کد مطلب: ۲۶۹۵۱۲

واردات نفت چین افزایش یافت

واردات نفت چین افزایش یافت

به رغم تلاش‌های دولت چین برای کاستن از اتکا به سوخت‌های فسیلی، تازه‌ترین آمار رسمی نشان می‌دهد واردات نفت این کشور افزایش یافته است.

چین در ماه می (اردیبهشت) امسال 39 میلیون تن نفت وارد کرده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی در گزارش آماری در تارنمای خود آورده است به رغم افزایش واردات، میزان تولید نفت در داخل در ماه گذشته میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 1/6 درصد کاهش یافته و به 16 میلیون تن رسیده است.

تولید گاز طبیعی چین در ماه می(اردیبهشت) امسال با رشد 5.9 درصدی به 12 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب رسید.

انتظار می‌رود میزان مصرف نفت خام در چین در سال 2020 میلادی به 200 میلیون تن و ظرفیت عرضه گاز طبیعی در کشور به 360 میلیارد متر مکعب برسد.

با اینکه چین رتبه بزرگترین وارد کننده نفت دنیا را دارد تلاش پکن بر این است اتکا به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.

دولت و شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر بر روی توسعه منابع تجدیدپذیر انرژی متمرکز شده‌اند، تولید بیشتر خودروهای برقی از دیگر برنامه های پکن در این زمینه است.

چین در سال 2017 میلادی در زمینه واردات نفت از آمریکا پیشی گرفت و در رده اول جهان ایستاد و احتمال می‌رود این روند تا سال 2020 میلادی حفظ شود.

سازمان ملی انرژی چین اعلام کرد که این کشور در سال 2017 میلادی 8 میلیون و 400 هزار بشکه نفت در روز وارد کرده است که بیش از 7 میلیون و 900 هزار بشکه نفت وارداتی از آمریکا بوده است.

این گزارش می‌افزاید چین موفق شده است ظرفیت پالایش و همچنین انباشت نفت را در ذخایر راهبردی خود افزایش دهد و به همین دلیل، واردات نفت کشور بیشتر شده است.

در ادامه می‌نویسد در سال 2018 میلادی احتمالا هر بشکه نفت نزدیک به 60 دلار خواهد بود که به این ترتیب رشد واردات چین حدود 10 درصد پیش بینی شده است.

فدراسیون صنایع نفتی چین هم گزارش دیگری منتشر کرده است که بر اساس ارقام اداره کل گمرک، چین در سال 2017 میلادی 420 میلیون تن نفت وارد کرده که احتمالا با 5 درصد افزایش، امسال به 635 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

چین درصدد است میزان نفت وارداتی از خاورمیانه را کاهش دهد منابع بزرگ تامین نفت این کشور در سال جاری میلادی روسیه، آمریکا و برزیل خواهند بود.

آمار نشان می‌دهد چین دستکم 67.4 درصد از نفت مورد نیاز خود را در سال 2017 میلادی وارد کرده است.

کارشناسان گفته‌اند اگر این کشور نتواند منابع جایگزین پیدا کند میزان واردات در سال‌های پیش رو باز هم افزایش خواهد یافت و کماکان بیش از 60 درصد خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.