کد مطلب: ۵۸۳۱۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات آب مشکل خشکی ایران را حل می‌کند؟

واردات آب مشکل خشکی ایران را حل می‌کند؟

با شروع سال آبی جدید و تغییر نکردن وضعیت خشکسالی کشور، عده‌ای هنوز معتقدند که ایران باید فکری اساسی برای خشکسالی کند. باقر قرمزچشمه، کارشناس آب و محیط زیست می‌گوید: واردات آب هم نمی‌تواند مشکل آب ایران را حل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات آب یکی از بحث‌هایی است که با خشکسالی بالا می‌گیرد. حالا با شروع سال آبی جدید، بحث واردات آب، دوباره مطرح شده است. باقر قرمز چشمه، کارشناس پژوهشکده حفاظت خاک و آب در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: به جای واردات آب باید فرهنگ مصرف اصلاح شود.

با اشاره به اینکه اگر ما امکان واردات آب در حجم بسیار زیاد هم داشته باشیم، باز هم مشکلاتی آبی کشور حل نمی‌شود، بیان می‌کند: اگر کمی دقت کنید، متوسط مصرف آب در اغلب شهرهای ایران بیش از استانداردهای جهانی است. در کشورهای اروپایی هر شهر تقریبا بین ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر آب بهداشتی مصرف می‌کنند ولی در تهران این میزان حدود ۲۵۰ لیتر آب و در مشهد طبق آخرین آماری که بنده دارم ۲۵۷ لیتر تخمین زده شده است.

او می‌افزاید: برای بهبود وضعیت آبی کشور اولین راه اصلاح فرهنگ استفاده از آب است، برای مثال اگر فردی ۱۵ دقیقه در حمام است، شیر آب باید تنها ۲ تا ۳ دقیقه باز باشد نه از ابتدا تا انتها و همینطور در دیگر مصارف نیز باید حجم آبی که استفاده می‌شود را کاهش داد.

قرمز چشمه اعتراض می‌کند: ارزش اصلی آب، قیمت آب معدنی است. سوبسیدی که دولت می‌دهد بی‌مورد و قیمت آب ارزان است.

این کارشناس با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف آب در میان مردم اصلا جایی ندارد، می‌گوید: متاسفانه صداوسیما نه تنها هیچ اقدامی برای بهبود فرهنگ مصرف آب انجام نداده و نمی‌دهد بلکه بر اسراف و استفاده بی‌اندازه از آب تاکید هم داشته چر اکه در تمامی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی استفاده غلط را رواج داده است. در تهران آب انبار های ۲ تا ۳ متر مربع وجود داشت که تا یک هفته آب مورد نیاز را تامین می‌کرد ولی الان همان میزان آب تنها برای یک روز کافی است. باید سرانه مصرف در شهرهای بزرگ به روزی ۵۰ لیتر آب برسد تا بتوان گفت بهبودی درحال رخ دادن است.

او ادامه می‌دهد: با تمام این توضیحات اولین گام بهبود فرهنگ استفاده از آب است که تأثیرگذارترین نهاد برای این اقدام، صداوسیما است. همانطور که هر پروژه سینمایی یا سریالی که در کنار گروه تولید و محتوا مشاور فرهنگی، انتظامی و مذهبی دارد باید یک مشاور منابع آب هم داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش « کشاورزی ایران را به خشکسالی کشانده یا مصرف خانگی؟ » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • M.M.B

    بیشترین میزان مصرف در بخش صنعت کشاورزی است این عزیز به ظاهر تحلیلگر دیوار کوتاه تری از مردم پیدا نکرده

    • ناشناس

      بیشتر ین مصرف اب تو بخش کشاورزی است والا آب شستشو دوباره به زمین برگشت می‌خورد سرمایه گذاران بخش کشاورزی آب را با قیمت بسیار پایین وبا حجم بسیار بالا مصرف می کنند ولی پول حاصل از کشاورزی را را در کشورهای دیگر صرف خوشگذرانی میکنند به اقتصاد ایران هم ضرر میزنند

  • ناشناس

    همون طور که شهروند اروپایی رو می کنید تو چشم ما
    مسئول اروپایی رو هم بکنید تو چشم خودتون

  • ناشناس

    آقای قرمز چشمه ما حاشیه نشینان شهر کرمان که آب نداریم برق وگاز هم نداریم چه طوری صرفه جویی کنیم؟؟؟ دولت عوض اینکه به ما امکانات بدهد شهرک سازی می کند وامکانات راجای دیگری می‌دهد ولی ما که سالهاست درحاشیه شهر زندگی میکنیم امکانات نداریم به نظرتان این درست است؟؟

  • کیانوش احمدی‌

    یک هزاری نباید پول واردات کرد تنها باید آب شیرین کن های خورشیدی و اتمی تاسیس کرد یک راکتور اتمی میتونه آب شیرین و برق و حرارت تولید کنه و البته روش های ارزان تر ساده تر هم هست که شامل آب شیرین کن های خورشیدی میشه

  • ناشناس

    این بقول تجارت نیوز کارشناس دنبال یک کار دائم برا خودشه، همین مانده یه کنتور برا نفس کشیدن هم رو مردم سوار بشه. خدا به خیر کنه این وضعیت مملکت رو.

  • امیر دانش

    این آقا اصن کارشناس نیست.
    نمیدونه بخش اعظم اسراف آب در صنعت و کشاورزی که بهینه و اصلاح نیست.
    کل مصرف آب آشامیدنی و استحمام ک نظافت کل کشور ۳درصد کل منابع آبی کشوره. بعد گیر داده باید الگوی استحمام اصلاح بشه و فلان.
    مرد حسابی برو الگوی مصرف کشاورزی و صنعت رو درست کن که ۹۷ درصد مصرف آب اونجاست.
    فقط زورتون به مردم بدبخت میرسه؟
    قطعا اینم دنبال ترفیع و پست و‌مقامه یا میخوان مبلغ آب بها رو گرون کنه که ترفیع بگیره یا اصن کارشناس نیست و از مباحث آب چیزی نمیدونه