کد مطلب: ۷۶۵۸۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا برای هنرمندان کارت بازرگانی صادر شد؟/ رد پای سلبریتی‌ها در انتخابات اتاق بازرگانی

چرا برای هنرمندان کارت بازرگانی صادر شد؟/ رد پای سلبریتی‌ها در انتخابات اتاق بازرگانی

حواشی مربوط به عضویت شماری از هنرمندان در اتاق بازرگانی در حالی دست به دست می‌شود که به گفته یکی از اعضا شماری از آنها حتی از عضویت خود مطلع نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار برآمده از عضویت شماری از هنرمندان فعال در حوزه‌هایگون اگون هنری این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

از آنجایی که این اتفاق در آستانه برگزاری انتخابات دوره دهم اتاق‌های بازرگانی رخ داده حاشیه‌هایی درباره ارتباط عضویت این افراد و رقابت‌های انتخاباتی به وجود آمده است.

ارتباط بین اتاق بازرگانی و جامعه هنرمندان

بررسی‌ها نشان می‌دهد اتاق بازرگانی تهران با جامعه هنری ارتباطاتی برقرار کرده است؛ به این شرح که در اتاق تهران کمیته‌ای به نام اقتصاد فرهنگ و هنر با هدف تعامل با هنرمندان شکل گرفته است. علاوه بر این، اتاق تهران یک تشکل استانی هم با هدف دفاع از منافع صنفی هنرمندان تاسیس کرده که ایجاد این تشکل منجر به تشکیل انجمنی به نام انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری استان تهران شد. اتاق بازرگانی تهران یک باب دفتر کار هم در اختیار این انجمن قرار داد.

منبع این اطلاعات داده‌هایی است که در وبسایت اتاق بازرگانی تهران منتشر شده؛ در واقع اتاق تهران در متنی که هفتم اسفند ماه سال جاری در وب‌سایت خود منتشر کرده و در آن کم و کیف حضور هنرمندان را در این نهاد توضیح داده به گزاره‌های یادشده اشاره کرده است.

اتاق بازرگانی تهران در این متن عضویت شماری از هنرمندان و فعالان حوزه اقتصاد هنر را در این اتاق تایید می‌کند و توضیح می‌دهد که این عضویت منطبق بر آیین‌نامه نحوه پذیرش، تمدید و تجدید عضویت در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مصوب 13 مرداد 1398 شورای عالی نظارت بر اتاق ایران است و هنرمندانی که موفق به دریافت کارت عضویت از اتاق تهران شده‌اند، تمامی شرایط قانونی را احراز کرده‌اند.

هنرمندان حتی از عضویت خود خبر ندارند

با این حال، همه چیز به همین سادگی به نظر نمی‌رسد. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ، پیش‌تر در گفتگو با رسانه‌ها به حضور هنرمندان در نهادی اقتصادی همچون اتاق بازرگانی ایراد وارد دانست و گفت برخی از این هنرمندان شاید حتی ندانند عضو اتاق هستند.

آنچه بر گفته‌های حریری مهر تائید می‌زند ویدئویی است که محمد معتمدی، خواننده، در واکنش به اخبار یادشده منتشر کرد و در آن توضیح داد که صدور این کارت‌ها تنها برای شرکت در جلسات هم‌اندیشی و انتقال دغدغه‌های هنرمندان از طریق این نشست‌ها به وزارت صمت است و البته تاکنون کارتی به دست او نرسیده و این کارت عضویت هیچ امتیاز اقتصادی برای هنرمندان ندارد.

معتمدی یکی از هنرمندانی است که حریری در گفتگو با رسانه‌ها به نام او در فهرست دارندگان کارت عضویت در اتاق بازرگانی اشاره کرده بود. رئیس اتاق ایران و چین به نام‌هایی همچون فاطمه معتمدآریا، نسیم ادبی و حمید آذرنگ نیز اشاره و اظهار کرد شمار این هنرمندان به بیش از 70 نفر می‌رسد.

همچنین آنچه بر ابهامات می‌افزاید این است که بنا بر گفته حریری حق عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی تهران از یک یا دو شماره کارت بانکی پرداخت شده که البته اتاق تهران این موضوع را تخلف نمی‌داند و در متن منتشرشده در روز 7 اسفند تصریح می‌کند که پرداخت حق عضویت هنرمندان در اتاق تهران با آگاهی و خواست خود هنرمندان از طریق انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری استان تهران صورت گرفته و این تشکل حق عضویت هنرمندان را پس از دریافت از اعضای تشکل پرداخت کرده است.

حال این پرسش مطرح است که اعضای تشکل انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری استان تهران چه کسانی هستند؟

این نکته نیز در این مجال گفتنی است که در متن منتشرشده در وب‌سایت اتاق بازرگانی تهران آمده برخی از هنرمندان از سال‌ها پیش به صورت شخصی به عضویت اتاق بازرگانی درآمده بودند و با ایجاد تشکل یادشده در اتاق تهران، زمینه کار گروهی و تشکلی برای آنها فراهم آمده است.

اما نه نام این هنرمندان مشخص است و نه اینکه چرا تشکل حق عضویت بیشتر از 70 هنرمند را در اتاق تهران پرداخت می‌کند؛ آیا عضویت آنها تنها برای شرکت در جلسات هم‌اندیشی و انتقال مشکلات هنرمندان به وزارت صمت است یا منافعی دیگر در پشت پرده وجود دارد؟

با این حال اتاق تهران در متن یادشده ارتباط بین عضویت هنرمندان در اتاق را با انتخابات پیش رو رد کرده و گفته از آنجایی که رای‌دهی اشخاص حقیقی در ادوار مختلف انتخابات تابع دستورالعمل‌های شورای عالی نظارت است و کسانی می‌توانند رای دهند که دو سال سابقه عضویت و ارائه مدارکی چون اظهارنامه یا لیست بیمه داشته باشند، امکان رای‌دهی برای هنرمندان وجود ندارد؛ چراکه این افراد تنها کارت‌های عضویت در اتاق بازرگانی تهران را دارند.

با همه اینها پیگیری‌ها نشان می‌دهد که انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری استان تهران تاکنون دستاوردی از خود برجای نگذاشته و حتی وب‌سایت آن نیز به طور مستمر در حال به‌روزرسانی است و محتوایی از فعالیت‌های این انجمن در وب‌سایت منتشر نشده است.

برای مطالعه بیشتر خبر آغاز ماراتن انتخابات اتاق بازرگانی ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.