کد مطلب: ۵۵۸۵۲۷

واکنش کیانوش جهانپور به توییت دبیر تجارت‌نیوز:

وعده جدید جهانپور برای واردات واکسن / ۱۶.۸ میلیون دز واکسن در راه است!

وعده جدید جهانپور برای واردات واکسن / ۱۶.۸ میلیون دز واکسن در راه است!

شش ماه است که وزارت بهداشت می‌گوید ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کوواکس را خریداری کرده و به زودی وارد می‌کند اما همچنان خبری از واکسن نیست. اگرچه مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید این مقدار واکسن قرار است طبق برنامه تحویل شود. البته مقامات داخلی در حالی تحریم را عامل تاخیر در واردات واکسن کرونا می‌دانند که کواکس همان زمان اعلام کرد که ایران در انتقال پول برای خرید واکسن هیچ مشکلی نداشته است.

این پاسخ کیانوش جهانپور به توییت دبیر تجارت‌نیوز بود. مرضیه محمودی، دبیر تجارت‌نیوز در توییتی نوشت: «۱۶ میلیون دز واکسن کواکس را از دست دادیم چون به گفته آقایان تحریمیم و نمی‌شد پول انتقال داد. پس چرا یکی از شرکت‌های تابعه وزارت بهداشت برای سازمان نظام مهندسی ۲ میلیون دز واکسن اسپوتنیک خریده و وارد می‌کند؟ هر وقت لازمه تحریمیم، هر وقت لازمه، نیستیم؟»

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت هم در پاسخ به دبیر تجارت‌نیوز نوشت: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز هست و طبق برنامه کواکس هم تحویل می‌شود.

اما او به این سوال که برنامه تحویل واکسن کواکس چه زمانی است، جواب نداد.

تاخیر شش ماهه در تامین واکسن

از ۱۶ دی سال ۹۹ تاکنون ایران درگیر خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کواکس است. ۱۶ دی ماه رئیس کل بانک مرکزی گفته بود «تهران پیش‌پرداخت خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از طریق برنامه کواکس را به حساب کارزار سازمان جهانی بهداشت واریز کرده است.»

۲۸ دی ماه سال ۹۹ سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وعده داده بود که این میزان واکسن نهایتا تا اسفند ماه وارد شود. او گفته بود ۵۲ میلیون دلار برای خرید واکسن کواکس پرداخت کرده‌ایم که با این مبلغ حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده که هم اکنون در انتظار دریافت این میزان دوز تا دو ماه آینده هستیم.»

چهار ماه از زمان وعده داده شده گذشته و در مجموع کمتر از ۷ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و حدود ۴ درصد جمعیت ایران دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

۸ خرداد ماه رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد ۱۲۵ میلیون دلار از منابع ارزی ایران در عراق برای خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن از کوواکس استفاده می‌شود. او وعده داده بود که ترتیبات اداری این انتقال و خرید واکسن‌ها در کمتر از یک هفته انجام شود و این واکسن‌ها در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران قرار بگیرد. یک ماه هم از زمان وعده اردکانیان گذشته و هنوز روند واردات واکسن قطره‌چکانی است.

اما در مقابل این ادعاهایی که می‌گوید ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن از کواکس خریده، کواکس اعلام کرده که ایران دسترسی به ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا را از دست داد چون مقامات ایرانی در تصمیم‌گیری برای تهیه این واکسن تعلل کردند. خبری که ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم تایید کرد و گفت: ایران سهمیه کواکس را سریع‌تر می‌توانست خریداری کند اما دولت نتوانست پول انتقال دهد و نتوانست واکسن کواکس را وارد کند.

تعلل دولت در واریز پول و ایجاد تاخیر در خرید واکسن را حسن روحانی هم تایید کرد. او ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: «ما جزو اولین خریداران واکسن از کوواکس بودیم اما بخاطر تحریم نتوانستیم پول خرید را منتقل کنیم. راه مطمئن پیدا نکردیم. تا رفتیم راه پیدا کنیم، طول کشید و دیگران آمدند جلوی ما را گرفتند و ما عقب افتادیم. کواکسی که بنا بود واکسن‌هایش در ماه اسفند به دست ما برسد، یا حتی زودتر، تأخیر افتاد.»

البته مقامات داخلی در حالی تحریم را عامل تاخیر در واردات واکسن کرونا می‌دانند که کواکس همان زمان اعلام کرد که ایران در انتقال پول برای خرید واکسن هیچ مشکلی نداشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باشه?