کد مطلب: ۵۶۶۷۸۷

ربیعی خبر داد:

تکمیل سبد ۱۰ میلیونی واکسن کرونا از چین/ ۲ دو میلیون آسترازنکا در راه است

تکمیل سبد ۱۰ میلیونی واکسن کرونا از چین/ ۲ دو میلیون آسترازنکا در راه است

به گفته سخنگوی دولت، طی دو روز گذشته سبد ۱۰ میلیونی واکسن کرونا از چین تکمیل شد و بیش از دو میلیون واکسن آسترازنکا در پایان این هفته وارد کشور می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست هفتگی علی ربیعی سخنگوی دولت در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تعطیلی ناشی از محدودیت‌های ویروس کرونا، به صورت مکتوب برگزار شد.

ربیعی در ابتدای نشست خبری گفت: سال‌های اخیر را باید سال‌های گذار و سال‌های حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کماکان با امید‌ها و بیم‌های زیادی در مقابله با کرونا مواجه هستیم گفت: لازمه موفقیت ما در مبارزه با ویروس کرونا، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهاد‌های مختلف و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون با گسترش تولید واکسن می‌باشد.

وی تصریح کرد: در عرصه مقابله با ویروس و ایمن سازی مردم، دولت از ابتدا در یک برنامه‌ریزی دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پیگیر واردات و تولید واکسن کرونا شد. در این مسیر، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتی پیش آمده که لازم است توضیحی درباره‌اش ارائه کنیم. ما جزو کشور‌های پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشور‌های روسیه و چین و هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت، برای خرید واکسن اقدام کردیم. بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، محدودیت کشور‌های تولیدکننده و متاثرشدن برنامه‌ریزی‌های ما از سیاست‌های این کشور‌ها بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد گفت: با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آن‌ها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است؛ خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار دوز در روز رسیده است.

رکورد ۴۲۴ هزار تزریق واکسن در روز ثبت شده است

ربیعی افزود: فعلا رکورد ۴۲۴ هزار تزریق واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیه‌های صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام کنندکه بااین اتفاق در روز‌های آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه‌های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده اند نیز بزودی صادر خواهد شد.

واردات بیش از دو میلیون واکسن استرازنیکا در پایان این هفته

سخنگوی دولت افزود: طی روز‌های اخیر اولین محموله واکسن آسترازنکا تولیدی ژاپن به کشور وارد شد و انشالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعده‌ای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعا دو میلیون و نهصد هزار دوز این واکسن تکمیل می‌شود.

موضع آمریکا در مورد برجام

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد؟ گفت: ما هم این گمانه زنی‌های رسانه‌ای را شنیدیم، ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم. اما بطور کلی، طی سال‌های گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند به نتیجه‌ای فراتر از تکرار شکست‌های پیشین دست پیدا کند؛ بنابراین ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۴+۱ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

(عکس تزئینی است.)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.