خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۱۷۵۹

واردات مواد اولیه صنعت، تراز تجاری را منفی نمی‌کند

واردات مواد اولیه صنعت، تراز تجاری را منفی نمی‌کند

نصراللهی گفت: واردات مواد اولیه، و مواد حد واسط صنعت، که به تولیدات بعدی تبدیل می‌شود از نظر ما موجب تراز منفی تجاری نمی‌شود.

گلنار نصراللهی، مشاور وزیر صنعت در امور نساجی، در خصوص انحراف تراز بازرگانی به سمت تولید غیر‌ایرانی، اظهار کرد: در بحث تراز تجاری باید کالاها به چند دسته تقسیم شوند آنچه که به عنوان واردات مواد اولیه و مواد حد واسط صنعت است که در صنایع به تولیدات بعدی تبدیل می‌شود و از نظر ما منفی نیست و ما رونق یا عدم رونق صنایع را با این مقوله می‌سنجیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: به عنوان مثال زمانی که ورودی الیاف در صنعت نساجی افزایش می‌یابد، این امر موجب رونق بیشتر در این صنعت می‌شود، زیرا به طور مستقیم در صنعت نساجی استفاده و تبدیل به کالاهای بعدی می‌شود.

مشاور وزیر صنعت در امور نساجی گفت: مبحثی که باید در واردات به آن توجه بیشتری کرد این است که به سمت واردات کالاهای نهایی گرایش پیدا نکنیم و ابن مقوله معطوف به کالاهایی است که در داخل کشور توانایی تولید آن را به طور کامل داریم.

نصراللهی بیان کرد: در واقع واردات در حد متعادل نیاز کشور است، زیرا در این مورد باید سلایق مشتریان نیز مدنظر قرار گیرد که در صورت واردات به اندازه نیاز این امر نمی‌تواند چندان نگران کننده باشد.

وی در خصوص ارتباط واردات با رونق تولید در داخل توضیح داد: نمی‌توان با یک آمار کلی در رابطه با رونق اظهارنظر کرد بلکه باید به صورت جداگانه و با جزییات در بخش‌های مختلف صنعتی این موضوع را بررسی کرد.

مشاور وزیر صنعت در امور نساجی تصریح کرد: بر اساس آمارها سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، آمار واردات الیاف و مصرف آن در صنعت نساجی بیشتر بوده و در واقع این امر بیانگر رشد تولید در این صنعت است.

نصراللهی با اشاره به اینکه عرضه پوشاک در کشور ما از طریق واردات غیررسمی و میزان آن برابر با یک تا ۲, ۵ میلیارد دلار است، گفت: آمار رسمی واردات پوشاک در سال گذشته ۶۰ میلیون دلار بوده و ۳۰ درصد واردات رسمی و غیررسمی از کشور ترکیه و مابقی آن از کشور چین و امارات است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم واردات غیررسمی پوشاک را به واردات رسمی تبدیل کنیم و تعرفه‌های واقعی را از آن دریافت کنیم قطعا صنعت پوشاک ما می‌تواند رقابت پذیر شود.

منبع:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.