کد مطلب: ۸۰۲۷۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکورد واردات برنج توسط دولت شکسته شد؟/ بخش خصوصی مسئول خرید برنج خارجی

رکورد واردات برنج توسط دولت شکسته شد؟/ بخش خصوصی مسئول خرید برنج خارجی

در حالی گفته می‌شود که رکورد واردات برنج شکسته شد که دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید که بخش عمده واردات برنج توسط بخش‌خصوصی انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آمار گمرک، سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون تومان برنج از کشورهای مختلف به ایران وارد شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی رشد ۱۰۱ درصدی داشته است که در این میان هند و پاکستان بیشترین سهم را در واردات داشته‌اند.

آمار گمرک نشان می‌‍دهد، در ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۱۱۹ تن برنج از پنج کشور به ارزش بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۶ میلیون و ۵۹۹ هزار دلار معادل بیش از ۴۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ایران وارد شده است.

این آمار ۱۰۱ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۹۴ درصد از نظر ارزش دلاری بیشتر از میزان و ارزش برنج وارداتی در سال ۱۴۰۰ بوده است که افزایش قابل توجهی به شمار می‌رود. چرا که در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸۵ هزار تن برنج به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار وارد شده بود که با آمار سال گذشته فاصله بسیار زیادی دارد.

امارات، پاکستان، تایلند، ترکیه و هند پنج کشوری هستند که برنج در ۱۲ ماهه سال گذشته از این مبادی به کشور وارد شده است.

تکذیب رکوردشکنی دولت در واردات برنج

اما مسیح کشاورز، دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر شکسته شدن رکورد واردات برنج، این مساله را تکذیب کرد.

او گفت: سال گذشته یک میلیون و 783 هزار تن برنج وارد کشور شده که از این میزان یک میلیون و 363 هزار تن سهم بخش خصوصی بوده است.

وی با بیان اینکه 400 هزار تن از واردات توسط بخش دولتی برای ذخایر احتیاطی انجام گرفته است، افزود: درباره افزایش واردات در سال 1401 نسبت به سال 1400 باید به این نکته توجه داشت که واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی در سال 1400 ممنوع بود، اما این ممنوعیت در سال گذشته لحاظ نشد.

دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج اظهار کرد: گرانی بیش از اندازه برنج ایرانی و شرایط اقتصادی و معیشتی مردم باعث شد که تمایل به مصرف برنج خارجی افزایش یابد.

زنگ خطر افزایش آمار واردات برنج

چندی پیش نیز سروش مرزبان، تولیدکننده برنج، در گفتگویی که با تجارت‌نیوز داشت رکوردشکنی واردات برنج خارجی را زنگ خطری برای تولید داخل دانست و افزود: این اتفاق انگیزه کشاورزان برای تولید را کاهش می‌دهد و هر کاهش عرضه‌ای به‌تبع خود افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: متاسفانه شاهدیم در گیلان کشاورزان در حال فروش اراضی خود هستند؛ چراکه زمین تبدیل به کالا شده است و دیگر ابزار تولید نیست.

او تاکید کرد: اگر برنج سود مناسبی با توجه به تورم موجود برای کشاورز نداشته باشد، درعمل انگیزه تولید از بین خواهد رفت و مجدد باید به سمت افزایش واردات برنج برویم که این امر پیامد منفی اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

مرزبان با بیان اینکه قیمت جهانی برنج اختلاف زیادی با قیمت برنج ایرانی ندارد، تاکید کرد: ساز و کار مشخصی برای این حجم از واردات وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر گزارش رکوردشکنی واردات برنج/ قیمت برنج ایرانی باز هم افزایش می‌یابد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.