کد مطلب: ۷۳۴۴۲۴

ماجرای عجیب واردات کوشا خودرو چیست؟

ماجرای عجیب واردات کوشا خودرو چیست؟

اگرچه هنوز مصوبه واردات خودرو نهایی نشده اما معاون وزیر صمت گفته اولین گروه خودروهای وارداتی پشت مرز است و جالب‌تر از همه اینکه، تبلیغات واردات این خودرو توسط شرکتی به نام کوشا خودرو آغاز شده و کل بیلبوردهای تهران را گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یکسال است که دولت و مجلس بر سر واردات خودروهای خارجی بحث دارند و هر روز ایراد جدیدی به واردات خودرو وارد می‌شود. حالا واردات در مرحله نهایی است. اما گویا شرکتی وجود دارد که پیش از نهایی شدن بحث واردات، ثبت سفارش کرده و خودروهای خارجی‌اش اکنون پشت مرز است.

شرکت کوشا خودرو، همان شرکتی است که بیلبوردهای تبلیغاتی‌اش کل تهران را فرا گرفته و در این تبلیغات خود را نماینده رسمی خودروی خارجی کیا در ایران معرفی کرده است. کوشا موتور در این بیلیوردها خودروی سراتو را معرفی کرده است. خودروهایی که قیمت آن بین 15 تا 20 هزار دلار است و برخی می‌گویند اولین محموله وارداتی خودروهای خارجی است.

با این حساب می‌توان گفت احتمالا کوشا خودرو اولین شرکتی است که پس از چند سال ممنوعیت قرار است خودرو به ایران وارد کند.

ezgif.com gif maker 11 2

آمادگی برای واردات از 6 ماه قبل؟

البته گفته می‌شود که نام کوشا خودرو ز ابتدا جزو لیست شرکت‌های واردکننده خودرو نبود و وزارت صمت، در ادامه بررسی شرکت‌های واردکننده خودرو، شرکت کوشا خودرو را به‌عنوان نماینده کیاموتورز تایید و به لیست واردکنندگان اضافه کرد. یعنی نام این شرکت ابتدا در میان 12واردکننده اصلی نبود و بعدا به لیست اضافه شده است.

اما نکته جالب توجه این است که 19 خرداد ماه تجارت‌نیوز عکسی منتشر کرد مبنی بر نصب تابلوی خودروسازی کیا. همان زمان این سوال مطرح شد که آیا واردات خودرو آزاد شده و کوشا خودرو از جایی مجوز واردات خودرو را گرفته است یا نه؟

این عکس نشان می‌داد که نمایندگی کیا موتور در حال آماده‌سازی مقدمات واردات خودرو به کشور است. آن هم شش ماه قبل از آزادسازی واردات خودرو به کشور و اکنون هم اولین شرکتی است که مقدمات واردات را فراهم کرده و اولین خودروها را قرار است وارد کند.

کوشا خودرو از سال 87 تاکنون در زمینه واردات خودرو فعال بوده و حالا هم گویا قرار است اولین واردکننده خودرو در کشور باشد.

کوشا خودرو نماینده رسمی کیا خودرو از کره است و به نظر می‌رسد ظرف یکی دو هفته اینده (نهایتا تا اواخر آذر) خودروهای وارداتی به کشور برسد و وارد بازار شود.

کدام خودروهای کیا وارد می‌شوند؟

فردای اقتصاد علام کرده که کوشا خودرو هنوز مشخص نکرده است که کدام محصولات خودروساز کره‌ای را وارد ایران خواهد کرد. اما با توجه به سقف ۲۰ هزار دلاری خودروهای وارداتی طبق آیین‌نامه واردات خودرو ۱۴۰۱، خودروهای پیکانتو، پگاس، سراتو، ریو سدان و هاچبک، سلتوس، سول و K۵ (نسل جدید اپتیما) در این بازه قیمتی می‌گنجند. با این حال، شنیده می‌شود که کوشا خودرو قرار است محصولات ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری کیا را وارد کند. بر این اساس، می‌توان انتظار واردات کیا سراتو، کیا ریو سدان و هاچبک، کیا سلتوس، کیا سول و کیا اپتیما را داشت.

اما قیمت خودروهای کوشا موتور چقدر است؟ اگر قیمت دلار را در کمترین حالت حدود 36 هزار تومان در نظر بگیریم و رزانترین خودرو 10 هزرار دلار باشد، قیمت اولیه این خودروها بدون هیچ هزینه اضاه‌ای 360 میلیون تومان می‌شود.

اگر قیمت خودرو 20 هزار دلار هم باشد، قیمت اولیه این خودروها حدود 720 هزر تومان خواهد بود. اما این مبلغ اولیه و بدون هیچ تعرفه گمرکی است.

اگر تعرفه قبلی مبنا باشد قیمت این خودروهای کره‌ای وارداتی این 800 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    خب چرا واردات آزاد شد؟ که اینهمه ارزبری داشته باشه؟ به جاش این ارز رو میدادن برای کار های اساسی تر
    نهایتا ۱۰۰ هزار خودرو میخواد وارد بشه که ۵۰ هزار تاش سواری هست که حداقل قیمت ش از ۸۰۰ میلیون شروع میشه
    اینهم شد واردات برای ثروتمندان
    کدوم جوون میتونه حداقل ۸۰۰ میلیون پول بده برا یه ماشین
    با این شرایط واردات آزاد نمیشد بهتر بود دیگه
    پراید چه بشه ۲۰۰ میلیون چه بشه ۱ میلیارد وقتی پولش رو نداریم دیگه چه فرقی میکنه؟
    با آزاد کردن واردات یه سال گوشمون زدن و خبر درمانی کردن
    حالا میگن حداقل ۸۰۰ میلیون پول بده….

    • راد

      داداش برا گسی که پول نداره هیچ طرح و برنامه ای ریخته نمیشه کلا تصمیمات برای قشر پولداره

    • T

      T

  • ناشناس

    چ فرقی ب حال فقرا دارد دوباره قشر فقیر بیننده است

  • ناشناس

    در بورس کالا عرضه میشه و اختلاف قیمت فروش از قیمت تمام شده ، به حساب دولت واریز میشه ، این یعنی کاسبی دولت . و عملا هیچ گرهی از بازار آشفته خودرو نمیکنه

  • Amin7r

    تصمیم واردات خودرو رو به فال نیک می گیریم
    مثلاً سراتو ۲۰۲۲ ۵۲۹ تومن با دلار ۳۷ تومنی
    سراتو ۲۰۰۸ کارکرد داخلی مون ۵۵۰ تومن!
    حقوق دستمزد ما ماهی ۴۰۰ دلار با اضافه کاری و مزایای
    حقوق دستمزد عمان و امارات ۴۰۰۰ دلار ماهیانه!قیمت سراتو ۲۰۲۲ توی امارات ۵۱۰ تومن
    قیمت سراتو ۲017 توی دیوار ۲۲۰۰ تومن!معلوم هست که خوشحال شدم وارد شده!
    درسته که ۲۰۲۲ نمی تونم بخرم، اما ۲۰۰۸ اگر رده قیمتی وارداتی بشه ۲ برابر یعنی ۱۰۴۰! آنوقت ۲۰۰۸ جا داره بشه ۲۰۰ تومن! میتونم ۲۰۰۸ سوار بشم😐😞😞

    • ناشناس

      معمولا اینطوریه که گزینه های داخلی میشه:کیا سراتو آپشنال پلاس جی ال ایکس توربو سقف شیشه ای 8 رنگ با موتور تی یو 5. قیمتشم که…..
      انشاله دلار به 700 تومن برسه میخریم😉

    • پچ پچ

      منتظر افزایش قیمت خودروهای کار کرده تا وارد شدن خودرو به کشور توسط باند مافیایی باشید تا خودروهای وارداتی با قیمت بسیار بالاتر از قیمت تمام شده به دستتان برسد و سود هنگفت کجا می ره الاه اعلم علی برکت اله یادتان نره

  • ناشناس

    باکدوم درامدپولی نداریم که بخریم ۸۰۰میلیون ازکجابیاریم ۱۵ساله که مستجرم کرایه خونه ام چندبرجه ندادم

  • محمد

    من سراتو ۲۰۱۷ دارم صفر خریدم ۱۵۰ تومن اللن شده ۱۸۰۰..شما فکر میکنین اینا میخوان قیمت و بیارن پایین؟؟؟!اصلا امکان نداره چون همین ماشبنای اشغال چینی درجه ۱۰۰۰ و وارد میکنن با دویست میلیون میدن چند میلیارد ..‌اصلاکیفیت سراتو با اونا قابل قیاس نیست … بعد شما فکر میکنین اون باندای مافیایی بزارن همچین اتفاقی بیافته؟؟! عمرا….اگر می‌خواستن تا الان هم میتونستن اینکارو بکنن …وقتی سراتو خریدم۱۵۰ تومن سورنتو صفر ۲۰۱۷ بود ۲۳۰ تومن یعنی با ۸۰ تومن میشد خرید ..ولی حالا شده ۱۸۰۰ ..ولی سورنتو ۳۵۰۰ …یعنی چند به چند!!!!همه مون سر کاریم و خلاص

    • ناشناس

      دمت گرم

    • ناشناس

      فرقی نکرده
      ۸۰ تقریبا ۵۰ درصد ۱۵۰ بوده
      الان
      ۱۸۰۰ تقریبا ۵۰ درصد ۳۵۰۰ است

  • ناشناس

    يکي از مدارک مورد نيازي که وزارت صمت اعلام کرده بود اخذ نمايندگي از کشور سازنده هستش که قطعا کره به خاطر تحريمها نميتونه بده يکي ديگش داشتن خدمات پس از فروش هست که کوشا خودرو اونم نداره جالبه؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    قیمت خرید خودرو حدود هشتصد تومنه در حالیکه بایستی تعرفه واردات و مالیات و….. روش اضافه کنی در این صورت تقریبا دوبرابر میشه

  • حسنی

    سلام‌خودروی‌بالغ‌بر۱۰هزار‌و۲۰هزاردلاردردی‌ازمن‌کارمنددوانمیکنه‌بایددولت‌محترم‌خودروهایی‌زیر۱۰هزارودرحد۵هزاردلارواردکنه‌تامن‌کارمندبتونم‌خریداری‌کنم‌باحقوق‌ماهی‌۷میلیون‌بدون‌خرجکرد۱ریال‌تامدت‌۵و۱۰سالشایدبتونیم‌بخریم‌دراین‌مدت‌خرج‌زن‌وفرزندوسایرهزینه‌هاراچیکارکنیم‌خدابه‌دردمافقیروبیچاره‌های‌بیچیز‌نگاه‌کنه‌زیر۱۵ملیون‌حقوق‌زیرخط‌فقره‌چطورچنین‌چیزی‌ممکن‌هست‌خدابه‌دادمابرسه

  • ناشناس

    اگر قرار بر واردات محدود خودرو و فروش آن در بورس باشد طبیعی است قاطبه مصرف کنندگان واقعی که هیچ آشنایی به بورس ندارند از خرید خودرو با کیفیت ارزان محروم ضمن اینکه یک میلیارد یورو ارز ملی مختص بورس بازان و متمولین هزینه خواهد شد..