کد مطلب: ۲۰۸۴۹۸

واردات نفت هند، از چین سبقت می‌گیرد

واردات نفت هند، از چین سبقت می‌گیرد

پیش‌بینی‌های انجام گرفته حکایت از آن دارد که با توجه به رشد سریع اقتصادی هند، تقاضای این کشور برای واردات نفت از چین پیشی گیرد و بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان شود.

پیش‌بینی‌های انجام گرفته حکایت از آن دارد که با توجه به رشد سریع اقتصادی هند، تقاضای این کشور برای واردات نفت از چین پیشی گیرد و بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اویل پرایس؛ به‌طور سنتی چین همواره به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده بزرگ نفت خام جهان محسوب می‌شود؛ اما به‌تازگی هند بعد از ثبت رکورد در واردات نفت خام که به‌دنبال رشد قوی اقتصادی این کشور انجام گرفت، توجه کارشناسان جهانی را به خود معطوف کرده است.

درحال حاضر هند پیشگام در رشد تقاضای نفت در جهان و پیش‌بینی بلندمدت از مصرف نفت و انرژی در این کشور خوش‌بینانه است. واردات نفت چین در ژانویه سال جاری میلادی با رسیدن به ۹.۵۷ میلیون بشکه در روز به یک رکورد جدید تبدیل شد؛ اما پیش‌بینی از رشد کُند اقتصادی این کشور، کارشناسان اقتصادی را نسبت به افزایش تقاضای قابل توجه این کشور بدبین کرده است.

بر همین اساس، برآورد می‌شود که رشد تقاضای نفت چین در سال جاری میلادی به ۴.۲ درصد کاهش پیدا کند؛ در حالی‌که این رقم برای سال قبل ۵.۵ درصد ثبت شده است.

اما در هند ظرفیت بالای پالایشگاه‌های این کشور با توجه به بهبود اقتصادی در هند منجر به افزایش واردات نفت این کشور شده است و در ژانویه سال جاری میلادی میزان واردات نفت خام هند با رسیدن به ۴.۹۳ میلیون بشکه در روز به یک رکورد تبدیل شد.

اگرچه افزایش واردات نفت هند در ماه ژانویه را می‌توان به تقاضای فصلی نسبت داد؛ اما در پیش‌بینی‌های بلندمدت که از سوی مرکز توماسون رویترز انجام گرفته، رشد تقاضای نفت این کشور قوی خواهد بود. هند قصد دارد که ظرفیت پالایشگاه‌های خود را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۷۷ درصد افزایش دهد تا پاسخگوی افزایش رشد سوخت در این کشور باشد.

همچنین انتظار می‌رود که مصرف انرژی در هند تا سال ۲۰۳۵ میلادی، سریع‌ترین رشد را در میان کشورهای مهم اقتصادی جهان به خود اختصاص دهد. پیش‌بینی می‌شود که مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل هند سالانه تا ۵.۸ درصد افزایش پیدا کند؛ ضمن اینکه نفت تا سال ۲۰۳۵ میلادی با اختصاص ۹۳ درصد سهم به خود در مقایسه با سایر سوخت‌ها به سوخت غالب در هند تبدیل شود.

البته شرکت بریتیش پترولیوم پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۳۰ میلادی هند از چین به لحاظ مصرف انرژی سبقت گیرد و بزرگ‌ترین بازار انرژی جهان را از آن خود می‌کند.

بر پایه این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که رشد قوی اقتصادی هند در چند سال آینده به افزایش تقاضای انرژی در این کشور منجر شود و صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی هند را در سال جاری، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب ۷.۴ درصد، ۷.۸ درصد و ۷.۹ درصد، ۸.۱ تدرصد و ۸.۲ درصد برآورد کرده است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.