کد مطلب: ۶۸۷۴۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاق عجیب در واردات خودرو/ ایران خودروی «صفر ستاره» وارد می‌کند؟

اتفاق عجیب در واردات خودرو/ ایران خودروی «صفر ستاره» وارد می‌کند؟

دولت قرار است خودروی اقتصادی وارد کند. خودروهایی که نیاز همه دهک‌ها را پوشش دهد. اما این خودروهای اقتصادی چه ویژگی‌هایی دارد و سطح ایمنی آنها چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هنوز از آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی نشده است. اما گفته می‌شود هدف دولت واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری یا کمتر است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودروها به لحاظ کیفی شرایط مطلوبی ندارند و ستاره ایمنی آنها صفر است. آیا دولت قرار است چنین خودروهایی وارد کند؟

دو روز قبل آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد. حالا رئیس این کمیسیون می‌گوید خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ از رده خارج شده‌اند، اما تاکنون معادل داخلی برای آن‌ها تعیین و تولید نشده و یکی از اهداف آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند. خودروهایی که به گفته این نماینده مجلس قیمت آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار است و احتمالا تعرفه واردات آنها بین ۱۰ الی ۲۰ درصد است.

اما کدام خودرو را می‌توان وارد کرد؟ پیش از این مساله واردات خودروهای هندی مطرح بود. مرکز پژوهش‌های مجلس ماه گذشته گزارشی منتشر کرد و در آن لیست خودروهای اقتصادی که ایران می‌تواند وارد کند را در جدولی عنوان کرد.

اقتصادی

دو تا سه مل خودروی اقتصادی هندی که اگرچه قیمت آنها ۵ تا ۷ هزار دلار است، اما سطح ایمنی آنها بسیار پایین است و هیچ ستاره‌ای ندارد. دیگر خودروهای این لیست هم وضعیت مشابهی دارند خودرویی مانند نسخه هندی هیوندایی i10 که تنها دو ستاره دارد. یا خودروی داچیا ساندرو ۲۰۲۲ که ان هم دو ستاره دارد و از نظر ایمنی وضعیت غیرقابل قبولی دارد.

پایان انحصار صنعت خودرو؟

برخی معتقدند صرف باز شدن قفل واردات، دستاورد خوبی است و می‌تواند به انحصار خودروسازان پایان دهد. اما عده دیگری می‌گویند حالا که مساله واردات خودرو مطرح است، دولت باید واردات را آزاد کند و نوع خودرو و قیمت آن را به واردکنندگان بسپارد نه اینکه برای واردات خودرو هم سقف تعیین کند. این رفتار، ادامه رفتار انحصارگرایانه‌ای است که دولت تاکنون در عرصه خودرو داشته و گویی به خودروسازان این سیگنال را می‌دهد که واردات به نحوی نیست که انحصار آنها را به مخاطره بیندازد.

در حالی که هدف اصلی آزادسازی واردات خودرو این است که انحصار خودروسازان داخل شکسته شود و آنها یا قیمت را کمتر کنند و یا کیفیت را ارتقا دهند. اما حالا به نظر می‌رسد قرار است خودروهایی وارد شود که هیچ‌کدام کیفیت بهتری از نمونه‌های داخلی ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Ham

    اگر خودرو با ده هزار دلار وارد بشه با این قیمت دلار و گمرکی و مالیات قیمتش بالای پانصد میلیون در میاد چه فایده ای داره برای مردم سطح متوسط و پایین جامعه، همین الانم ال نود و ساندرو و پیکانتو با همین قیمتها در دسترس هست دیگه ،

  • م م

    دنا اتومات دارم حتی از ترمز گرفتنش مطمئن نیستم.

  • برایان

    تنها راه شکسته شدن انحصار خودروسازان داخلی اجازه ورود خودرو دست دوم هست، یه سرچ کنید، ماشین های آلمانیه سه چهار سال عمر ، الان حداکثر ۱۵ هزار تا هستن.حالا میشه ژاپنی و کره ای دسته دو وارد کرد که یدکیشون هم ارزونتره

  • ناشناس

    بنظر من میشه موتورهای ماشین دست دوم وارداتی بذارن روماشینای خودمون
    مثلاً موتور هیوندا رو بذارم رو پراید
    اگه جا کم آوردن تهش بذارن تو صندوق عقب
    اینم ی طرح خوب

  • ناشناس

    بنظر من میشه موتورهای ماشین دست دوم وارداتی بذارن روماشینای خودمون
    مثلاً موتور هیوندا رو بذارن رو پراید
    اگه جا کم آوردن تهش بذارن تو صندوق عقب
    اینم ی طرح خوب

  • سالار

    بنظر من میشه موتورهای ماشین دست دوم وارداتی بذارن روماشینای خودمون
    مثلاً موتور هیوندا رو بذارن رو پراید
    اگه جا کم آوردن تهش بذارن تو صندوق عقب
    اینم ی طرح خوب

  • ناشناس

    واقعا مردم ملت همه رو خسته کردید با این واردات. خودرو

  • ناشناس

    اگه دولت نخواد کمر سایپا و ایران‌خودرو و بقیه خودروسازهای ایرانی رو بشکونه وهدفش فقط آوردن ماشینهای با کیفیت باشه می‌تونه ماشینهای کره ای و ژاپنی ،۳,۴سال کارکرده بیاره که تا ۳۰بعد از این هم ماشینش آخ نگه و رنگ تعمیرگاه رو نبینه و از لحاظ کیفیت و ایمنی درجه یک هستن ، مردم هم ۲۰۰ملیون میتونن مثلاً یه اوپتیما ۲۰۱۸سوار بشن یا سوناتا یا مزدا یا سوزوکی و هوندا و غیره ، مردم هم کیفشو ببرن

  • استاد

    به نظرمن ماشین خارجی کره که باقیمت ۱۰۰ملیون بدون گمرک بیادوسه برابر توگمرک نشه همه ماشین کره والمان سوارمیشن توماشین خارجی امنیت بیشتره چون ازورق حلبی نساختند متن بالا مال مافیاست که ذهن مردم رابدبین میکنه چون به ضررش است سودمردم ضرر این سوداگراست

  • ناشناس

    پیکانتو و آی 10 رو با تیبا و پژو مقایسه می‌کنی
    همون ساندرو الان داره 650معامله میشه
    ستاره داره یا نداره؟
    اگه نداره چرا الان توبازاره
    چرا ۶۵۰ تومنه