خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۵۵۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رانت واردات خودرو در دست کدام شرکت‌هاست؟/ پیش‌دستی واردکنندگان «کیا» در تاسیس نمایندگی

رانت واردات خودرو در دست کدام شرکت‌هاست؟/ پیش‌دستی واردکنندگان «کیا» در تاسیس نمایندگی

بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های واردکننده نشان می‌دهد بالاخره واردات خودرو به مرحله جدیدی رسیده و خودروهای وارداتی آماده ورود به بازار ایران هستند. اما نکته جالب در این میان، تاسیس نمایندگی کیا از خرداد ماه است، یعنی زمانی که خبری از آیین‌نامه نبود. آیا باز هم پای رانت در میان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودرو بالاخره وارد فاز جدیدی شد و وزارت صمت اعلام کرد که خودروهای خارجی به نزدیکی مرزهای ایران رسیده‌اند. افزایش بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های واردکننده خودرو نیز نشانه‌ای بر صحت ادعای وزارت صمت هستند. به‌ویژه بیلبورد تبلیغاتی دو شرکتی که خود را نماینده کیا در ایران معرفی می‌کنند، بیش از سایر شرکت‌ها به چشم می‌خورد.

اما نکته قابل توجه درباره یکی از این نمایندگی‌های واردات خودرو ، زمان تاسیس آن در اطراف تهران است.

19 خرداد بود که تجارت‌نیوز در گزارشی عکسی از تاسیس نمایندگی کیا منتشر کرد. این در حالی است که آیین‌نامه واردات خودرو به کشور در شهریورماه نهایی شد. حال این موضوع پرسشی را مطرح می‌کند که شرکت‌های واردکننده چگونه پیش از نهایی‌شدن آیین‌نامه واردات اقدام به خرید خودرو و تاسیس نمایندگی کردند؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد یک رانت یا یک حمایت ویژه‌ای از این شیوه واردات خودرو شکل گرفته است که قبل از این که آیین‌نامه تدوین شود، یک نمایندگی در تهران برای آن برند تاسیس می‌شود.

صدرایی افزود: نکته جالب در رابطه با این نوع حمایت‌ها این است که پس از انتشار اسامی شرکت‌های واردکننده، اعلام شد که خودروها به نزدیکی مرز ایران رسیده‌‌اند و آماده ورود به گمرک هستند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی از این شرکت‌های واردکننده از امتیاز خاصی برخوردار بودند و خارج از چارچوب توانستند ثبت سفارش و خودروهای خود را ترخیص و در نهایت سهم بیشتری از بازار را به نام خود کنند.

واردات خودرو

تاسیس نمایندگی کیا در خرداد 1401

واردات خودرو از بازار کشورهای همسایه

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا واردات خودرو به صورت رسمی آغاز شده و تمام خودروهای وارداتی تا پایان سال وارد کشور می‌شوند؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: نکته واضح در بحث واردات خودرو این است که برخی از شرکت‌ها تعدادی خودرو وارد کشور کرده‌اند. چراکه به تبلیغات در سطح شهر مشغول شده‌اند. نمی‌توان انتظار داشت که در شرایط فعلی تعداد خودروها بالا باشد. اما پیش‌بینی می‌شود این خودروها حداقل تا زمستان وارد بازار ایران شوند.

او ادامه داد: واردات خودرو به صورت گنگ و غیرواضح در حال اجراست. اینکه شرکت‌های واردکننده ظرفیت چه تعداد واردات خودرو را دارند مشخص نیست. چون در حال حاضر به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است، واردکنندگان نمی‌توانند خودروهای موردنظر خود را از شرکت مادر بخرند و به همین دلیل آن خودروها را از دلالان بازار کشورهای همسایه خریداری می‌کنند.

صدرایی افزود: باید این نکته را نیز یادآور شد که در این شیوه از واردات نیز واردکنندگان با مشکل مواجه می‌شوند. زیرا کشورهای همسایه نیز با مشکل کمبود خودرو دست و پنجه نرم می‌کنند و متقاضیان در این کشورها برای خرید یک خودرو باید ماه‌ها منتظر بمانند.

برای مطالعه بیشتر، خبر قیمت اولین خودروهای وارداتی اعلام شد/ لیست قیمت را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    غیر چین نمیتونن از جای دیگه خودرو وارد کنن

    • ناشناس

      مگه غیر چین کسی ما را به آدم حساب میکنه تازه اینکه چین و هم آشغال ها شو به ما می اندازه که اگه نبودیم به دریا می انداخت

    • ناشناس

      نخیرم