خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۵۰۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات خودروی خارجی از شهریور!/ ارزانترین و گرانترین خودروی وارداتی چند؟

واردات خودروی خارجی از شهریور!/ ارزانترین و گرانترین خودروی وارداتی چند؟

به نظر می‌رسد که آزادسازی واردات خودرو در آخرین مراحل است و دولت هم نهایتا با واردات خودرو موافقت کرده است. اما اولین گروه خودروهای خارجی چه زمان وارد می‌شود و می‌توان منتظر واردات کدام خودروها بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنگونه که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داده اولین گروه خودروهای خارجی شهریور ۱۴۰۱ وارد بازار ایران می‌شود، یعنی حدود چهار ماه دیگر. اما واردات کدام خودروهای خارجی آزاد است؟

آنگونه که رشیدی کوچی، نماینده مرودشت عنوان کرده خودروهای خارجی‌ای وارد کشور شود که اولا «حجم موتور آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی» باشد. دوما «سقف قیمت این خودروها بین ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلار» باشد.

با توجه به قیمت دلار بازار آزاد، احتمالا قیمت خودروهای وارداتی حدود ۷۵۰ میلیون تومان است. البته بدون احتساب تعرفه واردات و هزینه‌های دیگر.

ارزانترین و گرانترین خودروی وارداتی چند؟

خبرگزاری مهر در گزارشی از تعرفه واردات خودروی خارجی در سال جدید رونمایی کرده است. بر اساس این گزارش تعرفه واردات خودروی خارجی در سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۷۵ درصد است. این مبلغ بر اساس حجم موتور خودرو تعیین می‌شود. هرچه حجم موتور خودرو بالاتر باشد، تعرفه واردات هم بالاتر می‌رود.

به گزارش این خبرگزاری، تعرفه واردات خودروی هفت هزار دلاری ۴۰ درصد است. با احتساب قیمت دلار آزاد، قیمت یک خودروی ۷ هزار دلاری، ۲۱۰ میلیون تومان می‌شود و هزینه واردات آن حدود ۸۰ میلیون تومان است. قیمت تمام شده ارزانترین خودروی وارداتی حدود ۲۹۰ میلیون تومان می‌شود.

سقف قیمت واردات خودرو هم خودروی ۲۵ هزار دلاری است که تعرفه واردات آن ۷۰ درصد است. یعنی قیمت خود خودروی خارجی حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود و ۵۰۰ میلیون هم هزینه واردات آن است. پس قیمت تمام شده خودرو حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان خواهد بود.

کدام خودروهای خارجی وارد می‌شود؟

در تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو، ابتدا تاکید بر واردات خودروی اقتصادی بود. یعنی خودروی ۷ هزار دلاری با حجم موتور هزار سی سی! شروطی که بیشتر به یک شوخی شبیه بود و رسما امکان واردات خودرو را غیرممکن می‌کرد. اما این دو شرط حذف شد و حالا قرار است خودروهای تا سقف قیمت ۲۵ هزار دلار هم وارد کشور شود.

با این حساب کدام خودروهای خارجی می‌تواند وارد بازار ایران شود؟

عصر ایران در گزارشی برخی از خودروهلی با قیمت کمتر از ۲۵ هزار دلار را معرفی کرده است. از جمله تویوتا کرولا که قیمت آن ۲۰ هزار دلار است. قیمت بازار جهانی تویوتا کمری و کیا اسپورتیج ۲۵ هزار دلار است. هیوندای الانترا خودروی دیگری است که قیمت پایه آن ۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار است و با این شروط امکان واردات به کشور را دارد.

قیمت هیوندای اکسنت هم حدود ۱۸ هزار دلار است و امکان واردات به ایران را دارد. قیمت کیا اسپورتیج، تویوتا کرولا و مزدا سه تقریبا ۲۰ هزار دلار است. اما در ایران دنا، تندر ۹۰ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک را به‌این قیمت می‌فروشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من آقای رییسی تا حالا خوب کار کرده و مسأله خودرو رو هم حل میکنه
    ان شاء الله
    ای کاش ایشون 8سال پیش رئیس‌جمهور شده بود حیف و صد حیف
    یا علی

  • ناشناس

    با این حقوقهای اندک و گرانی های نجومی مردم برای سیر کردم شکمشان درمانده شده اند چه برسد خودروی خارجی بخرند. این طرح برای خودشان و ثروتمند آن خوب هست وگرنه بدرد مردم رنج کشیده چه گار آید. ولی خوبیش این هست داشتن پراید ۱۱۱ جزو دهک دهم و ثروتمند حساب میشویم به لطف مسئولان.

  • ناشناس

    مشکل ایران بالا بودن دلار و کم درآمدی قشر کارگر و بی کار جامعه است باید دلار به قیمت چند سال پیش ۳ هزار تومان برسه نه ۳۰ هزار تومان اون موقع خود به خود قیمت همه چی ارزان میشه حالا با این کار فقط قشر ثروتمند جامعه میتونن ماشین وارد کنن ادمایه فقیر روز به روز بیچاره‌تر میشن

  • ناشناس

    خیلی خوبه کارخونه یع زحمت کشیده ماشین وتولید کرده.یکی دیگه فقط رفته پول داده خریده سواره کشتی کرده اورده.حق کارخونه شده 750میلیون.دولت این همه تو گمرک زحمت میکشه پول میگره اونم چقدر همه اش 500میلیون واقعأ درحق دولت ظلم میشه.بااین وضعیت طبقه پائین باید به پراید سلام بکنن.

  • عماد

    آقا شما ها هم دیگه شورش رو درآوردید هر کاری میکنن گریه میکنید قرار نیست که برای هر یک نفر یک شرایط باشه حال همه رو خراب میکنید

  • ناشناس

    البته کسانی که بخواهند خودرو وارد کنند باید دولت ودست اندر کاران را شریک خود قلرار دهند ببینید که دلار آزاد به خودرو اختصاص میدهند تا خودرو را گرون بدست مشتری بدهند از طرفی اگر گمرک و پلاک گذاری و استاندارد اضافه کنند به امید خدا قیمت از ۳تا ۴ملیارد کمتر دست مصرف کننده نمیرسد چونکه اصل پایه شده دزدی وغارت این هم تا سال آینده وبهار نو به دست مشتری نخواهد رسید

  • رضا حمیدی

    فقط یک سوال؟ ، چگونه است که مزدا ۳ که به مراتب ماشین بسیار با کیفیت تری است قیمت آن با تندر ۹۰ یکیست ولی آن شرکت سود میکند ولی خودرومونتاژ کن ما اینهمه گران‌فروشی میکند ، آنوقت مدعی است که در تولید هر ماشین ۷۰ میلیون تومان ضرر میدهد؟

  • حسین

    واردات واردات همین ۷۵۰ ماشین ۵۰۰هم هزینه واردات مسخره خودتونید

  • ناشناس

    وارد کنید ما که پول داریم میخریم و حال میکنیم، ادم ندار و کارگر مشکل خودشه پیاده بره

  • ناشناس

    این همه تو سر و کله هم میزنیم و فک میکنیم که واردات میتونه مشکل رو حل کنه . بابا قیمت های نجومی به کنار به تعداد واردات نگاه کنین تو بهترین حالت ۷۰ هزارتا وارد کنن که تو تقاضای بالای ۳ میلیون گم هست