کد مطلب: ۵۳۲۲۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سقوط هواپیمای اوکراین، عمدی بود یا غیرعمدی؟

سقوط هواپیمای اوکراین، عمدی بود یا غیرعمدی؟

بیشتر از یک سال از سقوط هواپیمایی اوکراینی گذشته و هنوز شائبه‌های این حادثه ادامه دارد. مقامات اوکراین می‌گویند ایران هواپیما را عمداسرنگون کرده که از بالا گرفتن تنش با آمریکا جلوگیری کند. اما تهران این ادعا را رد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر فرودین ماه بود که وزارت خارجه اوکراین در گزارشی اعلام کرد که ایران تعمدا هواپیمای ۷۲۵ اوکراین را سرنگون کرده است تا از افزایش تنش با آمریکا پس از حمله به پایگاه عین‌الاسد جلوگیری کند.

این ادعایی است که اولکسی دانیلوف، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین عنوان کرده است. ادعایی که بلافاصله توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران رد شد و علت اصلی سقوط هواپیمای اوکراینی را خطای انسانی عنوان کرد.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی گفته: در جلسه مشترک دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین با دریابان شمخانی که با حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی دو کشور برگزار شد، توضیحات فنی جامعی ارائه شده و بر غیر عمدی بودن این حادثه تلخ که ناشی از خطای انسانی بوده، تاکید شده است. توضیحاتی که هر گونه احتمال و فرضیه دیگری را در این خصوص با قاطعیت رد کرد.

آنگونه که کیوان خسروی اعلام کرده گروه‌های کارشناسی هر گونه احتمال و فرضیه‌ دیگری را درباره سرنگونی هواپیمای اوکراین را رد کرده‌اند.

خسروی گفته اوکراین خواستار ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بوده و گفته این مساله برای کشورش حیثیتی است.

هواپیمای مسافری اوکراین روز ۱۸ دی ماه سال ۹۸ در نزدیکی تهران سرنگون شد. حادثه‌ای که سبب جان باختن کلیه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما شد. مقامات ایران در ابتدا اعلام کردند که دلیل سقوط هواپیما مشکل فنی بوده اما سه روز بعد اعلام کردند که این هواپیما به دلیل شلیک موشک نیروهای مسلح سقوط کرده است.

از آن زمان تاکنون روند بررسی این ماجرا ادامه دارد. ایران می‌گوید شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین ناشی از یک خطای انسانی و غیرعمدی بوده. اما اوکراین و دیگر کشورها بر عمدی بودن این حادثه تاکید می‌کنند.

اخیرا اوکراین دلیل شلیک به هواپیمای اوکراینی را عمدی اعلام کرده و گفته ایران می‌خواسته با این اقدام مانع افزایش تنش میان خود و آمریکا شود. اما مقامات ایرانی می‌گویند همه شواهد و گزارش‌های کارشناسی خلاف این را ثابت می‌کند و اوکراین می‌خواهد از این ماجرا بهره‌برداری سیاسی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته: به نظر می رسد برای مقامات اوکراینی، حل و فصل این ماجرا و کاهش آلام خانواده قربانیان در اولویت نیست. بلکه آنها در تلاشند تا با مستمسک قراردادن این سانحه، مشکلات داخلی و یا روابط خارجی خود با سایر کشورها را به این حادثه مرتبط کرده و از آن بهره برداری سیاسی کنند.

تنش میان طرفین این ماجرا، از دولت ایران گرفته تا اوکراین و دیگر کشورها در حالی است که با گذشت ۱۵ ماه از این حادثه خانواده‌های ۱۷۶ کشته این حادثه همچنان داغدارند و هر ماجرایی به تشدید این غم و بازخوانی دوباره آن منجر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نصق فنی دو عدد سیم

  • ناشناس

    عمدی بوده چون چند دقیقه قبل چندین هواپیمای مسافربری عبور کردن.
    اندازه هواپیمای مسافربری و سرعت و ارتفاع ان با هواپیمای جنگنده کاملا متفاوت است که از داخل رادار و سایر تجهیزات مشخص هست و حتی با ابزار های بسیار ساده و دیدبانی هم کاملا قابل تشخیص است

    • ناشناس

      رشته تحصیلیتون در زمینه رادار شناسی و علوم نظامیه یا نظامی بودید در بخش پدافند و رادار ؟؟

  • ناشناس

    معلومه که عمدی بوده

    • ناشناس

      با چه انگیزه ای؟؟!!