند است.

یلن پیش از سخنرانی در کنفرانس خبری مشترک با سیتارامان، از مرکز تحقیقاتی مایکروسافت در حومه دهلی نو بازدید کرد. سیتارامان گفت که دیدار بین این دو، یک موضع سیاسی هماهنگ را در مورد چالش‌های اقتصادی جهانی پیش رو به وجود می‌آورد.

وزیر اقتصاد هند گفت: در جلسه امروز، ما توجه بیشتری به روابط اقتصادی نشان می‌دهیم، پیوندهای تجارت با تجارت را تقویت می‌کنیم و موضع سیاسی هماهنگی را برای حل چالش‌های اقتصادی جهانی در پیش می‌گیریم. سیتارامان و یلن در گفتگوی مشارکت اقتصادی و مالی ایالات متحده و هند در دهلی نو شرکت خواهند کرد و در مورد دستور کار رهبری هند برای گروه20 متشکل از اقتصادهای بزرگ در سال آینده بحث خواهند کرد.
در بیانیه‌ای که در همان روز منتشر شد، دو طرف اعلام کردند که به بحث در مورد تأمین مالی همسو با اقلیم تحت کارگروه تأمین مالی پایدار گروه20 ادامه خواهند داد. در ادامه این بیانیه آمده است: ما توافق کردیم که هند و ایالات متحده باید با شرکای خود همکاری کنند تا ترکیب گسترده‌ای از تأمین مالی دولتی و خصوصی را برای تسهیل انتقال انرژی هند در راستای اهداف و قابلیت‌های اقلیمی تعیین شده در سطح ملی دنبال کنند.

هند و آمریکا، متحدان ذاتی

یلن، در اظهارات خود در تاسیسات مایکروسافت، بر تمایل دولت بایدن برای تعمیق روابط اقتصادی با هند تاکید کرد و گفت که هم اقتصاد جهانی و هم ایده دموکراتیک در نقطه عطف قرار دارند. او گفت: به قول نخست وزیر سابق هند ایالات متحده و هند متحدان ذاتی هستند. زیرا هر دو مبارزات مشابهی را برای دستیابی به‌ استقلال برای داشتن آزادی و کرامت پشت سر گذاشته‌اند.

او گفت: مردم در سراسر جهان به ما نگاه می‌کنند و می‌پرسند: آیا دموکراسی‌ها می توانند نیازهای اقتصادی شهروندان خود را برآورده کنند؟ آیا آنها می‌توانند در برابر قدرت‌های زورگو بایستند و در حل نشدنی‌ترین مشکلات جهانی همکاری کنند؟ من اطمینان دارم که ما در این راه پیروز خواهیم شد.

سیتارامان گفت که هند، ایالات متحده را یک دوست قابل اعتماد می‌داند و کواد چهار ملت و چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه را سنگ بنای تعامل دوجانبه در توسعه اقتصادهای پایدار، تضمین امنیت سلامت جهانی، زنجیره تامین انعطاف‌پذیر، فن‌آوری‌های انرژی پاک می‌داند. زیرساخت‌های اقتصاد سبز و تامین مالی اقلیمی دانست. کواد چهارملت متشکل از ایالات متحده، هند، استرالیا و ژاپن برای تعمیق روابط اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی است.

از جمله اقداماتی که دو طرف باید روی آن کار کنند، اهداف هند برای به دست گرفتن رهبری گروه20 قرار است که باید روی اولویت‌های مشترک برای تقویت سرمایه‌گذاری در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی، شکستن بن‌بست بازسازی بدهی کشورهای فقیرتر و بهبود دسترسی به اقتصاد دیجیتال تمرکز داشته باشد. او همچنین گفت که پایان دادن به جنگ در اوکراین یک الزام اخلاقی است، اما چالش‌های اقتصادی ناشی از درگیری و زنجیره تأمین، هند و آمریکا را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.